En fråga om pixlar.
Jag undrar hur man gör en bild mindre. Mina JPG-bilder är ca 3,6 MB. och 3888x2592pixlar. om jag vill visa en bild - t.ex. i något forum eller här, el dyl - så står det ofta att bilden är för stor. Det hjälper ju inte att beskära bilden, då blir det bara mer förstoring. (Picasa). Jag hoppas svaret är så enkelt så jag kunde komma på det själv :-).
Har du något fotoprogram eller något? I dem finns det så man kan förminska storlekarna.
//Pia
#1 Tack för ditt svar.
Picasa kanske inte är något sådant program som kan fixa mindre bilder????????????? Canons ???? Jag får testa. fotoshop tror jag finns på nån annan dator i huset. Jag får testa mej fram.
Själv har jag bara photoshop o paint shop pro så jag kan bara de programen. Tyvärr är jag inte alls hemma på picasa.
//Pia

Hej sensa !
I Picasa väljer du exporteraknappen längst ner till höger. Då får du en dialogruta, där du väljer ändra storlek. Välj 320 sidpunkter och klicka OK. Nu har du bilden under exporterade bilder i en mindre storlek som du kan använda i dina forum. Om du nskar en strre bild, väljer du bara det i dialogrutan.
Lycka till
Bertil
#4 Jag tackar allra ödmjukast!!!!!!!!!! Kanske jag vågar visa lite bilder här på ifocus nu???
Det hoppas vi.
//Pia
#6 Se Vilda djur? !!! två bilder finns där!!
jag går bara till paint och förminskar ^^
¨Jag komprimerar mina bilder ist för att förminska, det räcker med drygt 5-10 % för mig….