Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3316 ggr
FotoFlikkan
2

Hur köldkänsliga är systemkameror?

Hur köldkänsliga är systemkameror egentligen?

Jag har en Canon EOS 650D och min kille sa häromdagen att LCD-skärmen kanske inte tål hur mycket kyla som helst så att jag kanske borde använda kompaktkameran istället när jag går ut kalla dagar och fotar. Han menar väl på att en sån är billigare att köpa ny ifall den vi har skulle frysa sönder.

Just nu är det -14 grader, bör jag undvika att gå ut och fota då (med systemisen)? Annars, vid vilken temp. bör man stanna inne?

Man blir ju orolig när han säger så där :-)

Ketang
0

Jag har en Nikon D7000 som jag tar ut i alla väder oavsett grader. Den har fungerat kanon och klarar lätt 18 minus som det var förra veckan när jag var ute.

Det man brukar säga att man ska tänka på är att inte kameran ska värmas upp snabbt när man kommer in, då kan det bli fukt i den. Vissa lägger kameran i en plastpåse ett par timmar. Jag låter min kameraväska stå innanför dörren i hallen där det är svalt ett par timmar så den värms upp sakta.

BlackSpiritWolf
0

Jag hade med min systemkamera ut i -28 när jag och min klass på folkhögskolan gav oss ut på "älgjakt" (fotosaffari), använder dock inte displayen så mycket utan tittar mest genom sökaren. Dock blev kameran lite seg, men den funkade. Fast min kamera är ganska gammal och sliten, har vart ialla fall en ägare innan mej som haft den.

Om jag var du, skulle jag prova hur den fungerar i kallgrader, men nu är du ju inte jag Flört Om du vågar, och givetvis vill ha den med ut, så ta med den ut. Börjar den krångla så ta med kompaktkameran.

Nån annan har säkert ett bättre tips än mitt. Skrev bara det jag själv skulle ha gjort Glad

Martin
0

Vågar inte uttala mig om displayen helt säkert, men borde inte vara några problem. Jag fotograferade förvisso med en kompaktkamera men med display i -30 i Jukkasjärvi för några år sedan och under ett par timmar med midnattssol.

Som någon skrev är det en klok tanke att låta kamran värma upp långsamt, gärna i en väska eller liknande för att undvika kondens.

Displayen är ju flytande kristaller är ju kallare ju trögare (och mer "släpig") kan säkert displayen uppfattas.

Tänk också på att batteritiden minskar avsevärt ju kallare det är så några extrabatterier med ut kan vara en bra idé kanske.

Sist men inte minst, fingervärmare kan rekommenderas för att få upp värmen i fingrarna/händerna efter en stunds fotograferande - akta så du inte förfryser dig :o)

mvh Martin

JNN
0

Jag har inte heller haft några bekymmer när jag fotat i minusgrader. Men på dom flesta systemkameror brukar det ju gå stänga av skärmen om man vill.

JazzBass
1

Inte så mycket att oroa sig för, men ha ett extra batteri i fickan om det är väldigt kallt. Kan också vara bra att ha kameran i en påse när man tar in den i värmen efter att den blivit ordentligt nerkyld, för att undvika kondens.

Systemkamerorna, om några, är byggda för att klara köld och värme lite bättre än andra, gissar jag. Åtminstone har inte jag haft några problem med nån av mina tre Nikonkameror. (Däremot verkar min gamla analoga Mamiya 35mm kamera ge fel slutartider när det är kallt. De verkar bli några gånger för långa. Återstår att se hur min senaste rulle diabilder blir efter framkallningen….)

Kameran på den här bilden är visserligen en gammal Nikon proffskamera (D2X), men är rätt beskrivande ändå. Flört Kul bild.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/948193.htm?set=mp

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[PeterWem]
0

Fota på. Inga problem. Seg skärm bara. Se bara till att undvika kondens.

FotoFlikkan
0

Tack så mycket för era svar :)
Nu känner jag mig lite lugnare och tänker gå ut o fota som vanligt även om det är lite kallt…

BamBam
0

Har för mig att det brukar stå i kamerans manual vilka temperaturer man ska försöka hålla sig emellan. Men jag har plåtat i -25 och även i +40. Inga probleeem! :)

[VSK]
1

Dessa rekommendationer som står i handboken gällandes arbetstemperaturer är att kameran skall fungera 100% klanderfritt inom utgiven arbetstemperatur.

Givetvis så kan man fota vid andra temperaturer än de som är rekommenderade, men man kan nog inte då kräva full prestanda/resultat.

Det första tecknen man märker om man använder kameran vid kallare temperatur än rekommenderat är ju att batteriet tappar i uthållighet och att kameran blir slöare ju kallare det är.

Väljer du att fotografera vid extrem värme så kan du få mer brus på bilderna i värsta fall.

Vill man ha maximal livslängd på grejerna så bör man nog hålla sig till rekommenderade arbetstemperaturer så gott det går. Men givetvis så kan man ju göra lite undantag då och då och ge sig ut i kylan och fota lite fina vinterbilder. Glad

Sen så beror det ju givetvis på vad man har för utrustning. Ett robust kamerahus som är allvädersskyddad bör ju rimligtvis hålla bättre än en billig systemkamera med plasthus och inget väderskydd alls.

Samma sak gäller ju för objektiven.

Min förr-förra kamera, en Olympus E-510 fotograferade jag oxå med en kall nyårsafton. Jag märkte faktiskt ingen prestandaförlust alls, men det beror ju på att kameran är så slö ändå ha ha Skrattande

Det absolut viktigaste oavsett utrustning och prisklass är ju att man fotar med sunt förnut. All utrustning oavsett prisklass har sin begränsning nånstans.

IdaL
0

Jag har aldrig märkt några problem med att vara ute och fotografera i kylan. Förutom då att batteriet tar slut snabbare än vanligt. Som andra tidigare sagt, se bara till att varma upp kameran sakta, lägg ner den i kameraväskan och stäng den så värms den upp sakta så slipper du kondensen.

[VSK]
0

Jepp det är så man skall göra för att undvika kondensen (värma upp sakta).

En kamera är till för att användas, och är man bara försiktig så är det bara att köra på Glad