Vad är det jag behöver?
Hej! Jag ska inom en snar framtid köpa min första systemkamera då jag och kompaktkameran bara bråkar ;o) Men vad behöver jag mer än kamerahuset? Jag tar mest kort på djur i rörelse och naturkort.
/Amanda
Såklart behöver du ett objektiv eller flera, beroende på vad du skall fotografera. Oftast får man ett kitobjektiv med i priset. (Gäller dock inte alla systemkameror).
Annars ska du nog även satsa på ett stativ och bra motljusskydd till objektivet/objektiven. Alltid en bra start. inns säkert fler med bra tips :)
Lycka till!
Mvh//Rebecca

Förutom huset så kan det vara bra med både objektiv och minneskort. Motljus skydd brukar i regel följa med objektivet, men annars kan man köpa det löst.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Okej, tack så mkt :) Vilka objektiv är bra till naturfoto och djur i rörelse? Ngt slags macro till naturfotona antar jag men till djur i rörelse?

Till natur är vidvinkel att föredra men tele går också att använda.
Till djur i rörelse skulle jag nog vilja använda ett relativt ljusstarkt tele med snabb autofokus.
/A
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Tackar igen, Isak. :) Borde kanske ha sagt det att när jag fotar natur numera är det oftast macro jag använder då landskap inte blir bra på kompakt kameran… men då ska jag kanske satsa på ett tele till och börja med?
En kameraväska kan vara rätt så bra att ha också .. Sedan så är det ju filter också , men det är ju inte direkt något måste så där på direkten ..

Börja med det objektiv som fäljer med så blir det lättare att förstå vad du behöver som komplement.