Kamerahaveri
Råkade, för ett tag se'n, ta tag i min Nikon D50 för slarvigt så den föll ner på golvet (inte från nå'n hög höjd dock) men se'n dess fungerar den inte.
I manualen ser jag att ett blinkande "Err" kan betyda att slutaren havererat. Jag har frigjort slutaren enligt instruktioner jag hittat, men det har inte hjälpt.
Vad jag undrar nu är om det normalt är en "dyr historia" att få slutaren reparerad (om det nu är det som verkligen är problemet)? Jag har inte ekonomi för att köpa nå'n ny kamera, tyvärr, så jag hoppas, hoppas att det normalt inte är en dyr och komplicerad sak att fixa…
Och vart rekommenderar ni att jag lämnar in den för reparation i så fall? I vilken fotobutik som helst?
Tacksam om ni har tips o råd!
Saknar sååå min kamera!
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

Jag har ingen aning om vad slutaren på en D50 kostar att byta, men misstänker att det inte är värt att göra idag.
Tack, Denstore! Det låter ju inte så hoppfullt då… 
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
Det har oftat blinkat Err på skärmen på mina kameror. Orsakerna har varit många. En gång har slutaren krånglat på min D700 men det berodde på det Meike batterigrepp jag strax innan hade skaffat. Andra gånger har objektivet inte suttit ordentligt fast eller så har det varit nåt annat skumt som jag inte minns… Tror det är störst sannolikhet att fallet har gjort att kontakterna mellan objektiv och kamera blivit glappt och att det därför inte funkar. Testa ta av objektivet, stäng av kameran och slå på den igen, och om du kan, aktivera M-läget och ställ in nån slutartid, och se om du kan ta en bild (det blir ju ingen bild utan objektiv utan bara ett jämnt ljus; man ser dock om slutaren funkar i så fall).
Det är knappast värt att lämna in en D50 på nån mer omfattande reparation idag och speciellt inte för slutarbyte. Man hittar begagnade nyare kameror för mindre pengar.
Vad menar du med att du frigjort slutaren? Du har väl satt fast den igen? Ser det ut som vanligt då du tittar i sökaren med objektiv på kameran, eller är allt svart?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Problemet är nog att det är ett ganska omfattande jobb att byta, har jag för mig. Då blir arbetskostnaden hög, och även om slutaren kanske bara kostar en femhundring eller så, så riskerar du nog att hamna på mellan 1500 och 2000kr. Minst.
#3 - Tack, JazzBass, jag ska prova att göra det du beskriver. Jag har aldrig tagit loss objektivet själv tidigare, så jag ska kolla upp hur jag gör det (utan att förstöra mer ;)).
Att "frigöra slutaren" fick jag googla på och har testat - enligt detta.
Allt ser bra ut när jag tittar i kameran, den justerar skärpan o så automatiskt också. Kan den göra så vid glapp mellan kamera o objektiv?
Men när jag ska ta en bild - klickar den bara till en gång och se'n måste jag klicka en gång till för att den ska "avsluta fotandet".
(Ja, om det nu går att förstå vad jag menar - jag hittar inga bra ord för det… kan ju inte de "fotografiska uttrycken"). Men det blir heller ingen bild av det.
Ska ladda batteriet nu och testa ditt tips!
#3-4 - Jag börjar inse att det kanske inte är 'lönsamt' att få den reparerad…
Tack för er input! 

