Stativ hjälp
Hej! Jag är rätt ny inom fotovärlden, köpte en nikon d5200 för för ett tag sedan.
Som jag förstår är stativ en bra grej men de finns ju en uppsjö, hur vet man vad man ska välja? Jag fotar mycket natur och även mycket djur, speciellt hästar på tävlingar och min hund. Jag använder oftast ett lite tyngre objektiv (55-300) och som jag har hört har det en betydelse när man ska välja stativ.
Jag är ganska ung så jag har inte mycket pengar att lägga på ett stativ så vill gärna inte lägga ut mer än 1500 kr. Finns det någon som vet något bra stativ?
Tack på förhand (:
Hej! Är du säker på att du behöver ett stativ? För naturbilderna är det klart bra att ha ibland, men å andra sidan har du bildstabilisator i ditt objektiv vilket minskar behovet av stativ. Stativ är bra när man vill ha bästa möjliga skärpa, långt skärpedjup och/eller långa slutartider.
Ditt objektiv är inte så tungt, det saknar såvitt jag vet även stativfäste, men visst har vikten betydelse. Det lönar sig inte att köpa det allra klenaste. Om du vill ha ett kulhuvud, som de flesta föredrar, se till att kulan inte är jätteliten utan helst minst 3-4cm i diameter. Stativhuvudena kostar en hel del dock tyvärr, så räkna med en viss slant till det.
Kolla in märket Sirui, ett stativmärke som fått mycket bra respons sedan det introducerades i höstas. De lär vara väldigt prisvärda. Sen finns ju Velbon och Slik också är lite i förmånligare änden. Men vad du än gör, köp inte ett rangligt stativ från nån supermarket för typ 500kr. Finns inget värre.
Reservera också lite pengar till en fjärrutlösare, eller använd tidsutlösare. Har man inte ett riktigt, riktigt gediget stativ, eller använder blixt, så är det ingen bra idé att trycka på avtryckaren med kameran på stativet, då det ger skakningar. Nu vet jag dock inte vad för fjärrutlösare som finns till din kamera utom IR-sändarna, som jag personligen inte alls gillar. Funkar inte nåt bra alls, speciellt utomhus.
Själv har jag ett Manfrotto 190XPROB stativ med RC498 kulled, men jag skulle behöva nåt stabilare. Jag tyckte det var lite i svajigaste laget sist när jag skulle använda det till min D700 med batterigrepp och 70-200/2,8 på, och den kombinationen väger uppemot 3kg. Men det funkar ändå bra med kortare brännvidder och lättare objektiv, speciellt med fjärris (kör med radiosändare, Hähnel Combi TF, kolla gärna upp om den modellen är kompatibel med din kamera).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Vet inte hur många timmar jag spenderade på nätet i jakt på ett stabilt stativ i Januari. Jag kom fram till att det fanns en gräns på ca 1800kr där alla häftiga stativ låg på. Tyckte det var väldigt klent med rejäla stativ runt 1000kr.
Besök fotobutiker och elektronikvaruhus för att klämma och känna på dem. Ta en bild på stativens produktnamn och modell och gå hem och läs och jämför. Elektronikvaruhusen är oftast svindyra på dessa varor så gäller att hålla koll.
Om du har råd så kan något av dessa vara vara ett bra val.
Ganska stora och tunga men riktigt stabila. Sen går det att få tag i reservdelar också.