Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 770 ggr
Stuartlittle
0

fota där man bara ser ansiktet

Halloj!

Blev lite inspirerad av att fota där allting är svart runtomkring och även bakom, men jag fick inte till det , någon som vet lite inställningar runt den tekniken, det jag har liiiite koll på är. lågt bländartal typ 11. tiden ca  320.. avståndet mellan objekt och bakgrund ska vara så långt som det går. och sedan en Blixt/lampa nära.

Känns detta ganska okey?

JNN
0

Är ingen expert på området, men jag skulle nog använda A /AV -läget först och använda spotmätning på ansiktet för att mäta ljuset för just det. Ta en provbild och se vad kameran föreslår för slutartid. Sen gå över till manuellt läge och justera med kortare eller längre slutartid.

Bländaren däremot skulle jag nog hellre välja lite större än f11,kanske f5,6 eller större. Ska bakgrunden vara svart så behöver ju inte skärpedjupet vara så stort som du får med mindre bländare. Möjligheten att få lite kortare slutartid ökar ju oxå då. Det behövs särskilt om du inte har blixt utan bara lampa, för att inte riskera rörelse och skakningsoskärpa.

Stuartlittle
0

jag får prova :)

JazzBass
0

Mörk bakgrund på tillräckligt avstånd från motivet behövs. Sen helst också en blixt snett uppifrån, alternativt en stark lampa, med koncentrerat ljus som bara träffar ansiktet. Det får gärna vara en stor ljuskälla placerad nära motivet för att undvika att det blir för hårt ljus (alltså kraftigt riktat ljus som ger skarpa skuggor). Ett sätt att få till det kunde vara att ta en 5-10 liters vit/halvgenomskinlig plasthink, beklä sidorna med folie, lämna bottnet som det är och använda det som ljusdiffusor, och slå blixten in i hinken med bottnet riktat mot ansiktet. Ljuset bör komma snett uppifrån för att se snyggt ut. Dämpar hinkbottnet ljuset för mycket kan du kanske såga bort det och ersätta det med ett tunt vitt tyg eller t.ex. en bit smörpapper, alternativt använda en motsvarande cylinder gjord av t.ex. wellpapp istället.

Vill man ändå ha ett hårt ljus är det enklast att sätta en så kallad "snoot" på blixten, alltså ett ca 10-20cm långt rör man trär på blixthuvudet för att rikta ljuset extra rakt framåt. Går lätt att tillverka själv.

Exponeringsinställningarna på kameran spelar inte så stor roll, men ju mindre av det befintliga ljuset du får med, desto bättre. Det får du genom att välja en kort slutartid typ 1/200s, liten bländare (f/8-11) och lågt isotal. Styr exponeringen huvudsakligen agenom att reglera effekten på blixten (eller lampan). Lyckas du inte få tillräckligt hög effekt får du öppna upp bländaren. Om du kör med lampa istället för blixt måste du kanske också förlänga slutartiden.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Stuartlittle
0

okey tack jazzB. ska prova framöver :)