Slutaren påverkar väl inte hur det ser ut i sökaren, JazzBass?
Jag tror JazzBass menade att det kan vara ett alternativt fel, glapp mellan kamera o objektiv (o inte slutarproblem)… Så tolkar jag det han skriver i alla fall. ;)
Kan ju även vara objektivet som spökar. Hade ett liknande fel på min förra kamera, en canon eos 1000d med kitobjektivet som medföljde. Då fick jag felmeddelande hela tiden om att det var fel eller glappt mellan kontakterna och att dom behövde rengöras. Lämnade in objektivet på service, men dom hittade inget fel. 800 :- i felsökningsavgift ville man förstås ha…
Men när jag tog mitt teleobjektiv och även provade mina andra objektiv från en tidigare canon funkade allt klockrent.
#6 - Oj, jag blandade nu mellan slutaren och spegelmekanismen. I mitt fall med D700 och det där eländiga piratgreppet blev spegeln och hänga löst vilket gjorde att jag inte såg nåt genom sökaren. Men spegeln gick att trycka fast igen så den låste sig i nedre läget som den ska. Sen startade jag om kameran och tryckte på avtryckaren så funkade den igen. Åtminstone för en eller några bilder, tills jag förstod det var batterigreppet som jävlades.
#7 - Ja du tolkade rätt. "Err" kan bero på många saker, bl.a. glapp mellan kameran och objektiv. Har du faktiskt aldrig tagit bort objektivet? Det är ju en systemkamera du har, gjord för att byta objektiv på.
Tryck bara ner knappen till höger om objektivet, vrid objektivet motsols så lossnar det. Om allt är som det ska vara lossnar det utan problem. Om det verkar kärva hårt så tror jag du har hittat orsaken till ditt problem.
#8-9 Tack JNN också! Snöpligt att betala när man inte får nå't gjort. Men jag förstår ju att ingen jobbar gratis. ;)
Jag ska testa detta med att byta objektiv, för självklart måste jag kunna byta objektiv också! :)))
Och JazzBass - nej, jag har faktiskt aldrig bytt objektiv.
Kameran har jag ärvt av min man sedan han dog - och se'n dess har jag tänkt mig att lära mig lite mer om kameran, fotografering och funktioner… du vet, lite i taget så där… sakta men "säkert"…
Jag ska ta och testa att ta av och sätta dit objektivet igen. Jag ska även gå igenom lådan med kameratillbehör, jag hoppas det ligger ett annat objektiv jag kan testa också.
Återkommer med 'lägesrapport' när jag sett hur det går… 
Har testat enligt #3 -
* Det gick inte att ställa in nå'n slutartid med objektivet borttaget. (Däremot kan jag ställa in slutartider medan objektivet sitter på.)
* Om jag förstått någonting rätt så är slutaren den där lilla plattan som hoppar upp när jag trycker ner avtryckaren…? Den stannar där uppe och jag måste alltså trycka en gång till för att den ska hoppa tillbaks ner igen.
* Är det just slutaren som låses vid en "spegellåsning"?
Hur som helst så fastnar slutaren/plattan i "upp-läget" och jag måste trycka en gång till på avtryckaren för att den ska hoppa ner.
När jag följer instruktionerna om spegellåsning så säger de, i manualen, att slutaren ska hoppa ner igen när jag stänger av kameran helt, men det gör den alltså inte då heller.
… Om inte annat så lär jag mig ju alltid nå't - problem är lärorika ibland… ;)

Nej, riktigt så är det inte. Den lilla plattan som åker upp är ju spegeln. Det sitter en liten hjälpspegel på baksidan av spegeln också, och den brukar fällas intill spegeln när den är uppe för att det inte ska kunna komma in ströljus från sökaren.
Slutaren sitter längst bak, och den består av lameller av metall, ett antal blad av metall som ligger framför sensorn och AA-filtret. Den kan man öppna i rengöringsläget för att kunna komma åt AA-filtret för att ta bort smuts.
Och som sagt, spegeln, inte slutaren, ska gå tillbaka när man stänger av kameran i normala fall, och om den inte gör det, så är det något fel på spegelmekanismen.
Jag är böjd att hålla med övriga; det är dyrt att reparera en kamera, och man kan oftast få tag på en fungerande begagnad till lägre pris, och då kan man få en nyare modell.
Tack Inkanyezi också!
Och nu fick jag lära mig ännu något mera nytt. Eftersom kameran tycks ha problem som uppenbarligen inte är (pris-)värt att reparera - så kan jag ju alltid använda den som ett "läromedel" för att lära mig att förstå lite mer. Så jag får sätta mig ner och titta in i kameran för att se vad som är vad - jag får nog använda mig av google också :)
*
Asch och Attans och Sjuttsingen också, det verkar vara som jag befarade att det inte lönar sig att reparera kameran!
*
När jag nu ändå har er på tråden betr min kamera… Om jag vill kunna använda mig av mitt zoomobjektiv till en ny kamera också (är inne på en Nikon igen); Hur vet jag att objektivet fungerar till den nya kameran - eller fungerar de flesta Nikon-objektiven till 'alla' Nikon-kameror? (För jag har självklart ännu mindre ekonomi till att köpa även ett extra objektiv.)
Objektivet jag har nu: AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR Ⅱ

När objektivet heter AF-S fungerar det till alla Nikon DSLR, och om det heter DX så tecknar det inte ut större bildcirkel än DX, det som kallas "crop", det vanligaste formatet. Så det går att använda det där objektivet på alla, eftersom AF-motorn sitter i objektivet.
Om du letar begagnat, så är D90 eller D7000 bland det bästa som finns att få för det objektivet, men det funkar också med exempelvis D5100, 3100 och 3200. De sist nämnda är ganska billiga, och de känns också billiga när man håller i dem. De har mindre och lite mörkare sökare, men bättre sensor än de äldre kamerorna. De billigare "instegsmodellerna" har speglar i stället för prisma i sökaren, programratten sitter till höger och de har inget litet LCD-fönster. De har färre knappar och rattar och är därmet inte lika lätta att göra vissa inställningar på. Däremot kan bildkvalitén bli lika bra.
Om du hittar en D90 till bra pris, eller väljer D7000, så liknar de D50 på många sätt och det går fort att sätta sig in i hur man ska ratta och krana med kontrollerna.
Åh, tack så jättemycket Inkanyezi! Toppen - för när jag tittat runt lite så blir jag bara mer o mer förvirrad när jag läser om de olika kamerorna … jag är ju på dummy- & newbie-nivå när det gäller kameror - ännu så länge… så toppen att få lite tips-tänk!
Uhuuu
… jag saknar min kamera - men det ska bli en ny - så fort plånboken fyllts på med lite annat än damm.
Jag är så tacksam för er hjälp, tips o råd, allihop - tack! 
Andina, jag vet inte om Nikon släppt uppföljaren till D7000 än (orkar inte googla), men när de gör det så kommer ju priset på begagnade D7000 gå ned i pris och där har du en kamera som jag tror du kommer bli supernöjd med i många herrans år.
Iaf om jag ska gå på vad folk skrivit om den kameran.
När jag köpte min Pentax K-5 så vela jag mellan den och Nikon D7000. Valet blev Pentax. D7000 har som det inte nämts (vad jag kan se) ett bra väderskydd. Det är guld värt. Men objektiven måste givetvis vara vädertätade för "fullt" skydd.
Annars sägs det att de allra flesta systemkameror bör klara av duggregn av de som inte är vädertätade, men varför chansa 
#16 - Tack VSK också! Det låter ju som ett bra tips också! Jag ska googla (inte behöver du göra det! ;) ) och se hur det ser ut med den saken. Just i dagarna kan jag ändå inte investera i nå'n kamera, men förhoppningsvis behöver jag inte vänta allt för länge på den dag då jag kan…
Ska googla runt lite på begagnat och 'nya gamla' kameror.

