Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 2857 ggr
JazzBass
4

Utmaningen - Omgång 31

Denna omgång kör vi på temat som Martin föreslog i förra rundan, nämligen KYLIGT. Glad

Reglerna är som förut:

• En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
  • Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast söndagen den 3.2, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid) när det är dags, så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. Glad

Lycka till!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Cerrolyn
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Värmande kompisar i kylan.

**MVH Cerrolyn

joheck
2

En fjäril ute i kylan

MissInAction
3

Ihopkurad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Ove555
2

Kylan tränger på

[rattways]
2

Ruggit kallt ute.

Annisangel
2

"Kyligt värre"

Många Goa Kramar

Annisangel

Xenity
1

"Ute o cyklar…"

Live long and prosper!

JNN
2

Avnjutes Iskall

JazzBass
3

Gryning i skogen

Martin
1

F R O Z E N    T R E E

mvh Martin

MissInAction
0

Oj vad snabbt det kom in många bilder den här gången! Eftersom vi har 10 bilder i tråden nu så bör vi sätta igång kommenteringen imorgon, eller hur Glad

Kluring om Ryssland

Andina
0

Ja, det var väldans fort det fylldes på med bilder. Här kom jag alldeles precis för sent! *mutter* :)

Men - många härliga bilder i tråden!

Och nu har jag gjort ett tassavtryck så jag kan följa utmaningen i alla fall. :)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

MissInAction
0

Men Andina! Det står i reglerna att om tio bilder kommit in i god tid före sista datumet, så kan man ladda upp senast kl 08 nästa morgon. 08.48 var väl inte den största förseningen direkt.. jag har sett värre här! Glad
Det skadar inte att prova Oskyldig

Kluring om Ryssland

Andina
2

#13Skrattande Ah, jag har alltid haft för mig att det ska vara max 10 bilder i utmaningarna… Ja, ja, är man en slarvmaja när man läser instruktioner så…. Skäms

Slänger väl in en liten bild på kul i alla fall då! Flört Det gör inget om den inte kommer med i utmaningen! :)

Roligt är det i alla fall, tycker jag, att så många bilder skickats in!

SnöbollsFilt

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga

JazzBass
1

Jo jag tror vi startar kommenteringen redan. Kul med så många deltagare! Glad Här är listan på deltagarna denna gång:

Cerrolyn
joheck
MissInAction
ove555
rattways
Annisangel
Xenity
JNN
JazzBass
Martin
Andina

Kommentarerna och poängen ska vara postade här i tråden senast nästa söndag den 3.2.

Cerrolyn
1

Nu vill jag bara göra mig säger så jag fattar detta riktigt.

Jag ska alltså skriva någonting om samtliga bilder och jag gissar att "den är fin" är lite för ynkligt. Sedan ska jag fördela 10p där 1 bild får max 3p av mig.

Har jag uppfattat detta rätt?

Jag är inte bra på det här med skärpedjup mm och hoppas att det går bra ändå.

**MVH Cerrolyn

MissInAction
0

Det är nog helt rätt. Förutom att du, som jag förstår det, får ge 3p till tre bilder om du skulle vilja. Men 3p är alltså max för en och samma bild Glad

Jag är inte heller särskilt bevandrad i de fototekniska begreppen!

Kluring om Ryssland

JNN
0

Vem börjar? Går man i samma ordning som bilderna kom upp eller?

Martin
3

#16 Jag tror inte man behöver använda korrekta termer osv, det är väl mer att man skall ge lite konstruktiv kritik, vad som är bra osv och inte bara "söt blomma" vilket inte säger så mycket.

#18 Tror det är fritt fram för alla deltagare att köra oavsett ordning.

mvh Martin

Martin
2

Cerrolyn
Lite mörkt huvudmotiv, blicken dras till ljusa fläcken upp till vänster tycker jag. Annars bra exponering på knepigt motiv.

joheck
Tycker att fotot saknar skärpa och motivet kunde varit placerat på ett annat sätt så att det blivit bättre komposition, jag tycker inte att motivet skall vara i mitten på den här typen av bilder.

MissInAction
Koltrasten ser onekligen frusen ut där den sitter ihopkurad. Skulle kanske önskat lite mer kontrast i bilden och svårt att få den här bilden att inte bli rörig - men jag tycker att gungan (eller vad den röda ställningen i bakgrunden är) stör lite - kanske kunde du tagit fotot lite från höger och inte fått den bakom koltrasten. Känns också som att det kunde varit lite mer skärpa på koltrasten.

ove555 - 1 p
En bild som andas kyla, vackra kristaller på rutan (hoppas de är på utsidan! :o). Sälen bra placerad och bidrar till att bilden inte känns så platt som den nog gjort utan något i fönsterkarmen.

rattways
Kul uttryck på hunden. Snön känns lite blåviolett, kanske kunde justera vitbalansen lite i redigeringen så tror jag du kan få bukt med det. Skulle önskat ett lite lägre perspektiv också så att du kom ner i hunden höjd.

Annisangel
Frostnupet så det heter duga! Här tycker jag centreringen av nyponbäret (eller vad det är) fungerar och eftersom att du har det så nära kameran så blir det djup i bilden. Bra använt! Bakgrunden är lite rörig och jag hade nog velat se den lite mer oskarp/ur fokus, men jag tycker ändå du har isolerat bäret bra.

Xenity - 3 p
Här har du fångat en härlig känsla och man ser till och med andedräkten på cyklisten. Kallt är bara förnamnet, trots den varma färgen (kvällssol eller morgonsol)? Cyklisten tycker jag du har placerat bra och den ser ut att vara på väg in i bilden, och brytningen i horisonten känns viktig för bilden också.

JNN - 2 p
Så enkelt, men genialiskt. Bra exponerat och fått både det ljusa och mörka rätt känns det som. Jag vill ha en - det borde kunna funka som reklambild!

JazzBass - 3 p
Jag blir avundsjuk när jag ser sådana här bilder! Dels på att du fått vara i den underbara miljön (jag vill också!) men också för att det är ett härligt foto med kall blåton. Perfekt exponerat och vidvinkeln känns helt rätt. Busken i förgrunden och sedan granarna på kanten som leder en in i bilden gör mycket - och jag tycker nog att spåren till vänster är viktiga också. Vem gick där? Vilket håll gick de åt - är vi efter dem eller har de redna mött oss?

Martin
Min egen bild

Andina - 1 p
Vackra kristaller i snön och ser ut som en liten filt precis som rubriken antyder.

mvh Martin

Cerrolyn
2

Då ska jag försöka mig på detta, kommer inte vara lika duktig som Martin…

Cerrolyn - Jag

joheck - Det finns något i den bilden som ajg gillar, men jag är dålig på att uttrycka det, gillar färgerna och att vintersolens strålar bryter sig fram. Men hade önskat att du hade gått ner mer när du fotade så det inte blev snett uppifrån.

MissInAction - Bilden är fin men jag hade velat att fåglen syntes bättre. Sedan har du soldis som gör att färgerna inte kommer till sin rätt.

ove555 - Bilden passar temat mycket bra. "Det är kallt ute men här inne har vi det varmt och skönt" och den känslan gillar jag.

rattways - Att fånga en hund när den skakar sig och inte få det suddigt är svårt (jag vet) men hade du gått ner så att det inte hade varit fotat snett upp i från hade bilden blivit ännu bättre, gillar färgerna och skärpan i bilden.

Annisangel - Detta ser verkligen kallt ut, gillar den oranga färgklicken och skärpan, jag kan nästan se varje frostflinga. Mycket bra. 2p

Xenity - Ser kallt och farligt ut tycker jag, för jag ser någon som cycklar på isen och det kan bli farligt. Den oranga färgen som solen ger i bilden är fint. Men i övrigt så säger inte bilden mig något.

