Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 905 ggr
Inkanyezi
0

Brännviddsförkortare?

Det här är faktiskt inte ett aprilskämt, även om man skulle kunna tro det, men för den som har NEX eller FUJI X finns verkligen en adapter som kan öka ljusstyrkan ett helt steg på dina objektiv, om du har objektiv från Leica R, och till NEX också om du har Canon EF-objektiv. Dessutom kan adaptern faktiskt enligt tillverkaren öka objektivets MTF. Det låter kanske som en skröna, men inte desto mindre finns den här adaptern redan i sinnevärlden, och om man har Canon EF-objektiv, så kopplar den också ihop kamerans kontroller med optiken, så att bländaren fungerar från kamerahuset och stabiliseringen i optiken fungerar normalt.

Hur kan den öka ljusstyrkan?

Tänk dig in i hur en teleförlängare fungerar. Det är allmänt känt att en teleförlängare kan öka brännvidden, till priset av lägre ljusstyrka och sämre MTF. Brännviddsförlängaren är ett reläobjektiv, ett negativt brytande optiskt system, som sitter bakom det primära och sprider dess strålar till en större yta och därigenom minskar ljusstyrkan samtidigt som brännvidden blir längre.

Tänk dig nu att man gör precis tvärtom. I stället för att sätta ett negativt system bakom obektivet sätter man ett positivt brytande system, och då har man fått en brännviddsförkortare. Om man har en förlängare på två gånger, så minskar ljusstyrkan två steg, så att bländare 2,8 blir 5,6. Men om man i stället har en förkortare, så ökar ljusstyrkan. En brännviddsförkortare som minskar brännvidden samlar objektivets bildcirkel till en mindre yta och ökar därigenom bildvinkeln som hamnar på sensorn och också ljusstyrkan som träffar sensorn.

Och det finns så klart en hake i det hela. För att det alls ska vara möjligt, måste det finnas tillräckligt med plats bakom objektivet man sätter dit, för att det optiska systemet ska kunna passas in där och ge en fokuserad bild på sensorn. Det innebär att det fungerar bara på systemkameror som inte har spegel, när man sätter på objektiv som är gjorda för kameror med avsevärt längre registeravstånd, avståndet mellan sensorn och objektivfattningen. Man kan inte göra samma sak på en DSLR, annat än med mellanformatsobjektiv, och hittills har adaptrar gjorts enbart för NEX och FUJI X. De kan också göras för µ4/3, men någon sådan finns ännu inte.

Om man alltså har en NEX och ett Canon EF 70-200 f/2,8 så blir det ett omkring 50-140 med ljusstyrka 2,0. Och med flera funktioner intakta, bländarstyrning, fokusering från kamerahuset, till och med autofokus, men AF blir trög som på en kompaktkamera. Ett 85 mm f/1.4 blir ett 63 mm f/1.0, vilket ju faktiskt är rätt imponerande. Man kan få det manuellt från Samyang till ganska överkomligt pris. Och om man har dyrgripen 85/1.2L så blir den 63mm f/0,9. Canons 300 mm f/2,8 är ju ett ganska populärt objektiv, så har man ett 210 mm f/2,0. Det är något att suga på för den som tycker att de spegelfria kamerorna saknar objektivutbud.

Det brännviddsförkortaren gör är att den omvandlar EF-optiken som är anpassad till fullformat, så att den anpassas till APS-format, så att den samtidigt förkortar brännvidden och behåller bildvinkeln som objektivet har på fullformat, och en vinst är att objektivets ljusstyrka ökar med ett helt steg. Det låter väl inte helt tokigt?

http://www.metabones.com/info/105-info/154-speed-booster

Det finns ett "white paper" som förklarar alltihop på:

http://www.metabones.com/images/metabones/Speed%20Booster%20White%20Paper.pdf

Och… När den kommer i µ4/3 för Contax-fattning, så blir min Planar 50/1,4 en 35/1,0 och min 35/2,8 blir en 20/2,0. Och den alldeles utmärkta 85/2,8 blir 63/2,0. Helt klart kommer jag att behålla mina Zeiss-objektiv. Och så har jag ju en 135/2,5 som är väldigt bra och fokuserar ganska nära. Den blir ju sådär 90/1,8 eller så. Det ser ut som om jag kommer att skaffa mig en Speed Booster.

JazzBass
0

Egentligen när man nu tänker på saken så är det hur logiskt som helst med en sån här grej. Läste om den igår första gången. Mycket användbart!

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Schnauzertik
0

Verkar intressant, får se hur jag gör när den finns att köpa.

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
0

Det här tillbehöret har på flera håll angivits vara en "game changer", då adaptern ändrar förutsättningarna radikalt för vilka objektiv som kan användas och hur.

• Vi kan knappast förvänta oss att få supersnabb AF med adaptern, men det är ganska stort ändå att det alls går att få AF och övriga funktioner med objektiv från en annan tillverkare.
    -
  • Det är ganska revolutionerande, att man får ljusstyrka ner till omkring 0,9 med väldigt många objektiv, och ljusstyrka 1 med flera väldigt vanliga objektiv, samtidigt som bildkvalitén blir jämförbar med vad man får med samma objektiv på kameran de är gjorda för. (Sensorn på OM-D E-M5 eller Sony NEX ligger inte efter Canon 5D[Mk(n)] i bildkvalité på nästan alla punkter.)
    -
  • De långa teleobjektiven för fullformat och APS kan användas med högre ljusstyrka på mindre format och jämförbar bildkvalité i övrigt. Hela Canons sortiment blir tillgängligt för µ4/3, med i stort sett lika bra prestation som på Canons egna kameror, både crop och FF.
    -
  • Adaptern kan användas med vidvinkel för APS på µ4/3 och man vinner ett bländarsteg i ljusstyrka. Om en med faktor 0,5 tillverkas för FF-objektiv till µ4/3 får man tillgång till de utmärkta vidvinklar som finns till det formatet, men med två steg högre ljusstyrka. En 24 mm f/2,8 blir i så fall 12 mm f/1,4.
    -
  • Varje objektiv som anpassas med adaptern blir kortare än när man sätter det på kameran det är gjort för. Pannkaksobjektiv eller små normalobjektiv blir märkbart mindre än motsvarande som är gjorda för NEX eller µ4/3 med samma brännvidd, men har i många fall betydligt högre ljusstyrka än de som är gjorda för de kamerorna.
    -
  • Med adaptern kan man få samma bokeh och korta skärpedjup på det mindre formatet som man har på fullformat, genom att man använder objektiv med samma storlek på ingångspupillen för samma utsnitt. F/1.0 på APS-C ger samma bokeh som f/1,4 på FF.
    -
  • Den större ljusstyrkan uppväger flera av svagheterna hos det mindre formatet gentemot det större, eftersom man kan använda lägre ISO och få måttligt brus och bättre dynamiskt omfång.