#16- Nikon har hyfsat väderskydd i sina kameror även om de inte är uttalat väderskyddade. Läste om nån fotograf som hade ett antal olika kameror med sig på en extremt regnig utfärd i Amazonas eller var det nu var, och hans D90 klarade sig bäst medan flera andra inklusive uttalat väderskyddade kameror gav upp. (Vad jag minns var det dock ingen Pentax med). Lite småregn och snöfall har alla mina Nikonkameror D60, D90 och nu D700 klarat utan problem, trots att de blivit nästan genomvåta i vissa fall.
Objektivet du har är riktigt bra och är ett utmärkt alternativ också till nyare kameror. Det är ju dock ganska stort så det känns säkert bäst på lite större kameror som D90 eller D7000, men om ekonomin är tajt och du är van med reglagen på en D50 tror jag du skulle klara dig fint med en D3100, D3200 eller D5100 också. Dessa är dock mindre än din D50, som ju var en ganska stor modell. Den sista kanske skulle vara mitt förstahandsval i ditt ställe om ekonomin inte räcker till en D7000. De har i princip identisk bildkvalitet.
#18 - Tack än en gång! 
Nu har jag fått lite tips och får sätta mig ner i lugn o ro o titta igenom, jämföra o se om jag förstår… ;) Ska kolla in nya, begagnade, sena o äldre modeller.
Det är skönt att hitta samlad kunskap här på Foto! ;)
Det finns ingen ny D7000, än. det florerar rykten och tydligen som har amazon.de inte den kvar i lager. men tydligare än så vet man inte just nu.
Allt enligt; http://nikonrumors.com/category/nikon-d7100/
Tack, ru4real också! Efterföljaren tycks vänta på sig.
I väntan på att plånboken ska fyllas på köpte jag en likadan kamera som den jag havererat (Nikon D50) på Tradera, för 900 kr + frakt. Jag tror att det är ett hyfsat pris - de andra D50'orna som jag sett har varit dyrare på både Blocket o Tradera…
Utöver kamerhuset följer ett objektiv; Tamron AF 55-200mm 1:4-5.6 MACRO 52 A15, ett UV-filter, laddare, batteri o usb-kabel med.
Säljaren säger att kameran är ca 2 år gammal o sparsamt använd samt i mycket fint skick. Så jag får verkligen hoppas att det är vad jag får levererat endera da'n… Spännande.
Jag blir inte klok på detta med objektiv (heller…) - är det ett 'vanligt' zoomobjektiv jag får? Och varför heter det i så fall "Macro" också? Nå'n som kan ge en enkel förklaring till en 'dummy'? :)
Jag håller alla tummar och tår att du får en kamera i fint skick 
Det är ett "vanligt" "zoomobjektiv" du får, men med en "fuskmakro".
Ditt kommande objektiv har avbildningsskala 1:2 medans "riktiga" makro-objektiv har 1:1.
#23 - Tack, VSK! Jadå, den kom fram och och hel tycks den vara.
Har provat objektivet som följde med - men jag tror inte jag kommer att använda det så mycket, det kändes lite för 'begränsat' jämfört med det objektiv jag har se'n tidigare.
Får ta o lära mig lite om detta med fuskmakro och avbildningsskalor… ;)
Kul, för nu kan jag fortsätta att lära mig kameran o öva på att fota igen! 

Nej, inte lär du ha mycket användning för det objektivet. Det du har täcker allt som det skulle kunna användas till ganska bra. En idé är väl att sälja det till någon som vill ha en telezoom. Om det har inbyggd fokusmotor, så passar det ju till alla Nikon. Säljer du gluggen för omkring hälften för vad du gav så har du ju gjort en riktigt bra affär.
#25 - Ja, Inkanyezi, det är ett bra tips. Några hundringar 'i retur' är ju inte fel! :) Tack för tipset - gissar att jag provar det så småningom.