Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 3422 ggr
loanda
2013-01-13 18:20
0

Nycklar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag tog en bild på några nycklar i somras och har nu redigerat den lite osv..

Men nu skulle jag vilja få lite respons och få höra era åsikter!

Vad tycker ni om bilden? Vad var bra? Vad var inte bra? Ja..

Tacksam för svar!

[VSK]
2013-01-13 19:03
1

Hade önskat bra mkt mera skärpedjup.

ru4real
2013-01-13 20:52
0

Håller med #1, större skärpedjupt, mer fokus på en separat nyckel. Som det är nu är det egentligen inget av intresse som är i fokus el som fångar mitt intresse för bilden.

Snygg gråskala dock.

Inkanyezi
2013-01-13 20:56
4

Jag ska utveckla lite mer.

När man tar föremål kan man ha olika syften med bilden, och då kan man framhäva sina idéer genom komposition, val av hur man lägger skärpan, färg och hur man behandlar ljuset.

I din bild är det främst ljusbehandlingen som är väl vald, den skulle ha kunnat framhäva formen och arrangemanget av nycklarna - jo det är ett arrangemang, eftersom det är ett antal nycklar som egentligen inte hänger ihop, men som ändå kan ha ett visst samband.

Motljuset hade kunnat stärka kompositionen och få de något disparata nycklarna som ligger ihop att framstå som någonting genomtänkt, men den stora bristen är faktiskt skärpan, som är väldigt snävt avgränsad till ett område som jag inte uppfattar som huvudmotiv. Det enda av nycklarna som är skarpt i bilden är en bit av änden på den närmaste patentnyckeln och lite på skaftet på den lilla skåpnyckeln. Ögat finner ingenting att vila på, och åtminstone jag drabbas av en liten aning illamående för att jag inte har någonting bestämt att fästa blicken på, men inte heller tycker att det känns bra att söka av bildytan.

Föremål, produktfotografering, kräver i regel att man har god skärpa över hela föremålen som man fotograferar. Det kan man ordna på olika sätt, och när föremålen har större utbredning i djup än i höjd brukar jag luta objektivet, men du har troligen inte den möjligheten, utan då återstår två sätt att få mer skärpa över hela bilden. Man kan blända ner kraftigt och få stort skärpedjup, eller man kan stacka bilden, och fortfarande med kraftig bokeh, bakgrundsoskärpa, få skärpa över föremålen. I bildbehandlingen kan man sedan, om man vill, skapa oskärpa genom att lägga på den i efterhand på områden där man inte vill ha skarpt.

Jag undrar också lite över kompositionen, eftersom det ser ut som om motivet är arrangerat. Jag ser fyra nycklar, upplagda så att de sprider sig från en gemensam punkt, som en solfjäder. De hänger inte ihop, och åtminstone en av nycklarna ser ut att inte riktigt höra till, då tre av nycklarna är till relativt moderna lås, såna man har på dörrar, medan den lilla nyckeln i förgrunden ser ut som en som man har till en byrå eller ett skåp. Och att de är arrangerade syns tydligt, eftersom de ligger som de gör, och nycklar som man bara slänger upp knappast hamnar så om de inte sitter ihop, som när de sitter på en ring, vilket är det kanske vanligaste sättet att se nycklar. Formen, solfjäder, med spridning från en punkt, kan fungera mycket bra i en komposition, men det förutsätter att man är noga med hur man lägger skärpan.

Min spontana reaktion när jag ser en bild som ser ut så här är att det borde finnas ett syfte med den mycket selektiva skärpan, att det finns något man vill framföra, något särskilt man vill säga, med det som man betonar genom att ge det skärpa. Men jag kan inte se någonting sådant speciellt i den här bilden, utan det ser ut som om skärpan har hamnat där den ligger mer av en slump.

Jag slängde upp min nyckelknippa på en skärbräda i köket för att se hur jag skulle kunna tänka mig den, men hittade inget sätt att framhäva någonting med selektiv skärpa, som inte kom fram minst lika bra om jag maximerade skärpedjupet. Jag upplever det som mer vilsamt att titta på en bild som är rimligt skarp över större delen av de avbildade föremålen. Din bild ser jag som mera störande visuellt, och jag undrar om du har något syfte med det.

Tekniskt om min bild:
Tagen med ett 50 mm förstoringsobjektiv, Rodenstock Trinar, lutat 7° för att få skärpa över större delen av ytan och nedbländat till f/16. Belysningen är ett lysrör under skåpen över diskbänken, som jag har vitbalanserat efter. Jag håller också en spegel framför för att lätta upp skuggsidan lite grann, då ljuset kommer mest bakifrån.

