redigera bilder
var redigerar ni era bilder
Aperture och Photoshop CS5
Paint shop pro 12 och programmet som kom med min kamera, Digital photo professional.
Små redigeringar utför jag i Lightroom men behövs det större så använder jag en äldre version av Photoshop.

Jag använder Photoshop CS5. Det är dock dyrt. En gratis variant är GIMP, som är ett kunnigt program.
Sen finns masssor av gratisprogram som laddas enkelt i webbläsaren, som www.pixlr.com tex
Jag har testversionen av Photoshop CS6, samt några andra program som jag inte använder så ofta.
Råredigering i ViewNX som följde med kameran och sedan slutfinish i Photoshop Elements 10. Det funkar för mig.
Live long and prosper!
Adobe Photoshop CS4 Extended
Photoshop Elements 10 - ganska billigt och enkelt att använda :)
Elements 10.
Enklare redigeringar ibland i FastStone Image Viewer eller XnView.
Lightroom 4. Många tycker att det bara är för lättare redigering, men jag tycker det är ett otroligt kraftfult paket som täcker mina redigeringsbehov till långt över 99%. Kanske öppnar en bild av tusen i photoshop elements för vidare redigering, inte mer än det.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag testade Lightroom ver? trial förut, men jag gav det inte chansen nog för inköp. Jag försöker läsa lite inlägg som handlar om Lr så fort jag får chansen, och det för att motivera ett köp.
Lr 4 är väl senaste versionen? -ska kanske testa den då och se om jag gillar den versionen bättre.
På 30 dagar så skall jag väl ändå hinna skaffa mig en åsikt kan jag tycka 
Jag har varit sugen på att testa GIMP, men många tycker det har en hög inlärningströskel, och då är det absolut inget för mig 
Har kört LR och PS bredvid varandra tidigare men efter bland annat inlägg av JazzBass och lite tips han skrivit samt en kurs jag köpte så är jag mer och mer sällan i andra program än LR. Ett klart kompetent program om man ger sig tid - och inte speciellt svårt tycker jag.
mvh Martin
Det är sånt jag behöver höra 
#13 Den här boken köpte jag och då finns det en film på några timmar (Moderskeppet-style, det är Mattias Karlsson som håller i utbildningen). Kostar några hundralappar men är en pedagogik och bra grund för mig i alla fall. Finns såklart många gratisguider också men jag har inte hittat någon som ger mig en lika bred grund samlat på ett ställe.
Är man medlem på Moderskeppet-guld så finns utbildningen där också.
mvh Martin
Moderskeppet har jag hört talas om, men jag har aldrig besökt den sidan. Tack för tips och länk.
#15 De är duktiga, kollade på deras introduktionsfilmer för att lära mig Elements i början men har fått hjälp av en kompis och ett magasin sen och nu är jag varm i kläderna.
Live long and prosper!
Låter bra. Ni har övertygat mig om att besöka Moderskeppet 
Får bli nån dag i veckan då det är lite halvsent nu. Jag passar på och ladda ned Lr4 oxå. Har jag inte lyckats utvärdera programmet på 30 dagar, så är det nog inget för mig 
Tack.
Själv så gör jag allt utelsutande i Gimp.
Har även en äldre betalversion av Corel Paint Shop Pro X men har fastnat för Gimp som kan det mesta man behöver.
#11 VSK
Gimp är inte alls så svårt och det finns hur mycket tutorials som helst när man googlar. Bland annat väldigt många videotutar på youtube vilket jag gillar för då kan man följa tuten steg för steg medan man redigerar en egen bild.
VSK, jag kan verkligen rekommendera Gimp väldigt starkt.
Bästa hälsningar,
Bertil
Okej tack 
Gimp är, precis som #18 säger, inte så svårt att lära sig, sen finns det massor av plug-ins som man kan ladda hem. Allt är lagligt och gratis. Jag har skrivit en liten introduktion här till Gimp, det som skiljer från den är att man numera kan ha bara ett fönster istället för tre som det var tidigare.
Moderskeppet har jag hört mycket gott om! 
/Désirée
Varför tar du upp ordet lagligt?
#22 - Kanske därför att det är lagligt för alla att använda det utan att betala. Jag gissar att majoriteten av alla hobbyanvändare av Photoshop (fulla versionen) använder olagliga piratkopior av programmet, och därför är det bra att lyfta fram gratisalternativen som finns. Photoshop CS6 kostar ju en ansenlig summa att skaffa. Vi moderatorer på det här forumet är starkt emot användande av piratprogram, och Gimp är ett mycket kompetent och bra alternativ till Photoshop. Dock så för ren och skär bildredigering där man inte behöver använda sig av flera exponeringar för att skapa en bild är Lightroom i mitt tycke oslagbart och värt varenda slant det kostar.
Hyfsat lätt att komma igång med, men det tar lite tid att lära sig alla tips och tricks som finns.
Jo jag har oxå märkt att det finns en del mkt unga människor som använder photoshop, och jag har lite samma misstanke där som du. Varken du eller jag kan göra nåt åt det. Sen finns det faktiskt de som köper photoshop och som är student. Då tror jag PS kostar runt 2000:- om jag minns rätt.
Nåja nu blev det lite OT kanske.
