Kritik - Hundar på isen
Hejhej!
Tänkte jag skulle testa lägga upp ett par bilder för kritik här inne också. Är nybörjare och fick i julas min första systemkamera. Va inte rädda att skriva vad ni tycker, jag har dock ingen vidare koll på alla termer inom foto.
Denna bild fick jag hjälp av Alibi att räta till och klona bort ett koppel.
Gillar ljuset på första bilden och framför allt att det känns som du verkligen fångat ögonblicket. Det känns som man får en glimt av deras personligheter liksom ;) jätte fina hundar.
_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺
Den första bilden är helt underbar!
Den andra bilden är fin, men det känns som om det har blivit en grå hinna över den. Finns säkert nån här som kan förklara varför det blir så ibland.
/Désirée
Måste nog först säga att jag tycker att båda bilderna är fina. Gillar blicken på den hos hunden i andra bilden, som kanske hade varit ännu finare utan hunden i bakgrunden, då hade det blivit ett fint hundporträtt.
Den gråaktiga hinnan tror jag kan vara lite linsöverstrålning, man kan se en rund flare (kommer inte i håg om det är det rätta namnet) till höger i bild under örat. Solljuset kommer ju snett bakifrån på höger sida så jag tror att det är det som är orsaken.
Sen är det relativt lång slutardid, så jag tror att en exponeringskompensation mot minus hade nog gjort "hinnan" mindre.
Men det är fina hundbilder i alla fall!

Den "grå hinnan" kommer av lätt överexponering med något överstrålning, vilket man kan se på att det finns ett tomt parti i histogrammet till vänster. Det finns alltså ingenting som är riktigt svart i bilden. Överexponeringen beror på att den mörka hunden täcker en ganska stor del av bildytan, så att man borde ha kompenserat lite mot minus.
Det är ganska enkelt att åtgärda i bildbehandlingen, genom att dra svartpunkten åt höger tills den möter histogrammets vänstra slutpunkt. Då blir pälsen rejält mörk och man får mycket bättre kontrast i hunden.
Precis som #7 skriver är det överexponering som gör den grå hinnan. Det var det jag syftade på när jag skrev det där om minuskompensation. Vet inte hur jag fick till den texten… Men du lyckades i alla fall förbättra det i den sista bilden. Linsöverstrålning och flares däremot är nog knepigare att redigera bort. Det man kan göra är väl att skärma av ljuskällan, i det här fallet solen med t ex motljusskydd el en hand som skuggar objektivet.
Tycker den första bilden är helt super 
Dock så vill mina ögon/skärm ha lite mer skärpa.