Kamerabyte! prishjälp..
Hejsvejs!
jag har funderat på att byta upp mig från en Nikon D3100 till D5100, så jag har tänkt att sälja min nuvarande d3100 + batterigrepp + ett extra batteri, och jag har räknat att nypriser för allt tillsammans är 4.484 ;- och jag har tänkt sälja det för runt 4.000:-
Allt är i superskick, Kameran är ca 1,5 år och batterigreppet 1 år och extra batteriet fick jag i julklapp iår. Det har aldrig varit något "fel" på kameran, den har alltid fungerat som den ska och den är aldrig tappad i golvet eller något sånt.
tycker ni 4000 är rimligt?
Jag tror det blir ganska svårt att sälja en beg kamera för ca 90 % av nypriset.
Jag som inte kan någonting om fotografering anser att det var ett klart överpris… Väldigt låg rabatt, enligt mig, det första årets utökade skydd har löpt ut. Att du lägger med saker som du själv valt att köpa till, gör att priset ytterligare bör sänkas då det blir ett paketpris där den nya köparen ej får göra ett aktivt val.
Köper du en Nikon D3100 ny, så betalar du exempelvis 2 890 kr hos Fotokungen, 3 215 kr hos Webbshoppen och 3 439 kr hos CDON. (Källa Prisjakt.) Ett rimligt pris skulle med andra ord vara absolut max 2000 kr enligt mig.
Har du inget objektiv till? 
Men ja, skicket spelar inte så stor roll, priset kommer ändå tyvärr inte vara alls så högt som du hoppas. Du får kolla in vad billigaste priset är för en ny D3200 och lägga dig rejält under det. Jag gissar på att du kan få max 3000kr för paketet. Extra batteri och batterigrepp höjer tyvärr sällan värdet på kamerasetet speciellt mycket, även om de är dyra i anskaffning.
Edit: Glömde bort att du planerar byta upp dig. Men oberoende, lägger du med objektivet till salu så ökar i alla fall mängden potentiella köpare markant. Priset jag nämner ovan gäller MED objektiv och alla tillbehör du listar.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
JazzBass; du kan köpa kameran ny för under 3 000 kr… =P
#4 - Jo, jag tog för givet att ett objektiv skulle ingå. Det ingår dock inte i priserna du nämner i #2.
Nej, det stämmer helt, då är jag med på hur du tänkte. =)
2500kr för paketet är rimligare än 3000kr dock. 2000kr är lite för lågt för en så ny kamera som D3100, speciellt med objektiv och tillbehör.
Nej, jag tycket faktiskt inte det (beroende på vad ett objektiv som tillhör kostar). En rabatt på ca: 500 kr (16 %) för att ha förlorat garantirätten och den kraftigt ökade risken för att fel skall uppstå, samt kortare livslängd är enligt mig ej rimligt.
Hittar du dock en tillräckligt dum köpare så kan du ta i stort sett vilket pris du vill, tyvärr.
jag ska kolla hos scandinavian photo om de kan sälja den åt mig :)
"Paketpriset innehåller följande artiklar: Nikon D3100 + 18-55VR Vanguard Peking 14z Nikon SDHC 8Gb minne"
"Nikon Value Pack ingår vid köp av Nikon D3100 hos FotoKungen. * Check & Clean * Nikon School Intro för D-SLR"
Viktigt är väl också hur många exponeringar den har gått?
Lär ju inte vara kul för köparen att köpa en kamera för 3000 och så håller den inte mer än ett halvår.
Så hur många exponeringar har din kamera gjort?
Titta gärna in på:
Felix Häljeskogs foton - Dayviews
Felix Häljeskog - 500px
Ett bra sätt att se ungefär vilket pris man kan sätta på en begagnad kamera jämfört med en ny är att kolla anbudsgivningarna samt slutpris på lite olika kameror på tradera, då kan du få en viss vägledning om hur mycket du kan få för din kamera för att priset skall vara attraktivt.
Där ligger just nu en Nikon D3100, 18-55mm inklusive minneskort där auktionen går ut imorgon och högsta budet på den just nu är 2 2750Kr.
Bästa hälsningar,
Bertil
http://www.tradera.com/nikon-d3100-18-55mm-inklusive-minneskort--auktion_340231_175229168