Det finns många gratisprogram som man kan göra lättare redigeringar i. Jag har faktiskt ett installerat som följer med "drivrutinerna" till min skrivare 
Jag kör som sagt en trial av photoshop CS6 och har inte alltför bråttom egentligen att bestämma mig. Det är svårt att lära gamla hundar sitta, och det gäller i synnerhet mig, Det är lite därför jag är mer sugen på Lr än GIMP, för Lr och Phostoshop borde väl ha mer gemensamt gränssnitt än GIMP och photoshop?
Ska jag vara ärlig så minns jag ingenting om Lr jag testade förut hur det gränsnittet var. Så länge sen är det 
Nu när jag sitter och skriver detta så kom jag på att jag aldrig någonsin provat Photoshop Elements. Det programmet kanske är det rätta för mig?Knaske dags å ladda ned ny trial från Adobe.
Jag har inga stora krav egentligen utan jag småputsar bara mina bilder med lite grundläggande såsom justera ljus, kontrast, färg, högdagrar, skärpa, beskära etc.
Jag fotar faktiskt mestadels i JPEG och det av gammal vana. Gäller det för mig viktiga bilder så blir det RAW och då har jag valt min kamera att spara i DNG för att det skall bli så smidigt som möjligt.
Jag kom just på att jag har inte ens installerat programmet som följde med kameran 
Nä nu har jag bestämt mig. Nu är det färdigvelat.
GIMP går bort. Det står mellan Elements och Lr. Trial får avgöra 
Jag har Gimp som jag dock inte använder särskilt mycket, samt Elements 8 som var installerat i min dator när jag köpte den. Nu finns det väl 10 eller är det 11 som är senaste kanske? Hur som helst tycker jag som kraftig amatör på redigering att det är ett mycket bra program även om det finns tillfällen där man saknar vissa funktioner.
Sen ingick ju naturligtvis inte Camera RAW i det packetet så det fick jag leta upp och ladda ner den versionen som hörde till 8:an. Och just Camera RAW saknar också en del funktioner i den versionen, antar att man måste ha riktiga photoshop för att få allt även i det programmet.
Men i det stora hela tycker jag att det duger långt för min del.
#22 av VSK: Jag har inga stora krav egentligen utan jag småputsar bara mina bilder med lite grundläggande såsom justera ljus, kontrast, färg, högdagrar, skärpa, beskära etc.
I så fall tror jag LR är solklart att föredra. Du nämner inte vitbalansjusteringar som jag ser som en av de viktigaste justeringarna, men det är ett fanskap att justera vitbalansen i andra program än råkonverterare som LR. Sen är ju LR också så mycket mer än råkonverterare, först och främst ett utmärkt program för att hålla reda på sina bilder och klassificera dem. Möjligheten att skapa virtuella kopior av bilderna är väldigt bra, liksom även virtuella album. Jag har exempelvis samlat mina bästa konsertbilder i en och samma virtuella mapp i LR utan att kopiera några filer på disken, och man går snabbt igenom en katalog med bilder och sorter fram de bästa, och batchredigeringar, som att lägga på samma skärpeinställningar på alla bilder i ett visst album, går enkelt.
Jag skulle inte klara mig utan LR längre, det är säkert.
Har ju Elements också, men det använder jag nästan enbart då jag vill foga in text i en bild av nån orsak, göra mer invecklade klonarbeten (klonverktyget i LR funkar bara för enkla jobb), eller t.ex. skapa grafik…
Det var flera saker jag inte nämde. Jag glömde nämna vitbalansen helt enkelt. Men jag tycker det har funkat ganska bra ändå att justera mina JPEG. När jag "måste" köra RAW så är ju vitbalans-justeringen ett måste.
Kloning pysslar jag ytterst sällan med. Varför vet jag egentligen inte, men jag skulle gissa att det har med energi och tålamod att göra.
Jag tycker det här är en intressant tråd, och jag hoppas verkligen inte TS tycker jag kapat den, för det var aboslut inte min tanke.
Mitt önskemål är som sagt ett gränsnitt liknandes photoshop.
Jag ska ta mig tid att försöka läsa på lite om Lr och Elements. Jämföra för och nackdelar kontra priset. Sist av allt blir att ladda trial.
Jag klassar mig oxå som amatör när vi pratar redigering, men jag kräver inga underverk när jag finputsar mina bilder, utan jag ger mig när mina ögon tycker det ser okej ut 
Här är en bild jag faktiskt är helt nöjd med. Det är fotat med en pentax K-5 med standard 18-55.
Egentligen så har bilden lite att önska enligt mig, men mitt objektiv hängde inte med helt enkelt när det gäller autofokusen. Jag ville ha skärpan på ett litet annat ställe. Men jag tror inte att begränsningen satt hos mig, utan i objektivet, så därför så känner jag mig nöjd ändå 
Sen så har jag småputsat till lite med skärpa och de andra effekterna jag skrev som exempel i tidigare inlägg.
Det enda arbete jag har kvar egenltigen är att klona bort hästsvansen på vänster sida och evenuellt kanske staketet. Jag har fortfarande inte bestämt mig hur jag skall göra med staketet, så därför ligger "projektet" i dvala.
Är det nån som känner sig manad att klona, så skall inte jag sätta käppar i hjulen