Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 709 ggr
Baraamandah
2

Canon 1100D hjälp

Tjooheej, jag äger en Canon 1100D som jag har haft problem med nu ett halvår kanske ( köpte den för 1 år sen), jag kontaktade Canon och dom bad mig att ringa dom istället vilket jag inte orkat göra. Det är såhär att om jag väljer att jag vill fota i M-läget så kan jag inte välja Ljusstyrkan, Om jag försöker att vrida den upp eller neråt så kommer det bara upp att den tar 3 OLIKA bilder med OLIKA ljus. Det gjorde den aldrig i början, Sökt efter instruktioner hur man ska få bort det men det har inte funkat… inte ens orkat bry mig nu det sista. Tills nu då! Tacksam för den hjälp jag kan få!  (AEB heter inställningen som jag inte kan få av om jag minns rätt?)

Bloggare på threesimsnerds.blogg.se

JNN
0

För att välja ljusstyrkan i manuellt läge (M), så ändrar du ju slutartiden, och även bländaren påverkar delvis hur ljus bilden blir. Det är ju det som är vitsen med att fota manuellt. Att man väljer själv hur man vill exponera. Väljer du i stället läge AV (bländarförval), väljer du kanske som bekant bländaren själv och sen väljer kameran en slutartid som den tycker passar bra. Och i det läget kan du använda AEB som är en funktion som kallas exponeringsgaffling. Då tar kameran 3 bilder med olika exponeringar. En bild med exponeringskomensation mot minus, en med utan komensation och en med komensation mot plus. Du kan gå in i menyn och välja hur mycket kompensation du vill ha. Allt detta om jag nu uppfattat frågan rätt, annars vet jag inte vad det kan vara.

JNN
0

Kan du beskriva lite mer om hur du gör när du försöker ändra ljusstyrkan? Vilka inställningar du har osv?

Inkanyezi
2

Enklaste sättet, om man inte kommer ihåg vad man har gjort, eller om man har råkat trycka på någon knapp ovetandes och ändrat något som man inte hittar tillbaka till, är att göra en återställning av kameran, så att den går tillbaka till grundinställning. Sedan kan man börja om från början och ratta in inställningarna man vill ha.

bgtommyalm
2

Gå in i menyn (Menu). bläddra fram till det andra läget längst upp.
Då börjar översta raden men "Exp. komp./AEB. Tryck SET. Du kan nu med pilknapparna ställa in på 0 (noll) i mitten av skalan och vips är problemet borta.

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus