Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 2246 ggr
[cocuyo]
0

En kopp kaffe?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev sugen på en kopp kaffe…

AndersV
0

Jag också Skrattande kaffe är aldrig fel…

Inkanyezi
3

Och så fick jag syn på en sån trevlig liten Moka-bryggare hos Stockholms Stadsmission, så jag kunde bara inte hålla mig, utan det blev ett impulsköp. Den var inte helt komplett, för den saknade silen invändigt och packning, så jag tog en promenad till Sibyllans kaffeaffär uppe på Sibyllegatan och försåg mig med de saknade bitarna.

Belysningen på den här bilden är helt enkelt min taklampa i köket, som har två stycken 18W kompaktlysrör med färg 954. Jag tror att jag en tid framöver kommer att använda den här för att laga mitt morgonkaffe.

JazzBass
0

Bra bilder! Såna där kokare som i första och sista inlägget är riktigt bra, använder dem själv mest för att göra cappuccinon med av en sats espresso. Bara man har en mjölkvisp också så blir det hur bra som helst. Glad

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

MagArne
0

Sedärja, fina 900 Ra rör i köket är inte alla som har :-P

För dem som inte vet är första siffran i lysrörens beteckning Ra-index. Enkelt utryckt förmågan att återge färger korrekt. De flesta hemmalysrör man köper brukar heta 830 och har då ett Ra-index på 80. Duger utmärk i hemmamiljö men ibland vill man ha perfekt färgåtergivning.

54 i 954 är färgtemperaturer. I detta fall 5400K (kelvin) vilket innebär ett ganska kallt ljus och även snarlik färgtemperatur som en fotoblixt som brukar ligga runt 6000k.

Ett 830 lysrör har en färgtemperatur på 3000K för att motsvara ett varmt glödlampsljus.

Blandar man olika färgtemperaturer vid fotografering kan vitbalansen bli lite knasig och därför händer det att fotografer sätter färgfilter på sina blixtar för att få samma färgtemperatur på blixtljuset som övrig belysning.

Aja, nu svamlar jag på här. Fin bild och häftig kaffekokare Glad

Inkanyezi
0

Kanske lite av yrkesskada det där med lampan. De sista femton åren före pension jobbade jag som tekniker på ett belysningsföretag. Och så är det min fru som är från Kuba och inte gillar det "varmvita" ljuset som vi vanligen har här. All takbelysning hemma och också ljuset på toaletten och ute i hallen är färg 954. Men det sitter kvar ett lysrör 827 över diskbänken, och jag tycker att det faktiskt är vilsamt att ha bara det tänt när jag tar en kopp te på kvällen. Jag kunde annars ha skiftat det mot ett med dagsljuskaraktär.

[VSK]
0

Intressant tråd.

Jag själv har alrig haft tanken ens på det där ni skriver om lysrören.

Själv så har vi bytt ut nästan alla lampor hemma mot den andra generationens LED-lampa. Vilken kelvin de har, har jag inte en susning om, men det är bra mkt varmare än den första versionen av LED.

Vi har bara tre st lysrörsarmaturer i lägenheten, och när det är dags att byta lysrör så skall jag ta mig en titt på de där lysrörren ni nämt.

MagArne
0

Färgtemperatur och lysrör är intressant.
Jag snöade in på det när jag pysslade med akvarium och tyckte att akvarielysrören var på tok för dyra. I akvarium vill man ha extremt kallt ljus så att vattnet ser vitt och klart ut och inte pissgult. Oftast vill man ha över 6500K (som är dagsljustemperatur).

Det slutade med att jag körde med vanliga Philips och Osram 865-rör över mina akvarium. Inte riktigt så kallt ljus som jag hade hoppats på men rören kostade knappt 1/3 mot riktiga akvarierör så de fick duga.

Hemma tycker jag att det är 827 och 830 som gäller. I kontorsmiljö brukar man vilja ha lite kallare ljus runt 4000k.

MagArne
6

Här är det kokkaffe i Trangiapanna som gäller

Inkanyezi
1

Väcker minnen av skogsdoft och spritkök.

MagArne
0

Exet tog kaffebryggaren när vi sepparerade och jag var för snål för att köpa en ny men trangiaköket var ju mitt Skrattande

Inget jag ångrar då kaffet blir gott i lilla pannan. Men hittar jag en visseljohanna med rött lock på loppis får den följa med hem.

Inkanyezi
0

På båten brukade vi koka kaffet. Jag tycker det blir bäst med bryggmalet. Man passar det och tar det precis när det börjar koka och liksom vänder sig i kannan. Kokmalet förstår jag mig inte på.

Men hemma är det oftast mokabryggaren. Hos mamma är det presso, och presso ger faktiskt väldigt fin arom och har inte det lite bittra som moka brukar få.