Förslag på kamera
Kan inte ett dugg om att fota men tycker det är skitkul 
Skulle gärna vilja köpa en riktig kamera som jag kan ta fina bilder med och lära mig på. Har massor med djur hemma så där är min fotomodeller. Vill ha en kamera som jag kan ta riktigt skarpa närbilder med, och som tar skarpa bilder på rörligt motiv. Vad ska jag köpa? Vill ju naturligvis ha så billigt som möjligt eftersom det bara är på rolig hobbynivå.
Ojj! Skrev precis ett liknande inlägg:) hoppas du hittar vad du söker med!
Med vänlig hälsning, Maria
Det är inte kamerna som tar bilderna, utan den som håller i kameran! Sen är det bra om man sätter ett pristak i en sån här fråga och vidare om man vill ha en kompaktkamera eller en systemkamera. Det är också bra om man talar om vad man hittills har fotat med! Vad du menar med riktig kamera? Med en leksakskamera byggd i exempelvis Lego kan du ju inte fotografera!
/Désirée

Jag höll också på att svara ungefär så där, men mycket mer omständligt, eftersom jag har en tendens att skriva långa romaner.
Nu ska jag inte göra det, utan jag ska faktiskt komma med åtminstone ett ganska rakt förslag.
Det finns i grunden ungefär två sorters kameror, där vi kallar den ena "kompakt" och den andra "system". Det finns lite varianter också, som kanske inte är lika kompakta som de minsta av de kompakta kamerorna, men man kan bunta ihop alla som inte är systemkameror som en typ, medan systemkamerorna är de som har möjligheter till en massa saker.
Men…
Systemkamerorna bjuder många olika möjligheter, och därför kan man också ställa in dem galet, så att det inte alls blir som man vill. Det är lätt att skjuta sig i foten med dem, eftersom de har väldigt många olika sätt att ställa in. Man får inte automagiskt bra bilder, bara för att man tar dem med en systemkamera. Det är mycket lättare att få mindre bra resultat när man använder en systemkamera. Den kräver mer, och man måste lära sig en del saker för att få ut det mesta möjliga ur systemkameran.
Kompaktkamerorna bjuder för det mesta inte på så många möjligheter att skjuta sig i foten, utan man tittar och trycker, och så var det klart. En nackdel med de allra flesta av de kompakta kamerorna är att de är väldigt tröga på att ta bilden. Man trycker ner knappen, och så väntar man, och så knäpper kameran, kanske efter att kaninen har hoppat ur bilden.
Det som utmärker en systemkamera är att man kan sätta många olika objektiv på den, och det är därför den kallas systemkamera. Den har ett system av olika objektiv för olika sätt att fotografera. Systemkameran har en jättestor fördel när man ska ta bilder på sånt som rör sig, för de knäpper av direkt när man trycker ner knappen, utan fördröjning. När man vill ta bilder på hundar som springer, barn som leker, kaniner som hoppar, eller något annat där man vill att bilden ska tas precis när man trycker, då är det en systemkamera som grejar det bäst.
Och som man kan vänta sig är systemkamerorna ofta dyrare än kompaktkameror, och många av dem är mycket större och tyngre. Och jag glömde väl inte att säga att bilderna kommer inte riktigt lika färdiga ur en systemkamera. Nästan alltid måste man redigera dem lite för att de ska visa sig från sin bästa sida.
Och sedan förslaget?
Jo, det finns en del olika, men det har kommit några som är lite mindre och smidigare, och en del av dem är faktiskt inte heller överdrivet dyra. En som kan vara värd att titta på är Nikons spegelfria kamera, Nikon 1 J2, som faktiskt är en kamera som grejar också de allra snabbaste kaninerna, eller hästarna, eller vad du nu vill fotografera. Det gäller när du har bra ljus, som utomhus på sommaren. Om du tänker fotografera inne i ridhus är det en annan grej, och det behövs en kamera som spelar i en helt annan liga, och som kostar mycket mer. Men det inte bara kostar mer, utan man måste också lära sig hur man ska göra, för det är inte kameran som tar bilden, utan det är den som håller i kameran. Om man inte lär sig alla saker som hör till fotograferandet, så får man inte några bra bilder inne i ridhuset ens om man har en väldigt bra kamera. Men de billigare modellerna kanske man inte alls kan göra det med.
