Foto iFokus

Foto

Etikettmat-ejkritik
Läst 1427 ggr
skogstossan
2

Pigga-upp-mig-tårta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag varit igång igen dvs jag har gjort en tårta som jag fotat. Det var mycket svårt att fota den här tårtan. Bland annat pga att det är en ganska enkel tårta. Men också för att bakgrunden gjorde det ont om plats. Jag fick för mig att jag ville ha en skrynklig och lite skitig bakgrund och därmed blev det dåligt med plats. Tyg är mycket bättre då det ger en känsla av mer yta. 

När jag först tittade på bilderna på datorn tyckte jag det såg för jäkligt ut. Men efter att ha tittat en stund och piffat lite blev jag faktiskt väldigt nöjd. 

Är man sugen på att se fler bilder (närbilder och sådant) eller sugen på att göra denna goda tårta (recept) kan man gå in på min blogg och få all det där: http: http://bakministeriet.blogspot.se/2013/01/tiramisutarta.html

bakministeriet.blogspot.com

Joback
0

Du har lyckats bra med ljuset tycker jag. Tårtan ser väldigt läcker ut. Den borde dock kanske vara mera centrerad för att inte bakgrunden ska störa.

/Jonas

DesK
0

Snyggt! Glad Jag gillar kompositionen och färgerna i den här bilden. Riktigt snyggt med den skarpa tårtan och den lite suddiga gamla kaffekvarnen och den skrynkliga bakgrunden funkar fint Glad

/Désirée

MonisN
3

En riktigt snygg bild både med komp och ljus, men fatet till höger känns överflödigt och stjäl för mycket uppmärksamhet.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

papa-bear
1

fatet stör för att det ligger inom skärpan, tillsammans med tårtan. hade tårtan stått vid de tre kaffebönorna som ligger tillsammans, har det nog funkat.

MonisN
0

Fatet tillför ingenting så jag hade försökt klona bort det.

ChemicalTV
0

Jag gillar att chokladlinserna lockar mig att upptäcka den ofokuserade bakgrunden ;) (ska kolla in din blogg!)

skogstossan
1

Tack så mycket för dom fina kommentarerna!

#5. Jag har inte försökt mig på att lära mig om kloning. Så det är inget kjag behärskar. Men jag hittade en liknande bild utan fatet.

MonisN
1

Det var bättre! Gör den lika ljus som den första så bli det perfekt :)

hydman
0

Möjligen hade jag fått den vita bordsskivan (duken) att bli plan istället för att luta.

MonisN
0

Ser nu också att du kan skära bort lite av kanterna på båda sidorna så blir bilden ännu renare.

skogstossan
2

#10 Nu då? Jag gick igenom det lite hafsig bara. 

#9 Om jag får bordsskivan plan komme det nog istället se ut som tårtan lutar. Jag har tagit bilden snett framifrån. Eller tänker jag fel nu?

MonisN
1

#11 Kalasbra!

JNN
1

Sänker man kameran så att bordsskivan är plan, då får man ju inte med så mycket av ovansidan på tårtan. Möjligen att man menar i #9 att kanten på skivan lutar neråt, som en lutande horisont?

Ser ut som om du fotat lite snett mot bordet, och då blir det den effekten. Ett alternativ kanske kunde vara att möblera om tårtan och kvarnen och fota mera rak framifrån, men kanske bordet är för litet för det? Sen om du använt ljuset från ett fönster går det kanske inte heller om du inte vrider på bordet. Men då å andra sidan kanske bakgrunden inte blir som tänkt.. Eller nåt.

Men jag tycker nog att bilden är bra som den är, särskillt den utan fatet nere till höger.

Tårtan ser ju dessutom spännande ut!

skogstossan
1

#13. Jag tyckte ljuset föll bäst om jag stod lite snett så därför fick jag en sned "horisont". 

Det var en spännande tårta med riktigt fina tantsmaker!:)

MonisN
1

Hmm, jag älskar Tiramìsù, så nu har jag nog blivit tant…. FörvånadSkrattande

skogstossan
1

#15. Gillar du dessutom Aladins chokladpralin med körsbäret i då är du definitivt en tant?Flört Jag är inte riktigt där ännu. Men har ett bakverk på gång där jag ska göra en fyllning med körsbär i rom. Så min väg mot en riktig tant är verkligen numer utstakad. Skrattande

MonisN
1

#16 Hahaha!! Körsbärspralinen och trillingnöten är ju dom bästa i den askenTungan ute /Tant Mona Skrattande

skogstossan
3

#17. Då tycker tant Lina här att du kanske ska ta och fota lite tantpraliner och vara med i utmaningen som den här gången handlar om ätbara grejer. :)

MonisN
2

#18 Skulle jag kunnat, men det finns tyvärr inga praliner kvarTungan uteOskyldig