Objektiv till Nikon
Hej! Jag har för inte så länge sedan köpt en nikon d5100 med ett standardobjektiv. Men efter många olika tester, fotografering och roligheter så har jag insett att standardobjektivet är lite för ja.. dåligt? Jag skulle gärna vilja få lite hjälp av er här på iFokus med val av ett eller fler objektiv.
Jag söker ett telezoom objektiv (eller vad det heter, ett som kan zooma ganska långt iaf) som jag kan fota rörliga djur, även i svagt ljus. Jag fotar min hund ganska ofta och just nu även i lite svagt ljus. Jag vill få ganska klara bilder (även om det inte beror på objektivet).
Nästa objektiv jag söker efter är ett som kan närbilder. Om jag har rätt heter det macro objektiv. Gärna ett som tar fina och klara bilder det med. Tack i förhand för tipsen :D
Om någon säljer ett begagnat objektiv som kan passa , skicka ett PM.
Lämnar ett litet avtryck, går i samma tankar jag också och måste således följa tråden ;)
Ang macro funderar jag själv på ett Sigma EX 70/2,8 DG, kan det vara nåt kanske? Har dålig koll på hur man vet hur bra ett objektiv är utan att testa det, men det ska vara bra enligt cyberphoto iaf :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
"Men efter många olika tester, fotografering och roligheter så har jag insett att standardobjektivet är lite för ja.. dåligt?"
Lite märkligt att så många kommer till den slutsatsen när objektivet är skarpt och mycket bra. (Antar att du menar 18-55mm kitobjektivet). Nackdelarna med det är att det är ganska ljussvagt speciellt i teleläget, har lite blygsamt zoomomfång, och att frontringen roterar vilket gör det jobbigt att använda polfilter. Men däremot är det hyfsat skarpt och har bra närbildsegenskaper med en avbildningsskala på 1:3,2 som räcker långt på en aps-c- (DX-) kamera om det inte är insekter man vill fotografera.
Ljusstarka telezoomar för fotografering av rörliga motiv i dåligt ljus är dyra och stora, och även med dem behöver man pumpa upp iso ganska högt för att inte få rörelseoskärpa. Nikons egna 70-200/2,8 kostar väldigt mycket, men vill du ha ett motsvarande till rimligt pris, sök efter begagnade motsvarande objektiv av Sigma och Tamron. Räkna dock med att de väger omkring 1½ kg. Det finns också en DX-anpassad Sigma 50-150/2,8 som är förmånligare och med hyfsat omfång. Kunde vara ett bra köp.
#1 - Skulle inte rekommendera Sigmas 70/2,8 till D5100 eftersom det saknar egen autofokusmotor. Men annars lär det vara ett av de skarpaste makroobjektiven.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#2: Ah okej, missade den biten. Tack så mycket, bra att veta då jag precis som TS har en D5100 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram