Foto iFokus

Foto

Etikettmisslyckade-bilder
Läst 1293 ggr
Ceciliaolucifer
0

Överexponerade bilder!

Tja!

Jag har införskaffat mig en kamera som jag känner att jag kan hantera. Men det känns som att bilderna blir för överexponerade, typ en aning för ljusa hela tiden. Någon som har en aning om vad jag svammlar om?

Ni får gärna kika i mitt personliga album så förstår ni vad jag menar.
Sen har jag problem med röda ögon, hur pass tillförlitlig är funktionen på kameran som ska reducera risken för röda ögon?

Tack på förhand :)

Cavello
0

Ja, kamerans ljusmätare kan ställa in fel? Först och främst vilken kamera använder du? Det går att ställa in några graders underexponering på de flesta kameror.

MVH Matilda Andersson - www.mphotograph.2u.se

[mingdie]
0

Dom är inte för farligt över exponerade. Om du har photoshop eller liknande program så kan du snabbt rätta till dom. Antagligen skulle det räcka med att öka kontraster lite i nivåer. Sedan kanske du som cavello skrev kan ändra inställningen i kameran.

Röda ögon är svårt. Röda ögon funktionen skickar iväg flera snabba blixtar innan den riktiga skickas iväg. Det skall göra att pupillen dras ihop och inte reflekterar det ljus som gör att ögonen ser röda ut. Detta fungerar inte alltid och ofta så blinkar folk, speciellt barn, med ögonen istället så att det ser ut som om dom är fulla eller sömniga. Det enda som hjälper 100% är om du har en separat blixt som skickar ljuset i en annan vinkel vilket gör att ljuset inte reflekterar tillbaka till kameran.

Samtidigt är det inte så svårt att ta bort röda ögon i något bildbehandlings program.

Eddie