Foto iFokus

Foto

Etikettfotolekar-fototävlingar
Läst 1926 ggr
JazzBass
2

Utmaningen - Omgång 30

Temat för denna omgång är ÄTBART. Glad

Reglerna är som förut:

• En bild per person
  • Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
  • Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
  • När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
  • Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.

Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast söndagen den 13.1, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.

Alla är varmt välkomna att delta, men innan deltagande, var beredd på att följa reglerna och kommentera (i tid) när det är dags så blir det roligast och mest givande för alla att vara med. Glad

Lycka till!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Joback
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tomat och basilika

skogstossan
2

Pigga upp mig (Tiramisútårta)

bakministeriet.blogspot.com

JazzBass
0

Puff!

Martin
4

Dukat bord

mvh Martin

Joback
0

Vårkänsla!

/Jonas

JazzBass
3

Kaffe och citronbakelse

lilla jag
4

Nja inte till oss kanse men till de fyrbentna :)

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

Denna kommentar har tagits bort.
JazzBass
0

Ok, vi börjar kommenteringen. Deltagarna:

Joback
skogstossan
Martin
JazzBass
lilla jag

Kommentarerna ska vara inne denna vecka, alltså senast nästa söndag 20.1 men gärna tidigare. Glad 6p delas ut, enligt principerna i reglerna i första inlägget.

JazzBass
0

Joback
Riktigt snygg och tekniskt utmärkt bild. Tomaterna och basilikan ser riktigt fräscha och goda ut, och vattendropparna gör mycket för fräschheten. Enda jag är fundersam över är kompositionen, motivet kanske kunde ha placerats på bilden så det var lite mindre luft uppe och till vänster och och lite mer på de motstående sidorna. 2p

skogstossan
Snyggt komponerad bild och snyggt skärpedjup. Kanske något kall Vitbalans om man ser på duken, och något mörk överlag. Lite ljusare vitpunkt tror jag skulle lyfta den tekniskt lite ytterligare. Annars mycket bra! 2p

Martin
Kul bildformat du valt, men jag är osäker på om det är det bästa för bilden i och med att fågeln blir så liten på bilden. Kanske skulle ha önskat lite mer "action" eller nåt i bilden, men nätet av den uppätna "fröbollen" (eller vad de nu kallas) tillför i alla fall bilden en hel del innehållsvärde. Fint ljus på fågeln och den där hängande holken, men skulle nog dämpa de ljusa partierna i resten av bilden och skära lite av högerkanten för att ännu bättre lyfta fram och styra blicken till det väsentligaste i bilden. 1p

JazzBass
Min bild.

lilla jag
Trevlig och lite kul bild. :-) Hur har du fått de där bitarna att balansera på nosen så där bra? Tekniskt kunde kanske bilden göras ännu bättre med lite mer svärta (kontrast) och skärpa, men överlag helt bra. 1p.

Joback
0

Ok!

Här kommer mina kommentarer:

Skogstossan:

Du har lyckats bra med bakgrundsljuset, kanske kunde du försökt reflektera det något mot framsidan av tårtan för att lätta upp något. Jag skulle även gärna velat ha tårtan mera centrerad. Nu känns det lite som att bilden tippar mot vänster. Snyggt och läckert i övrigt. 2p

JazzBass:

Snyggt och enkelt. Skärpedjupet är bra men jag stör mig lite på bakgrunden bakom bakelsen, kanske du kunde städat upp lite där. Blicken dras dit mer än på bakelsen. 2p

Martin:

Bilden ger vårkänsla. Du kunde dock varit närmare motivet och jobbat lite med färgerna. Nu känns bilden anigen blek. 1p

lilla jag:

Kul bild. Hur har du lyckats få hunden att lyda för det där? Håller med JazzBass om kontrasten, bilden känns lite luddig. 1p

MissInAction
0

Oj jag har helt glömt bort att gå in här sedan i julas någon gång! FörvånadSkäms
Så jag missade utmaningen. Men kul att det kom in ett gäng fina bilder! Nästa gång är jag beredd också Tungan ute

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

JazzBass
0

#12 - Roligt att se dig igen, undrade lite var du varit. Glad Välkommen med i nästa omgång igen!

MissInAction
0

Tack! Skrattande Har skummat lite i de nyare trådarna. Jag ser fram emot nytt år och nya utmaningar ♥

Kluring om Ryssland

Martin
0

Tror det är första gången jag är med så missar jag något i reglerna får ni gärna hojta till… jäkligt svårt att fördela 6 poäng på de här bilderna men efter en bra stunds tänkande blev det så här:

Joback
Härlig bil som gjort sig i en kokbok, kanske till ett recept om bruschetta med hackade tomater, basilika, vitlök och lite olivolja? Gillar kompet och den nästan helt vita bakgrunden men där mönsterna i förgrunden nere till höger bidrar, och det ensamma tomaten är viktig för helheten. Bilden är kanon i all sin enkelhet (men många detaljer att tänka på när man tar den så den är inte enkel att ta). Bra jobbat. 2 p.

skogstossan
Härlig kreation, och ett väl avvägt skärpedjup tycker jag. Strukturen i bakgrunden ger ett djup inbillar jag mig och snyggt med brytningen mot det ljusa underlaget. Funderar på om det stör eller inte att bordskanten lutar lite, jag fastnar lite med blicken mellan tårtan och burken. Men snyggt placerat med tårta och burk för att skapa djup i bilden. 1 p.

