Blåstick

Vilket program använder du?
Robert

Den är direkt inscannad och endast lite justerad av HP:s scannerfprogram

vilka program har du tillgång till?

paint shop pro och en gammal version av PS
PS: konvertera bilden till cmyk och gå in i nivåer, ljusa upp bilden lite grann, välj sen cyan-läget och ljusa upp den lite till i bara den kanalen…
Det ser ut som bilden blir randig i scannern. bakgrunden, övre högra hörnet. läs in bilden på nytt i mycket högre Upplösning, Median 1 eller 2 pixlar, minska sen upplösningen till den storlek du vill ha, och lägg på lite oskarp mask (för skärpans skull)

Du skulle kunna ha kvar bilden i RGB läge och sedan använda "Color Balance" välj den blåa kanalen och dra markören mot gult, det minskar det blåa i bild.
Hälsningar
Robert

Jag skall prova mig fram lite när får tid att sätta mig framför computadoren…..
Jag såg ett tips någonstans där man lägger till ett extra lager och fyller det med blå som du hämtar från något område du tycker dig störa dig på. Sedan inverterar man detta lager och sänker opaciteten på detta lager tills du fått rätt ton. Man skulle ändra blandningsläget också men det kan jag inte kolla nu. Testa ställa opaciteten till 50% och se vilket blandningsläge som gär bästa resultat.

#8: Det låter ganska vettigt. Svårigheten annars är att när man minskar på blåfärgen så blir hudtonerna lite "sjukliga" när man bara drar i blåfärgens "spak"

#9, justera röd/cyan kanalen för det.
Robert