Chocolate crinkles
Den senaste tiden har jag läst en mängd artiklar om kompositonsregler och andra förhållningssätt man bör ha då man fotograferar. Jag kan säga att det verkligen inte gör mig något klokare. Jag blir bara förvirrad och allt blir bara pannkaka då jag försöker komponera enligt dessa regler. Ju mer jag läser på desto osäkrare känner jag mig. Så idag bestämde jag mig för att skita i allt sådant och bara gå på min egen känsla och då blir det mycket bättre tycker jag.
Men idag provade jag på något som är helt nytt för mig. Jag provade nämligen att fota i andra vinklar plus att jag ville ha bilderna mycket ljusa. Eftersom det är helt nytt för mig så blir jag givetvis lite osäker. Men jag bjuder på en liten kakbild ändå. Finns fler bilder här: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/01/chocolate-crinkles.html
bakministeriet.blogspot.com
lite smågrejer, men annars är det här topnotch. du får fram det som du vill visa. det enda är väl att hela kakfatet vill jag ha med, och att knyppelduken har ett eget liv, på något vis, åtminstone i den oskarpa delen. svårt att förklara vad jag menar. kanske sent och mina ögon är trötta bara.
ju enklare ju bättre kan man väl säga.

Flott men beskuren konstigt. Att fatet är beskuret fast det innehåller det viktiga och så är mjölkflaskan väl inne i bilden fast den är suddig och inte helt relevant.
Jag hade satsat på ett lägre perspektiv där kakfatet tar upp det mesta avutrymmet på breddem med mjölkflaskan bakom, och suddig.

Jag håller med pellepiano lite grann här. Kompositionen är diagonal, och inte särskilt stark, utan den bryts både av att diagonalen inte är rak och att kakfatet hamnar lite utanför bilden. Om flaskan flyttar bakåt blir den inte fullt så hög, och jag tänker mig nog snarare att lägga objekten i triangelform när de är tre. Men det skadar inte att prova lite olika, och regler är till för att brytas… ;-)
Ja, det är möjligt att kompositionen är lite tradig. Men det gick inte alls an att ha den bakom kakfatet då den inte fick plats i bilden. Därför blev det så galet. Sedan var jag ju också lite sugen på att bryta mot alla regler och pröva något nytt. Kompositionen och hur jag beskurit bilden stör ijte mig så mycket. Däremot tycker jag att bilden är lite kontrastlös. Var inne och pillade på råfilen senare och drog på lite fegt.
När man har ett sådan lågt tårtfat är det svårt att dra ner perspektivet då detfinns risk att inte kakorna syns så mycket. Nåja, jag hoppas att jag snart får kläm på olika sorters kompositioner för just nu känns det som att jag kört fast, vilket kanske beror på att jag läst för mycket om det. Känns lite hämande faktiskt.
bakministeriet.blogspot.com