Zucotto
Trots att jag vet att det är supersvårt att fota grejer som är röda så kan jag ändå inte låta bli. Rött är ju så himla snyggt till mycket. När jag komponerade bilden var jag lite inspirerad av den gamla tv-serien Twin Peaks. Närmare bestämt av ett rum med röda draperier där det bland annat står en dvärg som pratar baklänges och sörplar i sig ett slemmig majskorn. Väldigt läskig scen och kanske också en väldig konstig inspiration till ett matfoto? Men så är det iaf.
Jag ville att bilderna skulle vara ganska mörka och jag fläskade på ganska rejält med reglaget för "vibrance" för då tyckte jag att jag fick till den röda färgen riktigt bra. Iaf ser det bra ut i min dator.
Jag hade väldigt svårt att bestämma mig vilka bilder jag skulle lägga upp så det finns en hel del på http://bakministeriet.blogspot.se/2013/01/zucotto.html. Där finns även receptet.
bakministeriet.blogspot.com
jag pratade med en som är färgblind och han ser inte rött och brunt, eller åtminstone kan han inte skilja på nyanserna. han jobbade dessutom som sprutmålare. 
det jag vill ha sagt är att brunt och rött/lila kanske inte är optimala färger att blanda.
Jag gillar riktiga kontrastkombinationer. Men jag gillar också kombinationer som ligger nära varandra som exempelvis rött och brunt eller svart och brunt. Speciellt då det gäller att kombinera de här färgerna tillsammans med just mörkt chokladbrun. Jag skulle nog nästan kunna gå så långt som att säga att alla färger passar till chokladbrun. Men jag är inte helt säker ännu.:)
Det kan nog stämma det papa-bear säger om färgerna, men jag tycker ändå att bilden blev bra. Kollar visserligen just nu på mobilen, men ändå. Och tårtan ser kanongod ut! Kollade tidigare på din blogg, & där fanns det mycket gott såg det ut som…
#3. Tack! :)
Jag måste dock lite envist fasthålla vid att rött och brunt är en fantastisk färgkombo. Däremot tycker jag inte att dom röda coktailbären passar riktigt med det röda draperiet. Egentligen var det meningen att tårtan skulle prydas av färska nästan blåsvarta körsbär, men den tanken fick jag ge upp efter att hasökt efter sådana i hela stan. Därför blev det varmröda cocktailbär mot kallrött draperi. Inte helt optimalt. Kan inte förstå varför man inte kan tillverka blåsvarta cocktailbär i detta valfrihetens Sverige. :-)