Gratis Adobe CS2 Suite !!!
Nu har ni som söker bildredigeringsprogram mm chansen.
Dock är är det lite gammalt men det lär garanterat duga för de flesta som har en hobby att fota och annat då det är en suite.
Det verkar "bara" som att det finns på Engelska, men det är ju bara att labba om man har svårt med Engelska termer som förekommer i dessa program. Eller så får man googla 
Tryck HÄR för att länkas vidare.
Jag vet inte hur Camera RAW är i CS2 och vilka kameror den funkar med, men det går säkerligen uppdatera.
Lycka till med bildredigerandet 

Kollade precis, och det är faktiskt inte en gratisversion. För att få ladda ner den, så ska man ju redan ha en licens….
Det verkar som Adobe tagit nytt beslut, för länkarna försvann ganska fort och det stod "sidan kan inte visas".
Synd för de som ville ha ett bildredigeringsprogram 

Nej, det är ganska förvirrande, men det ska tydligen enligt vissa utsagor vara en sida för att man ska kunna installera om när man har en gammal version, CS2. Sidan är fortfarande åtkomlig, den stängdes bara tillfälligt när det blev så hög belastning att systemet kroknade och servern inte klarade mer. Den stora tillströmningen blev en DOS-attack. Jag har inte sett någon information direkt från Adobe om det, men CS2 ligger på en helt öppen och offentlig sida, som man dock måste ha direkt URL till för att komma åt.
När man öppnar programmet anger det dock att det är en 30 dagars testversion, som måste registreras för att fungera efter trettio dagar. Adobe har tidigare släppt såna testversioner, också av de mer avancerade programmen, senast för ungefär ett år sedan, och då kan man prova programmet med full funktion tills det säger upp sig och man måste betala för det. Min gissning är att just det här programmet ligger kvar på servern på det sättet och att Adobe låter det ligga kvar, därför att det är en bra inkörsport till att köpa deras program, där det aktuella också kan hantera nya kameror. Det är ju en trettiodagars provversion som säkert ger mersmak för den som vill ha ett sånt program, så den kan generera nya kunder.
Sidan ligger kvar, men den var åtkomlig genom ett konto, som Adobe nu har avslutat, så att man blir återdirigerad till sidan om CS6. Tydligen är det en service som Adobe har för alla sina registrerade användare av programmen, att de kan hämtas på deras server, men måste registreras för att inte upphöra att fungera efter 30 dagar. Man ska alltså ha en licens för att få fortsätta använda programmet.
Installationen går inte helt smärtfritt, då den innehåller ett programmeringsfel som placerar Disk 2 i fel mapp på datorn, så att man måste flytta in filerna i rätt mapp för att installationen ska kunna fullföljas. Men programmet fungerar sedan alldeles utmärkt, och till skillnad från senare versioner fungerar det också mycket bra på äldre datorer med gamla OS. Om man vill ha det i W8 misstänker jag att man måste köra kompatibilitetsläge. Det funkar också bra med wine.
Det finns en del råd på nätet om hur man kommer runt de trettio dagarna, i första hand genom att ställa tillbaka datorns klocka, så att man enligt BIOS tid inte har använt sina trettio dagar. Det är så klart inte okej att göra så, och jag fortsätter nog att köra RAW Therapee och Gimp i Linux i stället för att lära mig ett helt nytt program. Och som man lätt kan gissa, den går inte att uppdatera till min kamera, utan då måste man först köpa en licens, och sedan uppgradera till ytterligare kostnad. Kanske det är billigare att köpa den nya versionen direkt.

Nu är jag än mer förvirrad, då det har kommit upp en ny länk på PCOnline där det hävdas precis samma sak, och man kommer in direkt på nedladdningssidan när man följer deras länk. Programmet kan alltså laddas ner därifrån, så länge Adobe inte täpper till hålet, och jag har uppriktigt ingen aning om hur det förhåller sig med Adobes eventuella medverkan till att de här länkarna för nedladdning sprids.
Länken som ligger uppe nu har en annan användaridentitet än den förra, men PCOnline torde ha ett visst ansvar för att deras information är korrekt.

Det finns ett serienummer för varje program så nån 30-dagars gräns lär man inte råka ut för.
Ja om Adobe hade nåt emot nedladdningarna hade man säkert lagt en sida med info och ursäkter på nuvarande nedladdningssida.

Jag installerade CS2 på min Windows-burk med serienumret från sidan, och den lägger upp ett erbjudande om att registrera programmet varje gång jag startar det och kommer inte igång utan att man klickar för att fortsätta provversionen. Registrering kan endera vara att man köper en licens och lägger in det numret, eller att man lägger in ett nummer man redan har om man har licens för programmet.
Så jag gissar att det är samma sak med de andra programmen, att serienumret som står på deras nerladdningssida är för en provperiod.
Den här sortens proverbjudanden har ju kommit emellanåt från Adobe, ofta inlagt i tidningar som en CD-ROM eller DVD. De har också vid något tillfälle lagt ut prov på senare versioner av programmen. Åtkomsten är reglerad genom länkens ID, som togs bort för den förra länken, men ligger kvar för den här. Anledningen att de stoppade där var antagligen att det var så många nerladdningar att deras server kroknade. Det blev som en DOS-attack.
De har knappast särskilt mycket emot att man provar deras program och tycker så mycket om dem att man köper en licens.

Så är det nog då.