JNN - Som Martin skriver så är detta värsta reklambilden. Jag är inget fan av cola, men läsk ska vara kall… Det som hade gjort bilden ännubättre var om flaskan hade imma som det blir när den är riktigt kall. Men jag älskar färgkontrasten. 1p

JazzBass - Mycket vacker bild. Jag har lust att gå dit och släppa hunden för att bara strosa omkring och njuta. Älskar färgerna i bilden. 2p

Martin - Ger mig en känsla av att stanna inne och mysa, ser väldigt kallt ut. Du har fångat en typisk svensk vinterdag kall och grå. Mycket vacker. 2p

Andina - Denna bilden är helt magisk, älskar verkligen bumollskänslan i snön och färgerna. Mycket bra fångat. 3p

**MVH Cerrolyn

JNN
2

Cerrolyn -2 p

Här har du lyckats jättebra tycker jag. Bakgrunden kunde dock vara lite mer oskarp, och hundarna har kanske lite för mycket blåton i pälsen, men det kanske inte hade gått göra så mycket annorlunda  i det ljuset.

Men dom ligger jättebra i hop och jag undrar vad dom titttar på…

joheck - 1 p

Häftig ögonblicksbild där pälsen flyger när hunden som nästan ser skrämd ut, svänger sitt huvud och blickar mot något som fångat dennes intresse.

Hade kanske varit något finare om du gått ner på knä och samtidigt placerat hunden lite mer till vänster.

MissInAction -1 p

Denna koltrast ser ut som den som bor på vår tomt och som vår dotter döpt till Gunnar. Hade själv ev tänkt fota honom, men han syns bara till på förmiddagarna när jag jobbar…

Men det är en fin bild när han är så där "uppburrad" pga kylan. men fågeln är tyvärr en aning oskarp. Ser nästan ut som om skärpan hamnat mer på kvisten bakom som man ser till vänster om den. Den är dessutom lite överexponerad.

ove555

Vet inte riktigt vad jag känner om den bilden, den säger mig inte så jättemycket rent allmänt Men man får ju dock intrycket av att det är kallt ute och skönt inne.

Och sälen är rätt placerad, skulle bli lite tomt annars. Men det jag reagerar mest på är nog ljussättningen, ser ut som om sälen är belyst med blixt, dock utan blänk på rutan. Tycker att en belysning med en varmare ljustemperatur hade blit bättre.

rattways - 2 p

Den här hunden ser ju himla cool ut, här tryckte du av i precis rätt sekund! Bilden är lite för blå, så en justering av vitbalansen skulle no gör susen. Sen skulle jag vilja se bilden lite upprätad, ser ut som om marken lutar, men det kanske den gör också?

Annisangel

Sådana här buskar har jag gått förbi ett stort antal gånger dom senaste dagarna, och man önskat många gånger att man haft med kameran. Bildkompositionen är bra, men tycker att buskaget i bakgrunden borde ha varit lite oskarpare. Men i övrigt bra färger och exponeringen är i mina ögon perfekt.

xenity

Vilka fina färger du fångat här! Och man ser riktigt hur kallt det måste vara där just då. Kompositionen är bra. Du har lyckats följa tredjedelsregeln perfekt.

JNN

Min egen bild.

JazzBass -3 p

Jösses, tänker nästan som Martin, så läckert landskap. Varför ser det inte ut så där i mina trakter..? Det ser ut som ett sagoland som verkar vara sagolikt kallt, och man undrar om det såg ut så eller om det är en ordentlig redigering som du fått till så här bra? Men det saknar betydelse, bilden är jättefin och även om det ser onaturligt blått ut så passar det bra här!

Martin

Här har du använt diagonalen på ett bra och klassiskt sätt, som leder blicken in i bilden. Men tyvärr tycker jag att det inte blir så jätteintressant när man blickar längre in i den det blir liksom bara mer träd och buskar.

Men jag får minnesbilder från där jag brukar ta en hel del promenader, och i verkligheten kan det vara jättevackert, men blir inte alltid som man tänkt sig på bild.

Andina - 1 p

Det där ser ju nästan ätbart ut! Som kokos eller nåt. Fina och klara färger och en jättebra skärpa på snön, med en snygg oskärpa på bakgrunden.

Det här var svårt, känns som det finns för lite poäng att dela ut…!

joheck
2

Cerrolyn: Gillar uttrycket på hundarna, dom har ju precis samma :P. Bilden är tagen från bra vinkel och skärpan sitter fint. Tycker dock att bilden är lite mörk, synd att hundarna inte låg i solljuset. - 1p

joheck: Min bild

MissInAction: Gillar motivet som passar in i temat väldigt bra. Hade gärna sett den lite mer beskärd i nederkanten så att fågeln hamnar i mer fokus. Samt att skärpan på fågeln skulle behöva bättras.

ove555: Gillar tanken och känslan i bilden. Skärpan och fokuset är bra. Förstår inte riktigt sälens roll dock, även om den behövs för att skapa ytterligare en dimension i bilden. Kanske hade något annat föremål vart lite mer naturligt till känslan i bilden? - 1p

rattways: Härlig ögonblicksbild. Bra skärpa, lite mörk. Hade önskat att bilden togs i samma höjd som hunden. - 1p

Annisangel: Gillar kompositionen och färgerna i denna bild. Du har fått till bra skärpa på nyponet och den suddiga bakgrunden gör att det framträder ännu bättre. Bra ljus fast hade önskat att bakgrunden va lite mörkare. Tyvärr känns bilden inte allt för intressant. - 2p

Xenity: Underbar bild som verkligen förmedlar känslan av kyla. Bra komposition och väldigt intressant motiv. Gillar färgerna och att du lyckats få fram känslan av att cyklisten är väldigt långt borta. Min favorit i denna utmaning! - 3p

JNN: Väldigt bra skärpa, ljus och färger. En bra bild som för mig känns lite tråkig, motiv-mässigt. Men den skulle som sagts tidigare passa bra som reklambild.

JazzBass: Väldigt fina färger och bra fokus. Fotspåren i snön gör bilden lite mer intressant. Gillar hur du har placerat hela scenen. Tycker dock att bilden saknar det där lilla extra som hade gjort den speciell, har sett liknande bilder tidigare.

Martin: Du har fått till färgerna och ljuset bra. Ögonen har dock svårt att hitta något ordentligt fokus i bilden, vilket gör den lite jobbig att titta på. Motivet känns även rätt ointressant tyvärr.

Andina: Fin skärpa och härliga färger. Den lilla "bollen" skapar ett bra fokus och intresse i bilden. Du har lyckats väldigt bra med att få en kontrast mellan förgrund och bakgrund. - 2p

Cerrolyn
3

Tack för era kommentarer, jag lär mig faktiskt mycket på detta och ska försöka vara med varje gång. Glad

**MVH Cerrolyn

joheck
3

Håller med dig till 100 procent Cerrolyn! Roligt va det också :D

Andina
2

Tack alla för både poäng och omdömen! Jag lär mig mycket av att läsa era tankar, reaktioner, synpunkter, tips o råd o s v om alla bilder, inte bara min bild. Kul att kunna vara med i utmaningarna igen! Glad

Så Cerrolyn o Joheck - jag håller med! :))

(Och, poängsättningen är lika svår varje gång! Förslag: Vi kan väl få ge 3:or till alla – men låta omdömena variera? *skojar lite!* Men, men, så här får det bli denna gång:)

*

Cerrolyn - **Värmande kompisar i kylan
**Härlig bild på de två kompisarna! Suveräna ansiktsuttryck! Får mig att undra om de är trötta av all lek i snön eller om de gör som jag; väntar på vårvärmen? ;)

Lite synd att solens strålar inte nådde hundarna lite mer. Tyvärr dras min uppmärksamhet för mycket till buskarna i bakgrunden, jag tror att den kanske inte skulle göra det om de vore mer oskarpa.

_
joheck_ - **En fjäril ute i kylan
**Mysig bild där håret/pälsen flyger av hundens rörelse. Gillar också färgerna o den söta hunden!

Lite mer skärpa e d i ansiktet hade känts bättre, jag söker liksom blicken.
Jag hade också redigerat bort det som jag tror är en kissfläck i snön… Även om det ”hör till hundar o hundpromenader” – men den stjäl för mycket av min uppmärksamhet…

Eventuellt hade jag också beskurit bilden något, så att hunden hade hamnat lite mer till vänster i bild.

_
MissInAction_ – **Ihopkurad
**De är så vackra våra Koltrastar. Jag har ett antal Kolisar som håller till här också. Det är tufft när det är kallt för de små. Man ser tydligt o klart att din Koltrast burrar upp sig för att det är kallt. Man får känslan av att fågeln söker din/ens blick.

Jag upplever, dock, att kamerans fokus hamnat aningen mer till vänster om Kolisen så att grenverket o snön precis intill är skarpast o drar mina ögon dit.
Personligen vill jag gärna komma djuren så nära jag kan, så jag hade nog beskurit bilden för att komma närmare Kolisen. Men det är ju smaksak.

_
ove555_ - **Kylan tränger på
**Ja, det ser man tydligt, att det är kyligt utomhus. Det är så läckert när frosten försöker tränga sig på och krypa utmed fönstrena. Och mönstret påminner lite om skog.

Dock upplever jag bilden som ’sval’ rakt igenom. Jag kan inte ”känna” värmen inomhus i bilden, även om jag förstår att det är varmare inomhus och trots den leende sälen. Är det färgtonerna, eller för att sälen är av sten eller kanske både och, jag vet inte.
Jag tror att jag skulle vilja att du antingen hade fotat närmare eller beskurit bilden så att man kommer närmare bilden, eller ta med lite fönsterkarmar, hörn och kanten på fönsterbrädan e d också, för att få mer djup i bilden.

_
rattways_ - **Ruggit kallt ute – 2 p
**En härlig bild på en ”twisted dog”! Det var en rolig bild du fått till! :) Jag gillar faktiskt perspektivet snett uppifrån också, då ser man tydligt hur ”twisted” kroppen är, den krumbuktar sig åt alla olika håll.

Se’n, som sagt… jag vill gärna komma närmre hunden. Då ser man att det faktiskt yr lite snökorn också.

_
Annisangel_ - **Kyligt värre – 3 p
**Ja, kyligt värre, det ser man! Härligt frostig bild! Gillar färgerna och ljuset som är lite ”februari-ljus” för mig.

Grenverket i bakgrunden hade gärna fått vara något mer oskarpt. Jag vill gärna sin ”scrolla ner" i bilden också, en aning – för att få upp nyponet aningens lite mer, grenarna i bakgrunden ’ovanför’ drar för mycket i min blick. Vackert frostnupet nypon är det dock!

_
Xenity_ - **Ute o cyklar…
**Vackra färger och intressant idé till motiv. Och nog ser det kyligt ut! Trots de varma oranga tonerna i bilden. När man t o m kan gena över isen på cykel, då är det kallt! Man ser hur cyklistens andedräkt nästan fryser till is också. ;)

Helheten berättar någonting. Men mina ögon ’fladdrar’ och vet inte vad de ska fokusera på…

_
JNN_ - Avnjutes Iskall – **1 p
**Ja, denna bild skulle nog uppskattas av läskedrycksleverantören! :) Skarp bild på flaskan! Och jag gillar vattendropparna på flaskan – svalt.

Även om de flesta inte tycks gilla centrerade bilder, så skulle jag nog vilja centrera flaskan i sidled ännu lite mer – det känns annars som att det ’fattas’ något på höger sida om flaskan…

"Kall som snö, len som bomull" – kommer jag att tänka på när jag ser flaskan nerkörd i det vita… ;)

_
JazzBass_ - Gryning i skogen – 3 p
Väldigt vacker vinterbild och ljuvliga färger! Känner mig hemma bland träden :). Men den härliga höjden är jag avundsjuk på, jag bor på en liten höjd, men denna…! Spåren i snön gör mig nyfiken. Vilka är de som gått där, rådjur, hjort? Gick de tillsammans? Jag vill följa med spåren ner för ’slänten’ – hela bilden för mig dit. Vad finns där?
Ett mycket vackert vykort!

MartinFrozen Tree – 1 p
Fin och ’kylig’ bild! Jag gillar den. Den för mig dessutom till min barndom – påminner om områden som såg lite ut som den på din bild.

Jag vill se vad som finns längst bort – bilden leder mig dit. Men vägen dit slutar tvärt mitt i ”buskaget”… Jag hade önskat att du haft en lite annan vinkel (eller fotat från större avstånd?) så att buskarna försvinner bort i horisonten men inte bryts abrupt av av bildens högra kant (om det nu går att förstå vad jag menar…).
Lite grådisigt (så har det varit mestadels här i vinter också…) – så jag kanske hade försökt att lyfta fram den vita snön lite mer.

Andina – Min egen

JazzBass
2

Svårt att ge rättvisa poäng men här är mina kommentarer och poäng denna gång:

Cerrolyn
Gullig bild med de två hundarna i likadana poseringar. Lite väl mycket ”snapshot” över bilden dock, skulle hellre sett en lite renare bakgrund. Det lilla svarta till vänster på bilden kunde med fördel klonas bort för att göra bilden lite renare. 1p

joheck
En helt trevlig hundbild men kompositionen kunde förbättras lite genom att beskära bilden till vänster, motivet är lite för centrerat som det är nu tycker jag. Bilden lider också lite av oskärpa, tror att det kunde åtgärdas till viss mån med lite noggrann efterskärpning. För att få bättre skärpa kunde du ha använt lite högre iso för att få ner slutartiden; 1/100s är ok för mindre rörliga motiv men här tror jag den är lite för långsam. Bilden är i övrigt helt ok, bakgrunden är bra utan störande element och ljuset är fint, samma med hundens posering med blicken mot ljuset.

MissInAction
Gillar minen på den där fågeln där den sitter ordentligt uppburrad på grenen. En mycket trevlig bild, tror dock den kunde bli lite bättre med lite mer kontrast och kanske lite tajtare beskärning. Bra detaljteckning i fågeln. Lite rörig totalt sett kanske, men fågeln drar ändå till sig uppmärksamheten tillräckligt bra tycker jag. 1p

ove555
Trevlig bild tycker jag, med fin rimfrost på glaset. Bilden visualiserar värmen inne kontra kylan ute på ett bra sätt. Kompositionen gillar jag och sälprydnaden har ett trevligt sympatiskt ansiktsuttryck. Tekniskt sett tror jag den kunde ha blivit snäppet bättre med sparsammare exponering för att undvika att himlen fräts ut så här mycket. Med blixten på samma effekt hade sälen blivit lika upplyst trots kortare slutartid (om slutartiden redan var på gränsen för blixtsynken så kunde man förstås valt en mindre bländare istället, och kompensera med högre blixteffekt). En annan teknisk detalj som jag tror kunde göras något bättre är det att blixtbelysningen av sälen är lite för jämn för min smak, jag brukar föredra att man ser också lite skuggor på motiven för att framhäva deras tredimensionalitet. En någorlunda kraftigt riktad blixt snett från höger från en ganska liten ljuskälla tror jag hade funkat bra. Ändå totalt sett bra fotat! 1p

rattways
Tyvärr känns den här bilden lite svag, ser inte riktigt vad du vill säga med bilden. Det som jag saknar riktigt mycket här är teckning i hundens ansikte, man inte ser ögonen på hunden då huvudet är så mörkt och det gör att man inte får nån kontakt med hunden och man ser inte heller vad den gör, gissar dock att den håller på att skaka av sig lite snö. Bakgrunden är också lite väl rörig med all upptrampad snö.  Men på’t igen, försök se till att huvudet blir tillräckligt ljust exponerat så man ser nåt uttryck på hunden och nån ljusglimt i ögat, och tänk lite mer på bakgrunden så blir det mycket bättre. Glad

Annisangel
Kul med en bild tagen med telefonkamera. Glad Bakgrunden är dock lite rörig och tar uppmärksamhet från nyponet. Tror du med fördel hade kunnat gå ännu lite närmare motivet för att få bakgrunden ännu lite suddigare och därmed framhäva nyponet och frosten lite bättre.

Xenity
Mycket snyggt komponerad bild med fin bakgrund och behagliga färger. Bra att man ser lite av cyklistens andning, det framhäver vinterkylan. Fint fotat! 2p

JNN
Inte jag heller är nåt fan av cola men en snyggt tagen bild i alla fall, välkomponerad med fin bakgrund och bra bildbehandling. Möjligtvis, om man ska vara petig, kunde skärpedjupet ha varit något längre för att få korken och snön precis framför flaskan inom skärpedjupet, men mycket bra fotat i övrigt! 2p

JazzBass
Min bild.

Martin
Initiellt kändes bilden lite tråkig men ändrade åsikt när jag klickade upp den. En behaglig bild att vila ögonen på, ger ett lugnt intryck. Blicken fastnar först på träden i mitten och söker sig sen längs med diagonalen som diket bildar till bakgrunden, sedan till förgrunden igen. För att bli en fullpoängare hade jag dock gärna sett ett mer riktat kvälls- eller morgonljus och ett lite ”renare” landskap med mindre pinnar och sånt i snön på marken, men en bra bild som sådan också. Fint fotat! 1p

Andina
Oj vad skarp och fin den här blev när jag klickade upp den i större format! Fin skärpa på snön, fina färger och kontraster och trevlig mjuk bakgrund. Fint fotat! 2p

Cerrolyn
2

Visste inte att jag fick redigera bilden som att klona bort i denna utmaningen.

**MVH Cerrolyn

Andina
5

#28 - Nej, jag vet inte heller riktigt var 'gränserna ska dras'. Men jag minns att jag läst i någon annan utmaningstråd att det är ok att "förbättra" bilden utan att förändra den, som t ex lite efterskärpning, kurvdragning, färgmättnad e d och beskärning o d. Personligen tycker jag att det borde vara ok att även klona bort en liten kissfläck. ;)

Men det kan ju vara bra om vi blir uppdaterade på vilka regler som gäller för utmaningarna igen. Så det var nog bra att frågan kom upp.

JazzBass
3

#28-29 - Inga regler om bildbearbetning har ännu lagts till, endast föreslagits. Men man kanske kunde lägga till nån regel, jag vill dock begränsa den konstnärliga friheten så lite som möjligt. Redigeringen är i mitt tycke halva jobbet med att skapa en bra bild, och jag vill gärna uppmuntra alla fotografer att lära sig redigera sina bilder. En bra redigering kan göra så mycket för slutresultatet. Lite kloningsjobb tycker jag inte ska vara förbjudet här heller om man kan göra sin bild attraktivare på det viset. Det här är ju heller ingen nyhetssajt där bilderna måste vara omanipulerade av naturliga skäl.

Jag vill inte heller begränsa Utmaningen till enbart bilder av en enda exponering, då det t.ex. skulle utesluta dubbelexponeringar, HDR, stacking för skärpedjup, panoraman osv. Men rena bildkollage med delelement från flera olika fotografier (typ landskapsbilder med utbytta himlar och inklistrade detaljer) tycker jag inte man ska godkänna ändå eftersom bildbehandlingen då blir en för stor del av bildskapandet.

Men vad tror ni om en sån här regel:

- Man får redigera och manipulera sitt bidrag relativt fritt, men man får inte lägga till några motivelement som inte i nån form fanns med i originalfilen. Bortkloning av störande detaljer är OK, men inte att t.ex. byta ut en himmel mot en annan eller på andra vis väsentligt ändra innehållet i bilden. HDR, panoraman, photo stacking, dubbelexponeringar gjorda i kameran och övriga tekniker som kräver mer än en exponering är tillåtna.

Andina
2

Jag håller helt med dig, JazzBass! Och tycker att förslaget till 'regel' är alldeles perfekt.

Redigering för att förbättra en befintlig bild tycker jag är ok i dessa utmaningar. Men inte redigeringar för att förändra ursprungsbilden.

Myche' bra! Flört

JNN
2

Det låter väl som en rimlig regel!

Martin
2

Helt klart rimlig regel, jag tycker själv det är svårt att formulera något heltäckande för den här typen av fototävlingar eftersom att jag också är för viss redigering och inte bara kurvor osv utan även att slå ihop bilder som är stackade eller HDR osv. Håller också med om att bilden i stort inte skall förändras, dvs klippa ut himlen och lägga in en annan eller att klippa in en björn i en bild där det inte finns en björn från början osv. Men du har som sagt fått ner det där på ett bra sätt tycker jag!

mvh Martin

Cerrolyn
2

Tack för svar. Låter bra, måste bara läsa på om " HDR, panoraman, photo stacking, dubbelexponeringar". Panorama vet jag vad det är, men inte hur jag gör det i kameran, bara i ps. (Finns det någon artikel om det, ska kolla när jag läst klart här.)

Tänker för skoj skull redigera min bild efter vad ni säger/tipsar om och efter eget huvud…

**MVH Cerrolyn

JazzBass
3

Puffar upp den här lite igen och påminner om kommenteringen. Glad

Annisangel
3

Japp, jag har sett påminnelsen och kommer göra det när jag kommer hem. Jag sitter på jobbet nu… =/

Jag har också sett hur kommentarerna är utformade och ska försöka ge konstruktiv kritik, men det är jag inte bra på, men jag ska göra mitt bästa!Kyss

Många Goa Kramar

Annisangel

MissInAction
1

Cerrolyn
Skulle vilja ha bilden något ljusare. Fint fokus och bra komposition, tycker jag. Bra att du har gått ner på deras nivå! Jag önskar att du hade klonat bort det svarta man ser till vänster i snön. 1p

joheck
Väldigt söt hund och jättefint med eftermiddagssolen (antar jag). Hunden känns lite för centrerad och kanske kunde du beskära lite på vänster sida, ungefär vid den där fläcken eller vad det är i snön… bilden ser lite platt ut just nu. 

MissInAction
Min bild. Tagen med max-zoom på 24 gånger, därav bristen på skärpa Flört

ove555
Den här bilden ger mig ett väldigt kallt intryck! Det var väl meningen kanske med tanke på temat, haha. Gillar det lite oväntade motivet med en säl, och mönstret på glaset. Förbättringar kunde vara en annan bakgrund bakom glaset, kanske flera träd eller inga alls, och ett varmare ljus inne, antingen från solen eller någon varm lampa. 

rattways
Är det soldis som gör att hunden ser oskarp ut på vissa ställen, och skarp på andra? Det ser lite ojämnt ut och jag gissar överexponerad? Det ser mörkare ut än det borde med tanke på solen. Bilden ser lite platt ut men skulle lätt kunna bli mycket bättre om du sänkte dig ner till hundens nivå Glad Fast det här är ju en ögonblicksbild och den har ju sin charm på sitt vis! Det där svarta i vänster om nosen skulle jag nog vilja klona bort.

Annisangel
Sitter och funderar på om bilden hade gjort sig bättre i liggande format. Jag tycker om ljuset och färgerna i bilden. Skärpan är fin men kanske lite för skarp, det är som att det är ingenting och sedan massor, och då försvinner lite av djupet. 1p

Xenity
Brrr känner jag varje gång jag tittar på den bilden! Ser lite tråkig ut vid första anblick men den växer, tycker jag. Det känns som en bild från en dokumentärutställning om livet på landet, eller vinter i skärgården eller nåt. Den har något att berätta. Jag vet inte om du har använt något effekt när du fotograferat? Jag är rätt dålig på att känna igen sånt. Men jag gillar bilden! 3p

**JNN
**Ja vad ska man säga? Inspirerande Flört Ja antar att vitbalansen är rätt, och kompositionen helt okej, tycker jag. Jag hade önskat lite solljus och att man såg mer av snön, alltså detaljer såsom snöflingor eller iskristaller.

JazzBass
Åh! Vykort deluxe ♥ Ja jag älskar motivet i sig, så himla fint med det blåa ljuset och himlens färger. Tycker bilden har bra komposition. 3p

Martin
Mysig bild! Det var bra att du tog med lite av himlen uppe till höger, annars hade den känts tråkig, tror jag. Nu känns bilden mer dynamisk och den ger mig faktiskt en känsla av en målning. På ett bra sätt Glad Helt okej komposition och vinkel. 1p

Andina
Det första jag ser när jag tittar på den här bilden är ett hjärta! Jag vet inte om det är meningen men den där snöbollen i mitten ser ut som det. Superfina nyanser i bilden och fin skärpa. Jag gillar bakgrunden också. Funderar på om det möjligen vore bättre me ännu mera snö och mindre bakgrund. Men den här bilden skulle jag kunna tänka mig som bakgrund i datorn eller mobilen. 1p

Kluring om Ryssland

Ove555
1

Ja väljer att inte medverka mer i den här tävlingen den här omgången, så jag kommer alltså inte att kommentera någon av de här bilderna. Jag gillar inte upplägget på den här tävlingen. För som jag har skrivit tidigare tycker jag inte man skulle veta vilka som lagt in bilderna förrän efter röstningen.

Cerrolyn
1

Men hur menar du att det ska gå till? Har inte varit med innan och vet inte hur du har tänkt.

**MVH Cerrolyn

JNN
3

Ja det känns ju knepigt att lägga upp en bild anonymt, mig veterligt kan man väl inte lägga upp något på sajten mera anonymt än man redan är, beroende på vad man skrivit i sin profil?

Ska man skapa en till profil då eller? Men då är man ju inte anonym sen i alla fall nästa gång. Jag vet inte…

Och ove555, om du reagerat och skrivt om det tidigare, varför gav du dig in i detta igen då för att sen hoppa av? Förutsättningarna är ju fortfarande desamma så det känns inte riktigt genomtänkt.

JazzBass
6

#38 - Ja, varför ger du dig med i leken om du inte tål den och upplägget? Dålig stil, verkligen. Det här är ingen seriös fototävling, och nån större uppoffring än jag nu gör när jag upprätthåller den är jag inte beredd att göra för att på omvägar få bilderna in anonymt på nåt vis. Upplägget med att alla kommenterar allas bilder skulle inte heller funka om tävlingen vore anonym.

Resten av er deltagare: Inga fler kommentarer på ove555:s bild behövs.

MissInAction
4

Det är ju tråkigt att du inte gillar det. Allt kan ju inte vara för alla. Men som redan sagts, du visste ju om detta när du la upp din bild.

Det känns inte som att upplägget kommer ändras inom någon överskådlig framtid, och det känns absolut smidigast som det är nu.  

Det är en utmaning, och även om den har ett tävlingsmoment i sig så är den framför allt ett enkelt sätt att få feedback på sina bilder, som en hjälp att utvecklas i sitt fotograferande - eller bara på kul! Glad

Kluring om Ryssland

Andina
7

Jag tycker att det är ok att alla som känner att utmaningen är utmanande och utvecklande och vill delta i den, skickar in sina bilder! Det räcker bra för mig.

Jag suger åt mig som en svamp av kritik - och inte bara när det gäller mina bilder, jag tar in även det som sägs om andras bilder. Jag följer gärna utmaningarna även om jag själv inte deltar.

Den som tycker utmaningarna känns fel för 'en själv', har svårt att ta emot konstruktiv kritik, eller annat, bör alltså inte delta. D v s de "göre sig icke besvär'. Med andra ord, har man svårt för att ta kritik som inte är 'bara bra' (läs "positiv"), utan enbart vill ha beröm, då bör man inte delta i denna slags utmaningar.

Jag gillar upplägget (!)- och ser fram emot nya utmaningar! FlörtGlad Hur grymma ni än är mot mig… ;)

Cerrolyn
2

Cerrolyn - kommenterat
joheck - kommenterat
MissInAction - kommenterat
ove555
rattways
Annisangel
Xenity
JNN - kommenterat
JazzBass - kommenterat
Martin - kommenterat
Andina - kommenterat

De vars namn är fetade har inte kommenterat än.

**MVH Cerrolyn

Andina
3

Förslag till teman framöver (jag har inte kollat vilka temans om tagits upp tidigare, dock)… kan vara t ex Textil, Kylskåp, Förråd, Väg/gångbanor, Stress, Trafik/väg, Blött/Torrt…  kanske

Andina
2

#37 - Tack för responsen, du också.
Ja, jag såg också hjärtat! Men inte förrän bilden var tagen! När jag tog bilden såg jag bara "snöbollen" på filten, men när jag såg bilden så såg jag också hjärtat. Kul att du såg det också!

Bilden är tagen på snön på ett staket, så det var inte så mycket mer av snön jag kunde få med, lite mer, men inte mycket. Men jag blev så "begaistrad" av den glimrande snön och att kristallerna var så tydliga för ögat, så jag hoppades få med något av vad jag upplevde även i bilden.

Ove555
0

Jag tror risken är stor att en sådan här tävling blir partisk, att det röstas mer på person än på bild eller en kombination av bild och person.

Sen kan man ju ge sig in på någonting och ändra sig, det tycker jag inte man kan kalla för dålig stil.

JNN. Tycker man förutsättningarna är dåliga, och om det inte hjälper att säga till en gång har man väl rättighet att säga till igen?

Men vad jag har förstått nu så vill inte JazzBass göra någon förändring, så nu kommer jag nog inte att säga till mer om det här.

Andina
4

#47 - Jag vet inte varför du resonerar som du gör, ove555. Personligen ser jag ingen vinst med det - utan jag (och jag inbillar mig att de flesta gör likadant) reagerar på bilden och ger min upplevelse och åsikt om respektive bild.
Att tänka partiskhet känner jag mer har med annat att göra…

Denna utmaning handlar ju inte om vem som fotat, utan om bilden i sig, vad den "skapar och åstadkommer" i mig… d v s Hur jag upplever bilden, vad jag skulle tänka mig göra likadant eller annorlunda, tips o råd från dem med mer erfarenhet o s v.

Jag hoppas att du framöver kan se 'tjusningen' med att delta med bilder i dessa utmaningar och inte tänka att vi har åsikter kring person, utan kring bild.

Vad jag har förstått är du mycket inriktad på det 'tekniska' - och det kan ge oss andra väldigt mycket. Så jag följer gärna dem/er som kan bidra med "teknikaliteter".

Själv går jag för det mesta på känsla och instinkt - men jag vill lära mig mer om det fotografiskt tekniska också (fast där har jag, som de flesta säkert vet, tummen mitt i hand… ;) )

Men - gillar du inte utmaningarna - ja, då ska du ju naturligtvis inte delta i dem! Du vet ju vad som gäller när du går in i dem. Det gör jag med, och jag tycker de är jättekul! Glad

Ove555
0

Sen även det här att sätta poäng på kommentarer är också någonting som jag inte gillar, för det är ju verkligen någonting som kan utnyttjas om man tar parti för varandra.

Andina. Det var bra du förklarade vad du har fotograferat i inlägg #14 för jag såg inte vad det föreställde.

