Vilket telezoom passar mig?
Efter en lång period med att läsa recensioner mellan olika objektiv och jag känner inte blir klokare så tänkte jag fråga er fotonördar här. 
Jag söker ett telezoom objektiv för nybörjare/amatörer. Så tänkte inte köpa nån för 10 000kr + liksom.
Men vad finns det för BRA objektiv som skulle passa mig med ett ganska så okej pris? Äger en Canon EOS 1000D med ett vanligt 18-55mm objektiv.

Det finns ju lite att välja på.
Om du berättar vad du tänker fotografera med det, så kanske du kan få bättre råd, eftersom du frågar om ett som skulle passa dig. Då är det ju lämpligt att veta vad du tänker fotografera och under vilka förhållanden, så att man kan föreslå något som kanske passar.
Ja lite allt möjligt blir det ju. Natur, djur, ridsport, kanske en och en annan hundutställning.
Dock för personlig bruk så jag behöver ju inte något proffsobjektiv. Utan ett objektiv med bra skärpa och AF.
Blir så svårt att fota från ett avstånd med objektivet jag har nu.

Canon har ju t.ex. ett 70-300 IS som faktiskt är riktigt bra.
#3 Jo, den har jag faktist kikat på en längre tid och det lutar åt de hållet. Har även kikat på Tamron's 70-300mm Di telezoom till Canon men det känns som att Canon's är en aning bättre 
#4 Om du inte menar Canons 70-300 i L-serien så har jag i de flesta recensioner jag läst sett tvärtom, att Tamrons nya 70-300/4-5,6 DI LD är ett av de bästa i klassen. Jag har inte använt det så jag vet inte, men jag har använt Canons 70-300/4-5.6 IS USM och det var jag inte nöjd med, gick man över 250-270 mm så tappade det mycket av skärpan.
#3 Canon har 3 st 70-300 med IS (där två st kostar mellan 10.000-15.000) så att bara skriva 70-300 IS gör att det är lite svårt att veta exakt vilket av dem du menar :o)
mvh Martin

Det kan vara bra att ha klart för sig också att ett sånt objektiv på den kameran inte funkar särskilt bra om man vill ta bilder inne i ridhus till exempel, eftersom dels objektivets ljusstyrka, men också kamerans prestation i svagt ljus, kanske inte riktigt räcker till. Utomhus när det är bra ljus däremot, då kan det vara riktigt bra.
#5 Jag tänkte ju på Canon EF 70-300 mm f/4-5,6 IS USM, men du säger att Tamron's är bättre än Canon's och att jag borde satsa på den istället?
#6 Jo i ridhus så funkar inte ens mitt standard objektiv. Jag tänkte mer på utomhusbilder :)
#5 Jag har inte testat Tamrons, så jag säger det inte :o) Jag säger att jag testat det Canonobjektivet utan att vara fullt nöjd med det, framförallt då som sagt över 250 mm.
Obs att jag givetvis lyckades skriva fel Tamronobjekti i #5 (med tanke på hur viktigt det är med just rätt objekt) - det jag syftade på var Tamron 70-300/4-5.6 DI VC USM
Cyberphoto tycker att Tamronobjektivet är i Toppklass, läs deras recension.
Dpreiew tycker jag brukar ha bra recensioner. Det säger inget om deras användare förvisso, men de ger Tamron:et 4,5 och Canons 4,38 i betyg (inte så många röster så slår väl kanske lite fel). Läs Dpreviews recensioner; Tamron resp Canon.
Jag brukar alltid försöka läsa användarrecensioner också, och inte bara återförsäljarnas snack eller tillverkarnas (därför är Dpreviw rätt bra).
Fotosidans medlemmar har också recenserat objektiven; Tamron resp Canon.
Därefter bilda dig en egen uppfattning, för egen del är brännvidden viktig och därför är det viktigt att det är skarpt hela vägen (eller i alla fall så bra det kan bli när vi pratar teleobjektiv i den här prisklassen). Läser man de två sista så ser man att de flesta håller med mig gällande Canonobjektivet och de långa brännvidderna, där är någon sådan kommentar på Tamron också men inte alls i samma omfattning. Men som sagt- jag har bara testat Canons så jag kan bara säga vad jag läst om Tamrons.
mvh Martin
Har inte testat något av dom nämnda objektiven. Själv har jag ett 55-250 4-5,6 som jag faktiskt är rätt nöjd med. Det är ju ändå ett ganska billigt objektiv men jag tycker att det är bra för den pengen. Men du kanske vill ha mera brännvidd än så, men då blir ju objektiven ofta större och tyngre oxå.
Tack för all hjälp! Känner att det lutar lite mer åt Tamron objektivet just nu. :)