Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 438 ggr
fotosandra
2

Porträtt (N)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, vad tycker ni om bilden på mig? Något jag kan förbättra? Glad

JazzBass
0

Du kan ju börja med att svänga den rätt väg. Flört Men det ser lovande ut, bara vänstra armen som är lite skumt kapad av bildkanten.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
1

Hej Sandra, och välkommen till forumet.

Jag tycker att bilden är lite för blå i tonen och kanske en aning mörk, men annars är den bra. Ofta behöver man redigera för att färger och toner ska bli rätt.

Att den har hamnat på tvären här på webben hänger ihop med att webbläsare inte roterar bilder enligt Exif, medan bildvisare ofta brukar gör det. Det kan alltså se ut som om bilden är rätt när man öppnar den i en bildvisare, men när man lägger den på en webbserver och den öppnas i en webbläsare, så blir den liggande, trots att Exif visar att den ska vridas 90°.Det är lite olika hur olika program hanterar Exif, så det kanske inte syns när du öppnar bilden att den är liggande.

För att justera färg och toner efteråt är det alltid bäst att spara sina  bilder som RAW i kameran när man tar den, och sedan öppna den med Digital Photo Professional, som finns på skivan som följde med kameran. Det finns mer utrymme för justeringar när man jobbar från råfilen än när man har en jpeg.