Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 481 ggr
Pontussgra
1

Vinter i norrland - kritik?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle gärna vilja ha kritik på 2 av mina vinterbilder från dagen!

1.

Pontussgra
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

2.

JazzBass
0

Hyfsad skärpa i bilderna, har du använt stativ kanske? Om inte så är de förvånansvärt skarpa med tanke på att slutartiderna var 1/4 resp. 1/3 s och brännvidden rätt lång, men med stativ är det kanske onödigt att använda iso 800. Man kan lika bra gå ner på grundiso och köra längre slutartider, om det inte blåser för hårt förstås.

Bilderna i sig säger kanske inte så mycket, men den andra är rätt trevlig, bättre komposition i den. Jag är bara lite fundersam över vad det där rosa fältet i nedre delen av bilderna kommer ifrån. Om himlen var rosa skulle inte träden framför blivit färgade så som de blivit här, så jag gissar på att det är nån effekt av ströljus från sidan, som också sänkt kontrasten i bilderna.

Det du kan jobba med i fortsättningen är att försöka göra kompositionerna intressantare, med mer innehåll och form. Den första är ganska tråkig kompositionsmässigt; lite jämnhög skog i nedre kanten av bilden och resten himmel med ett litet ljusare fält uppe till vänster. Dessutom är det nåt "skräp" i vänstra kanten som borde skäras bort. Men den kunde kanske bli bättre med lite hårdare redigering med mer kontrast och färg. Den andra skulle kanske också vinna på en liknande bearbetning, svårt att säga innan man provat.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus