Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1173 ggr
skuttis88
1

Vilket läge?

Nu har jag haft en Nikon D3200 ett tag och idag gick jag ut för att fota min kanin som hoppar. Jag hade det först på "Sport" men det blir ändå lite suddigt. Då satte jag det på "S" vilket är att man kan ändra slutartiden. Men om jag inte har blixt på, då blir det helt svart. Jag  fattar inte varför. Men om jag har blixt så ser det ut som att det är natt och min kanin är svart så han blänker. Är det någon inställning eller? Hjälp!

MVH Celina

Fridaaaa
0

Jag hade valt manuellt, så man kan ställa in allting själv :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skuttis88
0

Tack så jättemycket!!!Verkligen! Jag får helt enkelt prova mig fram. Nu när jag tog på "S" utan blixt, så blev det inte alls svart! Konstigt!

MVH Celina

Fridaaaa
0

#2 Ja gör det, brukar vara det bästa, och bästa sättet att lära sig :P Så brukar jag göra, när jag lånat system ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

skuttis88
0

#2 Ok! Men vilken slutartid tror du är bäst ute, utan blixt och utan att det blir suddigt? Kan inte prova nu, kameran laddade ur ;)

MVH Celina

Jessicahagstrom94
0

1/500 måste man nästan ha på en skuttande/hoppande kanin utan att det ska bli suddigt på kaninen, har en nikon d3100 och den är väl snäppet sämre än din(?), så jag vet inte riktigt, men hade det varit soligt och jag skulle fota min skuttande/hoppande kanin utomhus hade jag nog haft 1/1000 MINST, iso högst 400 och bara för att kunna ha så kort slutartid som möjligt hade jag nog haft 5.0 (exponering), självklart "solljus" på Vitbalans

hoppas det kan vara till hjälp om du inte redan har listat ut detta på egen hand :)

skuttis88
0

#5 Nu har jag då inte läst på så mycket så jag kan inte alla "ord". Men jag fattar inte vad ISO är inte heller exponering eller Vitbalans *trög*. Skulle någon kunna förklara vad allt det betyder? Nu låter jag hur trög som helst, men jag har bara provat inställnigar och inte läst så mycket :)

MVH Celina

Jessicahagstrom94
0

Hoppsan, ber om ursäkt för att jag var så otydlig! :)

ISO - om det är som på min hittar du ISO där det står "iso" på skärmen till höger, där kan du välja bland några siffror och det är alltid bäst att ha högst 400, för ju högre siffra desto mer "pixlig" blir bilden. 

Exponering - är också en sak där du kan välja hur mycket ljus du vill ha på bilderna, höga siffror ger mer ljus och låga siffror ger mindre ljus. Vet inte vart det finns på din kamera men på min som är nästan likadan finns den längst ner bredvid blixt-exponeringen. det är som en fyrkant med ett plus och ett minus i.

Vitbalansen bestämmer vilket ljus du ska ha - är det sol väljer du sol - är det moln väljer du moln. Om du väljer t.ex. glödlampa utomhus kan ljuset bli alldeles jättetokigt. Den hittar du där det står WB till höger på startskärmen. (på min iaf) 

Var det till hjälp? 

skuttis88
0

Tack så jättemycket!!! Nu har jag koll! Bra att vi har nästan likadana kameror!

MVH Celina

skuttis88
0

Kan jag PM:a dig någon gång om jag undrar något? Du förklarar så bra och vi har ju nästan likadana kameror! Och nu tänkte jag gå ut och fota när han hoppar. Vilka inställningar ska jag ha. Det blir jättemörkt när jag hade de inställningar som du sa. Varför blir det så och hur ska jag göra så att det blir "normalt"?

MVH Celina

Inkanyezi
1

Jag tror att du behöver högre ISO än 400 för en hoppande kanin nu på vintern, och det går väldigt bra att ta på ända upp till ISO 3200. Om man är säker på att exponera rätt kan man gå ända upp till 6400, och då kan man få kort slutartid. Om det är snö måste man i regel ställa kompensation +1, och för snabbaste slutartid ställer man största bländare och använder läget A. Om slutartiden blir onödigt kort kan man minska bländaren lite.

