Epson vs. Canon skrivare?
Jag funderar på att köpa hem en skrivare. De modeller jag har kikat på är:
Epson Stylus Photo R1800
Epson Stylus Photo R2400
eller en
Tanken med skrivaren är att kunna göra proffsiga utskrifter i hemmet, A4 upp till A3. Jag vill ha möjligheten till att kunna skriva på olika typer utav papper. Jag vill även kunna göra svartvita utskrifter, tydligen ska Epson skrivarna vara bra på det. Jag hittar ingen information om Canons skrivare om de skulle vara bra på s/v utskrifter. Hur går det med papper som är styft?
CD/DVD-label, det går inte med Epson R2400.
Vad jag känner till om Canons service är att om skrivaren skulle strejka så skulle det ta över 4 veckor för att få den lagad. Hur är det med Epsons service, är det lika illa?
Finns det andra alternativ?
Hälsningar
Robert
Har på datorn.ifokus varnat för epsonskrivare. Jag var jättenöjd med min epson R300, den skriver snggt och kan även skriva ut på cd-skivor men den har en föhatlig funktion som jag bara inte kan acceptera. När den gula färgpatronen tog slut så går det inte att skriva ut överhuvudtaget!!! Trots att jag angett att det är en svartvit utskrift så vägrar den helt enkelt skriva ut. Kontaktade supporten på epson som bara konstaterade att så skulle det vara, de yrade nått om att det var för att inte förstöra skrivarhuvudet men det låter bara som ett sveskäl i mina öron. Den verkliga orsaken tror jag är att man vill garantera försäljningen av det löjligt dyra bläcket.
Har ingen erfarenhet av Canon men kan inte rekommendera Epson pga ovanstående.
/Scrog
Jag tror det är svårt med "märkeserfarenhet". Jag har haft ett par Canon-skrivare. Aldrig mer! Jättedyra skrivhuvuden som fick bytas jämt…
Haft ett par Epsonskrivare och varit nöjd. Just nu en Photo915.
Men man bör väl helst ha erfarenhet av just de skrivare du funderar på Robert. Rent generellt har jag nästan aldrig blivit särskilt nöjd med fotoutskrifter på blankt papper. Ytterst sällan hela papperet blir felfritt och dålig hållbarhet.

Epson skrivaren R2400 ska vara utmärkt för sv-utskrifter nu när jag har läst på Epsons hemsida i USA. De utlovar 80 års hållbarhet på utskrifterna, och jag har blivit tipsad om att använda 180 g papper.
Robert
Ja, det låter ju jättebra. Jag tror att det är lika viktigt med val av papper som val av skrivare…?

Ja det är precis som vid tryck, det finns mängder av olika papper och resultatet varierar stort mellan olika papper (och tryckerier för dn delen)