Xenity
1

Cerrolyn
Fin bild på två riktiga sötnosar. Kan dock inte bestämma mig för om bilden blivit bättre med en annan komposition med lite mer snö framför dem men detta funkar. Det bästa föutom motivet är att du tagit bilden på deras nivå så man får en känsla av hur det vore att ligga där i snön. Bra med häcken i bakgrunden som skapar djup. 1p

joheck
Ytterligare en sötnos i fint ljus dessutom men hade gärna sett en en annan komposition och även tagen på hundens nivå. Det blir sällan bra bilder med motivet i centrum av bilden utan ha förr lite yta framför hunden åt det håll den tittar eller om du vill framhäva något särskilt. Blir dock nyfiken på vad hunden fick syn på eftersom den vänt på huvudet så snabbt. 1p

MissInAction
Synd att skärpan inte sitter till 100% men med den förstoringen och genom fönster är det inte lätt, jag vet! Annars är det en bra bild på fåglarnas sätt att klara kylan, gillar hur koltrasten tittar på dig men hade gärna haft mer oskärpa i bakgrunden som är lite rörig nu. 1p

Ove555
Detta är verkligen en kylig bild i dubbel bemärkelse, främst för frosten på fönstret men också för sälen som lever i en oftast kylig miljö. Fin skärpa på rätt ställen och komposition. Nu känns det lite platt med motivet belyst utan skuggor som ger djup, enklast är att ta en ficklampa eller någon annan lampa som lyser snett ovanifrån. Hade varit intressant att se bilden tagen lite senare så mer av frosten framträtt och lite fina skymningsfärger i bakgrunden. Glad

rattways
Här gillar jag motivet som tydligt visar hur ruggigt det är men hade gärna sett bilden tagen kanske lite lägre ned och snett framifrån. Då hade den bilvit mer livfull och intressant med häcken i bakgrunden som gett djup och några solstrålar som förgyllt hunden. Jag vet ju inte om det funkat hos dig med omgivningen.

Annisangel
Jisses vilken frost och skärpa på nyponet, synd att busken ger så rörig bakgrund för här hade bilden tjänat på en mjuk och lugn bakgrund som kontrast mot det den hårda vassa frosten. Annars är det här ett klockrent motiv för temat. 1p

Xenity
Min bild. Tagen med 500mm eftersom cyklisten var på andra sidan sjön minst 600-700m bort. I och med att jag fotade med kort skärpedjup blev både för- och bakgrund oskarp. Tack vare motljuset har jag i Elements lagt på ett svagt kylfilter för att få tillbaka kylan i bilden som innan var väldigt varm i solnedgångsljuset, se här, cyklisten kom snett mot mig från den solbelysta delen av sjön.

JNN
Inte heller jag är nåt fan av cola utan fanta ;) men en bra reklam bild. Snyggt med dropparna på flaskan, ett viktigt detalj som ger bilden en fräsch fläkt. Här där bakgrunden är aldelles ren blir det istället tråkigt att allt runt flaskan flyter ihop. Kanske lite mer kontrast eller större skärpedjup tagit fram textur i snön, för jag ser det finns områden med andra nyanser som kanske kommit fram då. 1p

JazzBass
Härligt kallt blått ljus med lite värmande strålar från den kommande solen. Bra komposition och djup i bilden. Extra fint med djurspåren som leder mig genom bilden och undran hur de mår och överlever den karga vintern. 2p

Martin
Den här bilden ger inte mig så mycket tyvärr, frosten berättar bara det varit kallt, vilket ju var syftet men inte mer än så. Det blir lite rörigt med alla stammar och grenar kors och tvärs i vänstra delen. Gillar mer den högra delen med de mindre buskagen med mer frost på kanske fanns det mer att jobba med där eller kanske bara beskärt den vid mitten och behållt den högra delen i porträttformat. Snyggt med diagonalen som leder blicken genom bilden och ger djup.

Andina
Wow, vilken skärpa så man ser alla isnålar flingorna är uppbyggda av och en underbart mjuk och fin bakgrund som ger en bra kontrast mot den skarpa hårda förgrunden. Bra ljus som gör isnålarna extra tydliga. Helt klart min favorit! 3p

Hoppas ni inte tycker jag är hård i mina bedömningar, ger er alla mer verktyg till att jobba runt och med motiven i framtiden med och därmed större handlingsutrymme i ert skapande. =)

Live long and prosper!

joheck
1

Jag tycker det är ett bra upplägg! Man får inte ta det personligt helt enkelt. Mycket handlar ju dessutom om smak, så bara för att bilden kanske inte gillas av just de som är med i utmaningen så betyder det ju inte att den är dålig. Ibland håller man kanske inte med om kritiken, men då är det ju bara att respektera att någon annan ser det på ett annat sätt, man måste ju inte rätta sig efter kritiken man får. Jag ser det som en kul grej och en chans att lära mig!

Cerrolyn
1

Jag tar det personligt, hur ska jag annas kunna utveckla mig?

Men jag förstår vad du menar.

**MVH Cerrolyn

joheck
2

#52 Hehe ja det va kanske lite dumt formulerat :P

Poängen va att det är bilden som får kritik och denna skulle få samma kritik oavsett vem som tagit bilden.

JNN
3

# 47 - Självklart ska man få säga vad man tycker. Men det hade du enligt dig själv redan gjort tidigare. (Jag har bara tittat sporadiskt tidigare på utmaningarna så jag har inte läst det själv). Och ändå väljer du att delta för att sedan påpeka samma sak igen och efter ett tag väljer att inte vara med längre, det känns lite som sandlådenivå tycker jag.

För mig är det helt ok att hoppa av, om man kanske känner att man inte har tid att fullfölja eller eller av någon annan anledning inte kan delta. Då gör det inget men det här känns bara dumt.

Sen om man väljer att ta kritik personligt eller inte är väl upp till var och en, det är ju i vilket fall en individ som tar fotografiet, så lite personligt blir det ju hur man än vänder på det. och att ge kritik är ju också i mina ögon lite personligt.

Vissa bedömmer  motivet i sig huruvida det är vackert eller intressant osv, medan andra även kommenterar lite mera tekniska saker som en del kanske inte ens känner till vad mycket av det innebär.

Sen har ju alla olika förutsättningar, vissa har en enorm kunskap vad det gäller det rent tekniska och har kanske under många år utvecklat ett fotograferande utöver det vanliga, medan andra kanske har ett naturligt bildseende och tar jättefina bilder utan att ha någon som helst kunskap i stort sett om hur kameran funkar.

Men det spelar ju i slutändan ingen roll, "skönheten ligger i betraktarens ögon" som det heter, alla tycker olika. Utmaningen är ju egentligen ingen tävling det är ju mer som en lek där alla kan delta under lika villkor.

Sen har vi ju alla lite olika förutsättningar, ta t ex min bild på colaflaskan. Under veckan som gick hade vi omkring -8 - -18 grader ute och strålande sol. Hade lite  andra idéer än colaflaskan, men när man jobbar dagtid och kvällarna är fulla av aktiviteter  och det har blivit mörkt ute så hann jag inte med det under veckan.

På lördagen hade jag inte heller tid, men eftersom nästan alla bidrag kommit in fick det bli en nödlösning. Då var det plusgrader och mulet, fruktansvärt trist väder så bilden blev inte som jag tänkt, men jag fick in en bild i alla fall. Förstod direkt att det inte var en vinnande bild, och det syns ju på poängen men det blev en del positiva kommentarer ändå.

Men hur som helst så är ju tjusningen att få delta och lära sig lite mer om att ge och ta kritik, så sånt här får ju inte slå omkull en, på´t igen bara!

Men hittar du en fototävling där du kan delta anonymt så lycka till!

Oj vad långt det blev…

Martin
3

#47 Det är det som är det fina i det här - var och en får göra precis som han eller hon vill. Det är bra att JazzBass inte ändrar reglerna tycker jag - jag gillar det.

Det finns säkert de som röstar på person istället för bild, men jag känner nästan ingen här även om jag känner igen många användarnamn så vet jag inte vem de är, vad de jobbar med, om de är trevliga eller otrevliga eller snälla eller dumma. Jag röstar på den bild jag tycker om, och jag motiverar varför jag tycker om bilden (inte användare). Upp till var och en att göra precis som de vill.

Eftersom att det skall utses en vinnare i varje utmaning så måste man ju ha någon form av poängsystem. Annars kunde vi lagt upp bilderna i kritiktrådarna och nöjt oss med kritiken. Jag tycker det är kul att få kritik av både de som ger mig poäng men kanske främst de som inte ger mig poäng - de har inte varit nöjda med min bild och har kanske andra idéer på hur jag kunde gjort. Det behöver inte vara rätt - men det ger mig värdefull kunskap om hur andra ser på saker och hur jag eventuellt kan förbättra mitt fotograferande.

mvh Martin

Andina
1

349 - Ja, jag misstänkte att man kanske måste titta en extra gång innan man ser vad det är… Flört

Ove555
0

#54 Håller inte med om att det är sandlådenivå på mitt resonemang. Tycker i stället det var bra att jag gjorde så här igen (eftersom det inte hjälpte första gången) för att markera att jag inte gillar detta upplägget.

Och jag kanske deltar igen, men jag bryr mej nog inte om att klaga mer om detta för det verkar ju tyvärr inte hjälpa.

Men är det något man tycker är fel, så tycker jag inte man ska vara rädd för att säga till mer än en gång, även om man har flera emot sig som tar parti för varandra.

JazzBass
5

#57 - Jo det är sandlådenivå då du redan tidigare varit med en gång fullt medvetande om vilka regler som gällde, och startade samma rabalder. Men jag tror du då kommenterade alla deltagande bilderna också, vilket du som sagt nu, efter att du fått en massa konstruktiva kommentarer på din bild, verkar vägra göra. Den som sig i leken ger han får leken tåla, och acceptera de gällande reglerna som de är.

Utmaningen har som sagt hyfsat klara regler, och ett visst upplägg nu som är praktiskt genomförtbart. Det skulle däremot inte ett anonymt upplägg vara, i alla fall om alla ska kommentera allas bilder utom sin egen utan att allt måste ske via PM. Dessutom verkar alla andra utom du vara hyfsat tillfreds med upplägget och reglerna som de är.

Kommer det fler inlägg i den här tråden om reglerna så kommer jag ta bort dem. Vill inte ha fler inlägg om saken i den här tråden, utan kommentarer och tillhörande poäng. Vill du eller nån annan diskutera saken vidare, skapa en skild tråd om det. Det är också fritt fram att rentav skapa en egen utmaning enligt ett eget upplägg som du tror skulle fungera.

#45/Andina - Tack för temaförslagen! Glad

Cerrolyn
2

Men varför skapar du inte en utmaning som går till på det sättet som du vill?

**MVH Cerrolyn

Ove555
0

#58 Om du tvunget vill att jag ska kommentera och poängsätta så kan jag göra det, men kommer nog inte att göra så långa och avancerade kommentarer som era i så fall.

Håller inte med om att mitt resonemang håller sandlådenivå och att jag startat rabalder. Men däremot har jag en åsikt som jag försökt försvara ensam mot ett flertal personer här som har tatt parti för varandra mot mej.

#59 Ja, det hade nog inte varit helt fel att ha ett annorlunda alternativ till den här utmaningen. Men jag har nog varken verktyg eller stöd från andra medlemmar här att starta en sådan utmaning.

Ove555
2

Cerrolyn.

Trevlig vinterbild på 2 fina hundar som ser ut att trivas bra med varandra. Tycker både Vitbalans och skärpa ser bra ut.

2 poäng.

Joheck.

Bra och livfull bild på en vacker hund. Men kanske den hade blivit ännu bättre med en upplättningsblixt?

2 poäng.

Miss in Action.

Den här bilden gillar jag bäst i den här tävlingen. Vackert vintermotiv på en koltrast.

3 poäng.

Rattways.

Den här bilden tycker jag inte är så bra. Hade säkert blivit bättre om du fotograferat hunden i en annan vinkel, kanske framifrån.

Annisangel.

Fin vinterbild på ett nypon eller vad det är för någonting?

1 poäng

Xeinty.

Tycker den här bilden ser lite platt ut med onaturligt röd himmel, men tycker den är bra komponerad.

JNN.

Det ser kallt ut. Men tycker inte det är någon rolig bild att titta på.

JazzBass.

Bra komponerad vinterbild.

1 poäng

Martin,

Ser kallt och vintrigt ut.

Andina. Vacker bild, men såg först inte vad det föreställde.

1 poäng

Xenity
1

Då får väl jag ändra i mitt inlägg så ove555 får respons med. Glad

Live long and prosper!

Annisangel
1

Är verkligen inte bra på att kommentera andras verk, kanske därför jag gick med i utmaningen???? För att lära ja!!Skrattande

#1 Mysig bild på härliga vänner! Gillar att häcken syns i bakgrunden!

#2 Härligt ljus, ser ut som hunden dagdrömmer och vinden blåser.

#3 Mysig bild. Jag skulle velat se mer av huvudet på fågeln. Jag stör mig på grenen bakom fågelns huvud.

#4 Gillar "träden" av frost på rutan plus de riktiga träden bakom! Sälen utgör en härlig sammansmältning i kompositionen. 3p

#5 Ögonblicks-rusk. Härligt! Aldrig har jag tänkt på hur viga våra fyrfota vänner är och hur tokigt det kan se ut om man liksom fryser bilden när de ruskar på sig! 2p

#7 Magiskt! Froströken ur cyklistens mun, ljuset lite trolskt. Möjligen om man kunde fått till lite himmel också… 1p

#8 Klassiker! Gillar att det ser ut som om flaskan kommer ur ingenting. 2p

#9 Gryning/skymning i skogen. Trolsk stämning. Jag bara väntar på att rumpnissar och grådvärgar ska komma myllrande fram! 2p

#10 Gillar det lite sneda trädlinjen i nederkant på fotot.

#14 Gillar känslan av fluff fast man vet det är kallt. Namnet stämmer bra med bilden.

Bedrövlig kommentering, men det enda jag har till försvar är att detta är min första grej som kändes lite kul också och ja… Man lär sig väl kommentera med tiden också…Flört

Många Goa Kramar

Annisangel

Andina
2

#63 - Jag tycker inte alls att din kommentering är bedrövlig! Vi gör våra 'bedömningar' efter vår egen känsla, kunskap, åsikt. Och dina är lika viktiga som någon annans!

Vad jag uppskattar är just de olika vinklar o synsätt vi kan se en bild på! Och kommentarerna/bedömningarna, tycker jag i alla fall, måste baseras på vad jag tycker och mina kunskaper. Det är ju också så, att de som tittar på en bild har olika åsikter, känsla, kunskap… inte bara här.

Cerrolyn
0

Jag tycker alla varit duktiga på att kommentera. Inte alltid jag förstår det tekniska men om någon säger "jag skulle vilja …" så är det lättare att förstå.

**MVH Cerrolyn

Annisangel
0

#64 Tack! Skrattande Jo, det är nog så att man ser på bilder olika och så ska det vara, det är roligt tycker jag att se hur alla ser och uppfattar en bild på helt olika vis!Kyss

Många Goa Kramar

Annisangel

JazzBass
0

ove555: Nu har jag lagt in en kommentar från Xenity på din bild också i inlägg #50 ovan. Glad

JazzBass
0

Ok, alla utom en kommenterade inom utsatt tid. Mycket bra skrivna kommentarer denna omgång, måste jag säga! Glad

Poängen denna gång för alla som kommenterade:

Cerrolyn

8

joheck

4

MissInAction

6

ove555

6

Annisangel

10

Xenity

12

JNN

9

JazzBass

19

Martin

5

Andina

14

Kul att ni gillade min bild! Glad Tog bilden förra lördagsmorgonen ute på Replot i Österbotten, en 40min bilfärd från där jag bor. Vi skulle ut på fotoutflykt i samband med en kort fotokurs med naturfotografen Mikael Ackelman /N, men de hade satt avfärden till 9:15 från stan. Jag tyckte det var på tok för sent, man skulle ju missa blå timmen och eventuellt nåt snyggt morgonljus, och tog följdaktligen själv bilen dit ut så jag var framme redan vid 8, innan solen börjat gå upp. Det var rätt mulet tyvärr, men lite färg på himlen blev det i alla fall, ungefär en timme efter ankomsten. Då tog jag bl.a. den här bilden.

Orörd, jämn snö som här är så tacksamt att fota. Glad Det lilla ljuset man ser här på himlen varade dock väldigt kort stund, hann inte ner till stranden drygt 100m bort förrän det var förbi (med kamera i handen och på stativ går man väldigt långsamt av nån anledning.. Flört). Väl hemma efter utfärden spenderade jag en god stund med bilden i Lightroom för att få fram speciellt himlen så som jag mindes den. Med relativ kall Vitbalans, som jag ville ha (blev ändå 8000K ungefär), tenderade det röda att bli lite väl obetydligt så det krävdes lite jobb. Glad Bifogar på skoj en "före-bild" nedan, som visar hur bilden ungefär såg ut då jag började jobba med den. (Fotade som alltid i raw).

Vad tror ni om de teman som Andina föreslog i #45? Jag tror "vägar" kunde vara ett bra tema för nästa omgång.

Cerrolyn
0

Super grattis.

Vägar kan bli lite kul. När blir det att den utmaningen börjar?

Hade ju kul med att redigera min bil, och skulle bara vilja ha ett snabbt svar. Bättre eller sämre?

**MVH Cerrolyn

joheck
0

Ajajaj, kan bara gå uppförs nu i alla fallSkrikandes.

Här är min bild beskärd så som jag fick mycket kommentarer om, lite mer skärpa la jag på också.

Vägar låter bra!

Cerrolyn
0

Jag tycker att det blev stor skillnad på din bild och jag gillar det verkligen. Kyss

**MVH Cerrolyn

joheck
0

#71 Tack!Skrattande

Har svårt att bestämma mig om din före och efter bild…. Gillar att du ljusat upp den, för det tycker jag den behövde. Samtidigt ser ljuset lite onaturligt ut. Gillar båda bilderna!

Cerrolyn
0

Skönt att det inte bara är jag som tyckte det.

**MVH Cerrolyn

Xenity
0

Grattis JazzBazz!Glad

#69 Jag måste nog säga till det sämre tyvärr, nu har du tagit i lite för mycket ljusstyrkan när himlen och delar av snön i övre vänstra hörnet blivit utfrätta. Jag tycker din tävlingsbild var bra exponerad, bara lite synpunkter på komponeringen Glad

#70 Ja det blev verkligen skillnad Joheck, tänk vad lite beskärning kan göra, snyggt!

Live long and prosper!

JazzBass
0

Oops, gjorde visst en stor tabbe… summerade visst ihop poängen för tidigt. Så om den sista kommenteraren vill hinna med så är det fritt fram, beklagar misstaget!

#69, hundarna ser perfekt exponerade ut nu, men tyvärr försvann teckningen i de ljusaste partierna så de är utfrätta och kritvita. Kan du få hundarna att se lika fina ut som här men ändå behålla detaljteckningen på himlen och den ljusa snön så skulle det bli perfekt!

Tror jag startar nästa utmaning riktigt strax. Glad

#70 - Väldigt mycket bättre! Tror du kan ljusa upp den lite också, men var försiktig med de ljusaste partierna.

JNN
0

Grattis Jazzbass, och vägar blir nog bra. Får se om man hinner vara med denna omgång oxå!

MissInAction
0

Vägar, det får man väl tolka rätt fritt hoppas jag? Glad

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

#76 - Tack! Glad

#77 - Självklart! Glad

Andina
0

Grattis till topplaceringen, JazzBass! Glad En värdig vinnarbild!

Martin
0

Vägar skall bli en utmanande och rolig utmaning! :o)

mvh Martin

Annisangel
0

Grattis JazzBass Kyss

Många Goa Kramar

Annisangel

JazzBass
0

Tack Andina och Annisangel också, och Xenity som jag missade att tacka tidigare. Glad Få se vad man hittar på till nästa utmaning… Glad

JNN
0

# 82 Ja, ju mer man funderar på det desto svårare blir det känns det som… Fota en väg och få bilden att sticka ut, det blir inte så lätt med nästan bara motorväg omkring en..

Den som lever får se vad man hittar på..!

Cerrolyn
0

Jag har en idé, men om den blir bra återstå att se…

**MVH Cerrolyn

JNN
0

# 84

Förra utmaningen gällde det ju att vara lite snabb, få se hur fort det kommer att gå nu.. Men då kanske du hinner få med en bild i alla fall!

Cerrolyn
0

Jag har en nödfalls idé också, så bild kommer från mig…

**MVH Cerrolyn

Ove555
0

Och då ska det var en väg man fotograferar va, och inte en gata?

Andina
1

Jag tror vi får väldigt fria händer - riktiga vägar, gator, leksaksvägar, stigar… Så tänker jag i alla fall Flört (se #77 o #78)

MissInAction
1

Tja jag tänker mig ju också… livets väg. Temat är ju vägar och det specificeras inte närmare Tyst Bara det går att se att det hör till temat så borde det väl vara lugnt.

Kluring om Ryssland

Martin
3

#87 Det är din tolkning av väg. Men kom nu ihåg reglerna, så att du inte blir besviken över att reglerna inte har ändrats utan är samma som i förra utmaningen.

mvh Martin

Ove555
0

#90 Martin. Om du inte vill, så behöver jag inte vara med i den här utmaningen mer. Och man kan även vara besviken på regler som man vet om.

Nicollan
3

Vilken rolig tråd! Kul att se så fina bilder som alla tar =)
ser fram emot att få vara med själv i nästa omgång, om man hinner såklart Skrattande

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Ove555
0

Martin skrev: "Men kom nu ihåg reglerna, så att du inte blir besviken över att reglerna inte har ändrats utan är samma som i förra utmaningen.

Martin. Om du tror jag är så dum så jag har glömt reglerna (för utmaningen här på foto i focus), så upplyser jag dig om här och nu, att det har jag inte gjort.

Och vad jag har sett så har det inte skrivits någonting som skulle ge mej skäl och tro att reglerna har ändrats.

Martin
3

Jag tror inte du är dum Ove, jag är helt övertygad om att du inte är det. Det kanske var dumt att skriva så av mig och då ber jag om ursäkt - det var mest att du ville dra dig ur denna tävlingen för att reglerna inte var riktigt som du ville (om jag förstod det rätt). Har jag missförstått eller trampat på någon öm tå så är jag som sagt inte sämre än att jag ber om ursäkt. Och jag har varken skrivit eller sagt, eller trott, att du är dum så den biten kan du släppa (tacksam om du inte lägger ord i min mun).

mvh Martin

Ove555
0

#94 Ja jag ville dra mej ur, delvis för att jag inte gillade reglerna, och det tycker jag att jag hade skäl till också. Och eftersom inte ni verkade acceptera att jag protesterade mot reglerna på det sättet, så röstade jag ändå och skrev korta kommentarer. Och jag hade ju givetvis inte skrivit att jag var missnöjd med reglerna om jag inte känt till dom.

Så därför tycker jag verkligen det var onödigt av dig att (där efter) påpeka för mej att jag skulle komma ihåg reglerna.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.