Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1220 ggr
Jagebest
0

Objektiv till Nikon

Hej alla här på foto iFokus! Jag har för någon månad sedan uppgraderat min gamla kamera och köpt en Nikon D5200 med ett vanligt kitobjektiv (18-55). Jag har fotat väldigt mycket under den här månaden och även gått två kurser och nu känner jag att jag skulle vilja köpa ett zoomobjektiv (eller vad det heter, jag är fortfarande en nybörjare när det gäller kamerautrustning) . Jag fotar främst djur i rörelse (hundar och hästar) samt landskapsbilder.

Men nu till vad jag egentlige vill fråga. Jag har funderat på 3 stycken olika objektiv. Det är:

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di till Nikon ca. 1300 kr

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di VC USD för Nikon ca. 3300 kr

Nikon AF-S 55-300/4.5-5.6G ED DX VR II ca. 2500 kr

Alla tre objektiv har sina för och nackdelar. Jag är inget proffs så jag ser egentligen bara skillnaden mellan priset och märket. Kan någon hjälpa mig med att välja det objektivet som skulle passa mig bäst? Eller iaf upplysa mig om dem mer konkreta skillnaderna mellan objektiven? Eller skriva egna åsikter kring objektival? Finns det kanske andra objektiv som kan vara bättre?

Som sagt ska jag använda objektivet till att fota djur som är i rörelse, vilket även det har en betydelse i val av objektiv. Jag har ingen superstor budget så jag vill gärna att priset ska ligga på under 4500 kr.

Tack i förhand (:

//M

Inkanyezi
0

Det är betydande skillnader mellan de där objektiven, och det avspeglas i priset.