Jessicahagstrom94
1

#9 självklart kan du göra det! blir bara glad om jag kan hjälpa :) 

dom inställningar jag sa har jag alltså när det är sol ute, i solen, inte i skuggan.

jag tycker #10 säger en massa bra saker, verkar kunnigare än mej på vad man kan ha för inställningar, för jag trodde att det inte alls kommer bli bra om man hade hög ISO. blir superdåligt för mig när jag har hög ISO nämligen, 800 kan jag ha men sedan blir mina bilder bara pixliga :(

JazzBass
1

#7/Jessica skrev: ISO - om det är som på min hittar du ISO där det står "iso" på skärmen till höger, där kan du välja bland några siffror och det är alltid bäst att ha högst 400, för ju högre siffra desto mer "pixlig" blir bilden. 

Exponering - är också en sak där du kan välja hur mycket ljus du vill ha på bilderna, höga siffror ger mer ljus och låga siffror ger mindre ljus. Vet inte vart det finns på din kamera men på min som är nästan likadan finns den längst ner bredvid blixt-exponeringen. det är som en fyrkant med ett plus och ett minus i.

Det finns lite saker i texten ovan som kanske bör korrigeras eller vidareutvecklas.

Det är alltid bäst att ha så lågt isotal som möjligt, men själv väljer jag hellre lite mer brus än oskärpa som kommer av för lång slutartid, om man fotar rörliga motiv. Man ska använda det isotal som behövs för varje given situation. Man bör också komma ihåg att olika kameror presterar olika bra på högt iso, och en lite äldre kamera kan brusa mer på iso 400 än en modernare gör på iso 1600. Kompaktkameror brusar också rejält mer på höga isotal än systemkameror, så det där med iso 400 som gräns är ganska onödigt.

Exponeringen är resultatet av den kombination av isotal, bländare och slutartid som man valt, och bestämmer bildens ljushet, skärpedjup och eventuell oskärpemängd p.g.a. rörelse under exponeringen. Parametrarna bestämmer alltså hur mycket ljus man släpper in i kameran, och man månste släppa in ungefär lika mycket ljus för varje bild man tar för att de ska bli lika ljusa. Den knapp Jessica nämner med plus och minus på är exponeringskompensation, och funkar bara i de halvautomatiska lägena A (Av), S (TV) och P. Det är av högsta vikt att man vet precis hur inställningarna isotal, bländare och slutartid fungerar och vad de har för effekt på bilden för att man ska kunna förstå sig på manuell exponering. Det finns en bra artikel här på foto.ifokus om just det här, som är bra att läsa för den som inte ännu har dessa saker på det klara.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
0

Det jag skrev i #10 gäller just Nikon 3200D, som har en av de allra bästa sensorer som hittills har gjorts för systemkameror i DX-format. Den brusar praktiskt taget inte alls så att man ser det på bilden, så länge man exponerar rätt, och den har fullt dynamiskt omfång, åtta steg, upp till ISO 6400. Man kan alltså ostraffat öka ISO till 3200 och fortfarande ha lite slarvmarginal, och till 6400 om man är helt säker på att exponera rätt. Med andra kameror är gränsen kanske lägre.

Jessicahagstrom94
0

Men titta vad bra hjälp du får! haha jag har också mycket att lära om exponering och det där. men försöka hjälpa kan man ju alltid. det är iallafall så jag hade gjort om jag skulle fota min kanin ute, för det är så jag gör när jag fotar mina katter i solen.

slartybartfast
0

Vad har du för objektiv? Antagligen behöver du större bländare och högre iso.

skuttis88
0

#15 jag vet inte om det heter såhär; AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR Jag vet iallafall att det är med 18-105mm brännvidd

MVH Celina

slartybartfast
0

Du har nog fått den mesta info du behöver och jag orkar inte läsa genom allt så jag skriver väsentligheterna imho:

Längre slutartid ger ljusare bild men blir svårt med rörligt motiv.

Större bländare (=lägre värde) släpper in mer ljus och tillåter kortare slutartider. 18-105 har 3,5-5,6 vilket inte är jättebra om om det är dåligt ljus. Ju kortare zoom du använder desto lägre bländarvärde kan du ha. Kortare zoom ger även längre skärpedjup.

Högre ISO gör att ljuskänsligheten ökar men ger mer brus i bilderna. 

Tricket är alltså att hitta en bra balans mellan de tre ovanstående. Givetvis också att skapa de bästa förutsättningarna för ett bra foto vad gäller ljus och motiv.

Förslag på sätt att göra det bättre: Fotografera i dagsljus OCH använd blixt. Använd stativ. Fota lite mörkare (och helst i RAW/NEF) och ljusa upp bilden i efterhand.

Kom ihåg att övning ger träning!