Martin
Min bild

JazzBass
Som tagen från en reklam för vilken kaffekedja som helst, eller vilket kondis som helst. Nu blev jag fikasugen. Bakgrunden är nog rörig med lite glas osv men det har du löst mycket bra med ett kort skärpedjup och därför blir bakgrunden något som tillför bilden istället för att röra till det. Sakerna snyggt placerade för att skapa djup och diagonal i bilden. Mycket bra! 3 p.

Lilla jag
Härligt porträtt på lydig hund, jag hade inte kunnat få maten serverad så där framför (på) näsan och låta bli den :o) Kanske tycker jag att skärpan ligger lite fel, ser ut att ligga på nosspetsen och jag hade nog velat ha den på godisbiten/matbiten. Möjligen hade bilden vunnit på lite större skärpedjup så att ögonen blev i alla fall något skarpare, nu ser hunden nästan lite groggy ut. Räcker tyvärr inte riktigt för poäng i ett hårt startfält och med få poäng att dela ut men får ett hedersomnämnade :o) o p.

mvh Martin

JazzBass
0

Martin, det blev 7p. Glad Ett ska alltså bort, gissar på skrivfel för mina eller Jobacks poäng.

skogstossan
0

Joback: Tomaterna ser verkligen goda ut. Basilikan och vattendropparna tillför ju också en hel del till bilden. Men jag tycker nog att den helvita bakgrunden gör att hela bilden ser lite klinisk ut. Jag skulle velat haft lite mer dynamik i bakgrunden.

1 poäng

Jazzbass: Den här bilden är min favorit. Jag tycker inte alls att bakgrunden är störande. Visst är det en stökig bakgrund med det är så jag vill se matbilder dvs skärpa på bakelsen och oskärpa på en stökig bakgrund. Det ger en känsla av värme tycker jag. En sak som jag lurar på är dock om bilden inte är något sned? 

2 poäng

Lillajag: Rolig bild på söt hund som ser ut att vara i ett tillstånd mittemellan hyperfokus och ett gapskratt (tänker på den sneda mungipan). Jag gillar verkligen ansiktsuttrycket. Tyvärr ligger nog skärpan lite galet. Som någon sa ligger den nu nog på nosen. Häftigt hade varit om man kunde få godisbiten skarp och ansiktet på hunden i oskärpa. Men det är kanske en teknisk omöjlighet? Då får du skaffa dig en hund med längre nos. Flört

1 poäng

Martin: Väldigt fin bild. Fint ljus och fina färger. Synd är dock att du är så långt bort från motivet. Men jag förstår nog varför, det finns ju en massa fin natur bakom som måste få vara med i bilden. Du kanske skulle haft en större fågel? Flört

2 poäng

bakministeriet.blogspot.com

Martin
0

Helt rätt Jazzbazz, jag hade en tanke från början men poängen räkte inte riktigt (missade det där med 10 resp 6 och upptäckte det vid korrekturläsning). Men missade poängen. Joback skall ha 2 p, jag kan dock inte redigera inlägget.

mvh Martin

JazzBass
0

Ok, här är poängen sammanfattade. Poäng och kommentarer kom tyvärr inte av alla deltagare denna gång men här är poängen för dem som deltog i kommenteringen:

Joback - 5
skogstossan - 5
Martin - 4
JazzBass - 7

Tack för kommentarerna och poängen, kul att min bild gillades. Glad Bilden tog jag på en julfest förra lördagen, därav den lite stökiga bakgrunden. Tur att ingen märke att jag faktiskt hade tagit en sked av bakelsen innan jag kom på att jag ju hade tänkt ta en bild på julfesten för den här utmaningen. Men jag svängde bara bort den påbörjade sidan och valde en så låg vinkel som möjligt som fortfarande möjliggjorde en diagonalkomposition. Glömde dock städa bort lite smulor, som jag istället mer eller mindre ordentligt klonade bort i LR. Tyvärr hade jag bara mitt fasta 35mm objektiv med mig men blev ändå rätt nöjd med slutresultatet efter lite editering.

MissInAction
0

Alltså den där citronbakelsen ser underbar ut Oskyldig citron- och marängpaj är en favorit.

Kluring om Ryssland

JazzBass
0

#20 - Tack! Glad Tyvärr var den något för söt för min smak då jag nästan inte äter nåt socker alls nuförtiden. Men annars var den helt god. Glad

Finns det nåt förslag på tema för nästa omgång?

MissInAction
0

Mm kan tänka mig det… en sidoeffekt av lågkolhydratkost Tungan ute

Kluring om Ryssland

Martin
2

Angående tema så kommer jag (så här på morgonkvisten i fruset hus) bara på is, snö, kyla eller liknande. Skall fundera och återkommer om jag kommer på något bättre.

mvh Martin

JazzBass
0

#23 - Det var ett bra förslag, vi kör på det!

#22 - Precis. Flört Även om jag inte alls är speciellt strikt med det längre.

JNN
0

JazzBass, liten fråga; har inte varit så insatt i utmaningen tidigare men tänkte ev haka på. Men jag har missat vem som väljer nästa tema efter avslutad omgång? Spelar eg kanske ingen roll, men kan ju vara bra att veta…

JazzBass
0

#25 - Jag brukar som här fråga om nån har nåt önskemål och gå på det som önskas. Om inga speciella önskemål kommer upp så brukar jag försöka hitta på nåt själv.

JNN
1

#26   -  OK, tack för det. Ska som sagt försöka hänga på, behöver bli lite mer kreativ Har haft lite brist på motivation och idéer..

JazzBass
2

#27 - Gör gärna det! Det har varit lite dåligt med deltagarantalet på sistone så bra med fler intresserade. Glad