AmandaChristina
2013-01-13 21:09
2

Jag tycker din bild var superfin, faller mig i smaken perfekt Glad För till skillnad från bilden i #3 får du in väldigt mycket mystik i bilden (enligt mig då såklart) och det gillar jag, stort plus på att den är i svartvitt Glad

Nicollan
2013-01-13 21:38
1

Håller med #4, svartvitt passar jättebra här och gillar själva känslan och enkelheten :)

I väldigt många fall så tycker jag inte att "tekniken" är det som är viktigast utan känslan i bilden. En bild behöver inte vara perfekt för att vara bra.
Men självklart så är det ju kritik man är ute efter när man lägger ut sin bild här, och då är det kul att få höra hur man kan förbättra fotandet på ett mer proffsigt sätt! :)

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

[Bert10]1
2013-01-13 21:46
4

#3 Din bild är nog bra som att användas att söka borttappade nycklar men har inget med fotokonst att göra,en platt och tråkig bild på nycklar.

Inkanyezi
2013-01-13 22:10
2

#6 skrivet av Bert10

Nu bad jag faktiskt inte om dina åsikter om bilden som jag lade upp Bert10, utan den är bara en del i det fotografiska samtalet, och du avviker ifrån trådens ämne, som borde vara vad vi tycker om den som postades i ursprungsinlägget, vad som är bra eller mindre bra med den, och vad man kanske skulle kunna göra för att få den "bättre".

Och självklart kan man ha väldigt olika uppfattning om vad som är bra, eftersom det är en fråga om smak och vad man egentligen vill säga med sin bild. Och därför har jag faktiskt formulerat frågor i mitt inlägg #3, frågor om vad tanken är bakom de val som har gjorts, kanske framför allt de som rör placeringen och omfattningen av skärpa i motivet.

loanda
2013-01-14 07:13
0

Tack för era åsikter allihopa! :D

Inkanyezi
2013-01-14 17:39
2

loanda, jag glömde hälsa dig välkommen till forumet, och jag hoppas att du ska trivas här och kanske hitta inspiration. Bilden jag lade upp var verkligen inte för att förringa den som du har gjort, utan mer för att ge en del tips och vinkar om hur man kan göra för att styra resultatet dit man vill ha det, och det är en himla massa grejer att lära sig för att behärska sitt medium.

En del av de sakerna hänger främst ihop med hur man tar bilden, och man kan också ha inställningen att det ska bli "rätt" från början, direkt ur kameran. Andra saker har mer att göra med hur man efterbehandlar bilden, där man kan ändra på ganska mycket och ofta härma sådant som man gör i det första steget, då man tar bilden.

Den som jag lade upp är, som har antytts, mycket mer som ett typistk produktfoto, medan din bild uttrycker någonting annat, och det jag ville fråga om och som jag gärna såg ett svar på, är just vilka tankar som låg bakom det du gjorde, när du valde att ta med mycket kort skärpedjup, och kanske också när du gjorde om bilden till svartvitt. Helt enkelt lite av historien ikring, och dina tankar och idéer när du skapade bilden. Foto är ju en konstform, och det finns sällan något inom konst som entydigt kan uttryckas i begrepp som bra eller dåligt. Allt hänger ihop med vad man vill göra, vad man vill visa, och hur man vill visa det.

Om du främst ville utforska att ha väldigt litet skärpedjup och se vilket intryck det ger i en bild, så har du ju lyckats väldigt bra med det. Det jag frågar mig är då inte intrycket, som jag känner, utan mer uttrycket, som kommer från dig, en öppen fråga om vad du ville säga, vad du ville åstadkomma, och kanske också dina tankar om hur väl eller mindre väl du lyckades i det du ville göra. Och bilden som jag lade upp var inte för att visa något som i sig är "bättre", utan att visa hur utgångsmaterialet kan se ut, också om man vill göra en drömsk bild med väldigt lite som egentligen är skarpt. Man kan tänka sig att i din bild till exempel, bara en av nycklarna skulle vara skarp, helt skarp, medan de andra skulle suddas ut, på liknande sätt som de suddas ut av bokeh, men mer selektivt, urskiljande, så att den utvalda nyckeln står ut ifrån samlingen.

Men det finns ju oändligt många variationer man kan göra på ett tema, och jag tänker mig att du skulle kunna hjälpa mig att förstå. Ett sätt kan vara om du redigerar bilden som jag lade upp, precis hur du vill, svartvitt eller färg, men för att visa något annat än den "platta" mer verklighetsliknande bild som jag lyckades framställa. Om du vill göra det, så har du helt fria händer och får lägga upp den igen manipulerad. Jag skulle gärna vilja se resultatet.

Verktyget som man framställer oskärpa med kallas ofta "Gaussian blur" i program som behandlar bilder, men det finns också andra verktyg. Med dem kan man arbeta mer urskiljande än när man väljer kort skärpedjup i kameran med bländaren.

Det skulle vara kul om du tog tag i det och gör om min bild så att den blir konst i stället för kall avbildning, och du har som sagt helt fria händer, och du får använda den som du vill, och även efteråt kommer det du gör att bli din bild med avseende på vad du har gjort, och jag lämnar alltså min del av bildrättigheterna enligt upphovsrättslagen till dig, att förfara med som du vill.

[Bert10]1
2013-01-14 19:18
0

Mycket bra Glad

JazzBass
2013-01-15 09:51
0

Jag gillar ofta estetiken som ett riktigt kort skärpedjup skapar, men långt ifrån alltid. I denna bild kunde skärpedjupet gärna ha fått vara något längre, men jag stör mig inte på att det är så här pass kort. En lite högre kameravinkel hade kanske också varit att föredra, det hade fyllt ut bildytan på höjden lite bättre. Men också med den valda kameravinkeln skapar de snyggt framlagda nycklarnas linjer tillsammans med bordets linjer en dynamik som jag tycker bildar en estetiskt snygg helhet, speciellt i kombination med den fina gråskalan.

Den här bilden skulle jag bra kunna tänka mig hänga i ett galleri med andra liknande svartvita bilder, gärna i en röd träbod i skärgården nånstans. Glad Bordet som nycklarna ligger på, samt den gammaldags nyckeln får mig av nån orsak att associera till havsmiljöer eller åtminstone en lantligare miljö.

Fint fotat säger jag! Och välkommen till forumet önskar jag med! Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

JazzBass
2013-01-15 16:06
0

Mod. edit: Flyttade tråden till avdelningen Kritik - Medel istället för övrigt, då den avdelningen är till för just såna här trådar.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2013-01-20 15:55
3

Jag är tillbaka till den här tråden igen, och jag undrar lite över att TS inte har svarat på någon av alla frågor som har kommit upp. Det är ju alldeles klart att man kan tänka på många olika sätt när man skapar en bild, och att man ofta har ett syfte med precis hur man gestaltar bilden.

Jag lade upp en bild förut för att kontrastera mot det mycket korta skärpedjupet i bilden som inleder tråden, och det som jag egentligen saknar är kommentarer från den som gjorde bilden, om tankarna bakom valet av skärpepunkt och skärpedjup. jag tänker mig att när man har väldigt snävt tilltaget skärpedjup, så är det någonting man vill koncentrera intresset kring i bilden. Kort skärpedjup brukar ju användas för att man ska dras till det som bildskaparen vill visa.

Det jag ser i inledningsbilden är att i stort sett bara taggarna på spetsen av en nyckel har hamnat i skärpa tillsammans med lite grann av skaftet på en liten annan nyckel, och att också underlaget är skarpt på en liten fläck, men jag ser inte någonting uppenbart i de detaljerna som motiverar valet av kort skärpedjup. I stället flackar blicken lite grann över bilden för att hitta någon form av budskap, någonting som den visar, utöver själva oskärpan.

Så fick jag ju på tafsen också för bilden jag lade upp, när den egentligen bara låg där för att foto är en visuell konstform, och det är mycket svårt att beskriva någonting utan att ge exempel på vad man menar. Jag lägger in en bild till i den här tråden, för att visa på motsatsen, och hur jag tänker mig att man använder selektiv skärpa med kort skärpedjup, där man har oskärpa över större delen av bilden men koncentrerar skärpan till ett fåtal element för att de ska dra till sig blicken. Jag tycker att det är väsentligt att man då får god återgivning av objektet man lägger i skärpa, så att det inte råder någon tvekan om vad man ville framhäva.

Enbart stor bländare är ett ganska trubbigt verktyg när man gör det här, och jag har gjort på liknande sätt som på förra bilden, fast tvärtom. I stället för att lägga hela motivet i skärpa, har jag ställt om lutningen åt andra hållet, så att bara en mindre del hamnar i skärpa. Den skärpan kan man lägga i andra vinklar också när man har tilt, man kan lägga den snett över bildytan om man vill göra det, och man kan till och med göra så att det blir ett stråk av skärpa nästan rakt bortåt i mitten av bilden. Här har jag lagt skärpan ungefär så som den kan bli när man använder ett ljusstarkt objektiv på full öppning, men jag har bländat ner till f/4 för att få hygglig skärpa över hela nyckeln som jag fokuserade på.

Och jag aspirerar inte på att folk ska tycka att det är konst, utan det handlar om att använda tekniken till syftet man har med bilden. Bilderna jag har lagt här är tänkta som pedagogiska exempel på metoder man kan använda för att gestalta bilden på olika sätt.

Jag undrar fortfarande lite över motiven bakom ursprungsbildens korta skärpedjup och varför valet gjordes på precis det sättet. Det jag funderar över är vad bilden egentligen avsågs visa, eftersom jag inte riktigt hittar det i själva bilden. Jag skulle väldigt gärna vilja veta tankarna bakom när den skapades.

loanda
2013-02-06 20:37
0

Tack för allas åsikter återigen ;)