(N) Skogsväsen
Har hittat på ett litet privat projekt där jag ska fota det fyra elementen som olika väsen.
Här är iaf jord väsendet! Den redigerade bilden har lite skavanker i kanter osv som ska rättas till men kommentera allt ni ser som ni anser bör kommenteras :p
Vill höra lite vad ni tkr, är nybörjare vad gäller fotografering och photoshop så vill gärna bli överröst med kritik som kan hjälpa mig utvecklas! :)
Börjar med att lägga upp orginalbilden, helt orörd, men dock i behov av nivåreglering då det är som en grå hinna över den :P
Jag kommer tyvärr inte ihåg bländare och slutartid men det kanske går att klicka fram ändå?
Happ, får inte upp den redigerade bilden. Provar lite senare :P
Det första jag lägger märke till är dom röda ögonen. Det blir lätt så när man använder inbyggd blixt och ljuset faller rakt på motivet. Men det går ju lätt att fixa efteråt.
Såg att du haft en slutartid på 1/200 s och bländare på 5,6. så slipper alla leta… Vitbalansen är ställd på auto, och borde då bli inställd för blixt. Det kan vara därför du upplever den grå hinnan. Med blixt blir det ofta lätt en kall färgton.
Ett alternativ är att mäta upp egen Vitbalans eller använda något av dom inbyggda vitbalansalternativen om det nu inte var så pass mörkt förståss så att du var tvungen att ha blixt..
Sen tycker jag att du kunde försökt få med lite mer av naturen så att man får lite mer "jordväsenkänsla", men å andra sidan kanske man inte skulle se den annorlunda och häftiga sminkningen..
Modellen gör ett bra jobb med tanke på årstiden!
Jo bilden är i klart behov av redigering.
Först och främst behöver vitbalansen göras varmare och de röda ögonen fixas till. Vidare behöver kontrasterna förstärkas så den inte skulle vara så grådaskig, och så behöver det röda dras ner lite i bilden för att huden ska få en naturligare färg. Kanske jag också skulle lägga på en liten vinjettering.
Annars är det en bra bild tycker jag, väl genomtänkt och bra komponerad. Den inbyggda blixten gillar jag inte speciellt mycket men den funkar rätt okej här i alla fall, bara de röda ögonen fixas till.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag kan inget om fototekniska begrepp och terminologin runt det, men jag vill ändå gärna ge min spontana reaktion på bilden om jag får.
Det första jag reagerade på är BH-bandet, som för mig förtar "sagotemat" helt. De röda ögonen är ju tydliga men enklelt att redigera bort, så det utgår jag ifrån inte finns på den redigerade version (förhoppningsvis inte BH-bandet heller).
Annars tycker jag bilden är rolig och ganska bra. Modellen skulle kanske inte ha haft munnen öppen och nagellacket borde inte finnas där, men övrigt fin.

#5 - Enligt reglerna här på foto i fokus är det inte tillåtet att redigera andras bilder utan deras direkta medgivande. Det är förstås OK att jobba med bilden själv om man vill, men lägg inte upp den innan du fått tillåtelse att göra det. Alla gillar inte att man redigerar deras bilder utan medgivande.
Detta har jag missat att kolla upp, ber om ursäkt för överträdelsen.
Ska jag ta bort mitt meddelande / redigerad bild, eller avvakta vad plusplus tycker om saken i fråga nu när skadan redan är skedd så att säga?
Än en gång, ber om ursäkt.
Kan ju vara en idé att läsa på reglerna igen, det är ju "några" år sedan jag använde detta forum och jag minns inte denna regel från då.
#7 - Vi avvaktar och ser vad plusplus tycker.
Jag läste ditt andra inlägg och såg att du varit inaktiv här en tid. Regeln om redigering av andras bilder lade vi till ifjol, så det är inte så konstigt om du missat den.
Det är ingen fara :) Men fråga gärna innan om ngn mer vill prova, men som sagt ingen fara ^^
I den redigerade bilden är nagellack och bh- bandet borta, kände som dig #4 peter54 att det förstör det sagolika i bilden.
Hon har även fått grön hud i den redigerade bilden, och kläderna fick en brunare ton då de annars såg lila ut.
Ögonen tyckte en del att jag skulle låta vara röda och en del tkr det ska redigeras bort, själv vet jag inte riktigt vart jag står i det hela :P
Det var lite halvmörkt vid fotograferingen så blixten behövdes och hade som sagt inte så mkt att arbeta med :P
Ska testa att slänga med bilden igen så får vi se om det känner för att fungera denna gång :P
Jag förminskade den redigerade bildfilen ifall det var problemet men det gick inte då heller. Men får som sagt se nu om det fungerar. :P
Avvie! Det fungerade! :P Dock blev det lite "hulk" grönt men på utskriften är det inte riktigt lika "hulk" grönt :P
De röda ögonen är som sagt kvar då jag inte riktigt bestämt mig om jag ska "rätta till åt det röda" elr ta bort det röda :P
Provade även att lägga på lite svart runt ögonen men detta kanske blev knasigt?? :P
Kunde inte måla henne med kajal då hon egentligen är allergisk emot smink och kajalen skulle riskera att hämna i ögonen. :P
Tack för kritiken förresten! Jätte bra och kul att läsa! :) Bomba på med mer kritik ;) Går aldrig att lära sig för mycket :P
Haha, då tänkte vi nog samma sak.. jag tänkte på Hulken 
Jag hade nog själv valt en blå ton istället för grön.. men jag förstår varför du väljer grön också eftersom du ville porträttera ett jordväsen.
Ögonen tycker jag är fina. Som jag ser det så blir de mer naturliga utan det röda, och mer magiska med det röda. Så det beror helt på vad du vill förmedla.
Menar du förresten att klänningen såg lila ut efter redigeringen? För jag ser inte det i orignialbilden.. den ser brun ut för mig.
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Ja det blev skarpare när det las ut på iFokus, det gröna alltså :P När jag kollar på bilden uppklickad i datorn ur mappen och även på utskriften så är det inte alls lika GRÖNT(!) elr hur man ska uttycka det :P
Klänningen blev lila i tonen när det gröna kom till så lade till brunt till klänningen :P
Ja det är ju det, vill jag ha det röda och låta det se lite magiskt ut, men isf kanske "rätta till" det lite eller ska hennes väldigt frå ögon få synas mer? Jag får fundilera ut det där ^^
Med det gröna tänkte jag just JORD temat och sedan att hon har lite kamouflage (<-- stavning?) ute i skogen ^^
"Historian" bakom just detta jordväsen är att hon är någon sorts väktare över skogen och på fotot spanar hon nervöst och lyhört efter ngt som kan hota skogen, elr ngt sådant ^^
Bortsett från att det gröna blev alltför dominerande på huden så funkar redigeringen bra med avseende på kontraster mm. Tror man kan göra bilden ganska grön utan at det skulle påverka huden för mycket, kanske via split-toning -verktyget i LR / Camera RAW? Jag skulle kunna testa och se om du ger tillåtelse?
Jag tycker att jordtemat istället borde ge flickan mer brun ton än grön. Det gröna är inte heller konsekvent i tonen, benen ser ut att ha gröna nylonstrumpor på eftersom de är mer gröna än överkroppen. Det är orimligt med tanke på att benen skjuter fram jämfört med kroppen och då borde det vara överkroppen som var mörkare grön.
Inte heller kan jag tycka att det röda i ögonen är en bra idé eftersom röda pupiller alltid förknippas med blixtfoto. I så fall borde det vara iris som var röd men pupillen svart, den kombinationen skulle förstärka det sagolika. Röda pupiller gör inte det tycker jag.
Annars gillar jag kompositionen och jag tycker att övriga redigeringar som naglar, mun och runt ögonen blev bra.

#13 Ja testa så får jag se, vet inte om jag förstod riktigt hur du menade?? :P
Ja det gröna blev helt fel nyan när det kom upp på iFokus, vet inte riktigt vad det blev :S Blev alldeles för mkt hulk grön :P
#14 nja, med brun ton skulle hon fortfarande se mänsklig ut men typ solbränd :P Men som jag nämnde så är det gröna på tok fel "styrka" nu när jag lade upp det på iFokus, vet inte riktigt vad som hände men det är inte lika GRÖNT på utskriften osv :P
Ja jag är som sagt kluven angående det där med ögonen, hon har väldigt fin blå färg på ögonen som försvinner när det röda är där. Får prova att ta bort det :P
Så här blev det efter lite justerande… Använde främst tonkurvan för att justera kontrasterna; drog in vitpunkten och ökade lite kontrasten med hjälp av en riktigt svag S-kurva. Färgerna justerade jag först med att justera nyansen på det röda och orangea genom att dra dem mer mot orange resp. gult. Det gjorde at huden fick en me naturlig färg; mindre röd. Sen lade jag på en delad toning (split toning) med en grön nyans på de mörka tonerna och en gulorange på de ljusa, för att kompensera att inte huden blir för grön.
Men jag vet inte, kanske blev för kall så här?