Men säg hur mycket du är beredd att satsa, hur mycket pengar, och kanske du också kan berätta lite om du har fotograferat förut, med vad, och hur du tycker att det har fungerat.
#4 Säkert en kanonbra kamera men 17000 räknar inte jag som hobbypris 
Vad jag menar med riktig kamera är en icke mobilkamera. Nu tar jag bilder med min mobil och en digitalkamera (billig) Kan inte ta några bra närbilder med dessa och inte heller skarpa bilder på rörliga motiv.
Vet att det är mycket att lära sig för att få bra bilder, att de inte kommer bara för att man har "rätt" kamera. Och jag vet oxå att smakar det så kostar det. Går det att få tag i en bra kamera ( mina mått mätt) för max 5000? Vilka märken skall jag kolla på där man får mycket för pengarna?
Vill ha en kamera som jag kan utvecklas ihop med.
Och som sagt, endast hobby. Är skitdåig på redigeringsprogrammen oxå, försöker så gott jag kan i nått gratisprogram och det är på den nivån jag kommer hålla mig…än så länge iaf 
Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Om du är öppen för begagnat så finns det en hel systemkameror att välja på från kanske 2000 och uppåt..
Vilken kamera som du då bör välja beror lite på hur mycket säljaren begär.
Svårt att ge några råd rakt av men t.ex en canon 450D eller motsvarande kan du få rätt billigt och den räcker nog ett bra tag för dig
Värd för Pensionärer

I stort sett alla systemkameror duger. Om du till exempel går in på Cyberphotos hemsida och klickar in dig på Systemkamera med objektiv och väljer alla märken och sätter ett maxpris, exempelvis 5000 kronor, så får du en ganska bra bild över utbudet.
Cyberphotos sida är lite buggig, så den visar några kamerahus enbart, även om man väljer att se med objektiv, så de två första, Panasonic hus och Ricoh kameramodul får man sortera bort, liksom tredje från slutet, också bara kamerahus, Panasonic.
Bland de kameror man får upp med det sökkriteriet är det bara kamerorna från Nikon och Canon som har en sökare man tittar igenom. Alla de andra har bara skärmen på baksidan för att komponera bilden. Så som sidan ser ut nu, tycker jag att ett bästa köp kanske skulle kunna vara den här: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD310018551d
Det finns så klart också andra bra leverantörer, exempelvis Fotokungen som har en butik på Kocksgatan på Södermalm i Stockholm (ganska nära Stockholm Södra). De har ett bra erbjudande med väska och inklusive minneskort, som man faktiskt behöver för att kunna använda den.
#6 #7 Tack för hjälpen
Ska kolla lite på dem
Hej.
Du kan ju också kolla på lite mer avancerade kompakter som till exempel den HÄR Pentaxen som precis kommit ut på marknaden och ligger i prisklassen strax över 4 000.
Den har bra optik med ljusstyrka f 1.8 så att du kan plåta utan blixt även när det är relativt mörkt. Det är ju även perfekt när du vill ta bilder med oskarp bakgrund .
I övrigt så verkar det vara en riktigt bra kompakt i den prisklassen och fördelen med en kompakt är ju att du inte behöver köpa extra objektiv.
En annan väldigt bra kompakt är den HÄR Canon G1 som ligger i prisbilden strax över 5 000.
Nåväl, du kanske helst vill ha en systemkamera men tänkte att jag kunde tipsa om de här två kompakterna. För övrigt så finns det ett relativt stort utbud numera med kompakter i den här prisklassen och kvalitén.
Bästa hälsningar,
Bertil