Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1220 ggr
Jagebest
0

Objektiv till Nikon

Hej alla här på foto iFokus! Jag har för någon månad sedan uppgraderat min gamla kamera och köpt en Nikon D5200 med ett vanligt kitobjektiv (18-55). Jag har fotat väldigt mycket under den här månaden och även gått två kurser och nu känner jag att jag skulle vilja köpa ett zoomobjektiv (eller vad det heter, jag är fortfarande en nybörjare när det gäller kamerautrustning) . Jag fotar främst djur i rörelse (hundar och hästar) samt landskapsbilder.

Men nu till vad jag egentlige vill fråga. Jag har funderat på 3 stycken olika objektiv. Det är:

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di till Nikon ca. 1300 kr

Tamron AF 70-300/4-5,6 Di VC USD för Nikon ca. 3300 kr

Nikon AF-S 55-300/4.5-5.6G ED DX VR II ca. 2500 kr

Alla tre objektiv har sina för och nackdelar. Jag är inget proffs så jag ser egentligen bara skillnaden mellan priset och märket. Kan någon hjälpa mig med att välja det objektivet som skulle passa mig bäst? Eller iaf upplysa mig om dem mer konkreta skillnaderna mellan objektiven? Eller skriva egna åsikter kring objektival? Finns det kanske andra objektiv som kan vara bättre?

Som sagt ska jag använda objektivet till att fota djur som är i rörelse, vilket även det har en betydelse i val av objektiv. Jag har ingen superstor budget så jag vill gärna att priset ska ligga på under 4500 kr.

Tack i förhand (:

//M

Inkanyezi
0

Det är betydande skillnader mellan de där objektiven, och det avspeglas i priset.

Jag skulle bestämt avråda från det billigaste, som har en stor nackdel jämfört med de andra, att den är mycket ömtålig, och för flera av medlemmarna på iFokus, och också på Fotosidan, har det objektivet gått sönder vid normal användning, för att det innehåller små kugghjul av plast som lätt går sönder vid normal hantering av objektivet. Det är själva AF-konstruktionen som vållar problemet, och fabrikanten anger till och med i bruksanvisningen att man kan ha sönder det genom att sätta på och ta av motljusskyddet, om man inte kommer ihåg att ställa in det på manuell fokusering först.

Det dyrare Tamron-objektivet har egentligen inga fördelar framför Nikon-objektivet när man ska ha det till en D5200. Tamronobjektivet är gjort för ett större sensorformat.

Nikon-objektivet är det som jag skulle se som förstaval, om man inte direkt siktar på att skaffa en fullformatskamera, vilket väldigt få av oss gör.

JazzBass
0

Det dyrare tamronobjektivet kanske fokuserar snabbare än Nikonobjektivet men skillnaden är nog inte så stor. Jag har läst att Nikonobjektivet i alla fall är klart snabbare än lillebrodern AF-S 55-200. Det var ett långsamt objektiv. Ja, jag skulle också säga att AF-S 55-300 VR är förstahandsvalet och klart mest prisvärt av dessa tre. Det första skulle jag direkt avråda från att köpa; det är svårt att få skarpa bilder på frihand med en telezoom utan stabilisator eller stativ utom i riktigt bra ljusförhållanden, och det är inte speciellt skarpt heller, åtminstone över 200mm.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus