IR-sändare
Jag funderar lite på att framöver att skaffa en radiosändare eller IR-sändare till min EOS 550D som dock inte har inbyggd sändare, men min externa blixt (Speedlite 270EX II) har det. Så då undrar jag, i fall jag väljer en IR-sändare, hur pass känsliga brukar sådana vara när det gäller att träffas av strålen? blixten måste ju ha "ögonkontakt" med sändaren, så hur pass långt ute i periferin kan den vara placerad? Skulle vilja veta hur pass bred strålen kan vara. Man vill ju inte alltid få med blixten på bilderna..

Det är en bra fråga, men du kan knappast få något alldeles enkelt svar. Det behöver inte vara direkt optisk kontakt mellan sändare och mottagare. IR-strålningen kan studsa runt lite grann och lösa ut blixten ändå, förutsatt att det inte finns för mycket störande strålning som kan blockera mottagaren. Sändaren har också ganska stor vinkel, men mottagaren har ju också en viss vinkel som den bäst tar upp strålningen ifrån. Så det är lite komplext, och ibland kan man hjälpa upp det genom att sätta någon slags reflektor eller diffusor på lämpligt ställe, endera på sändaren, mottagaren, eller både och.
Men för det mesta funkar det bara. De tillfällen då jag har sett att det inte funkade, har varit såna ganska omöjliga situationer som att kameran har varit framför mottagaren som har varit dold av en softbox. Så i princip är utlösning med radio säkrare, men om man håller sig bakom blixtarna som ska styras så funkar det nästan alltid med IR.
#1 Ok, tack för det svaret. Hade aldrig hört att sådana strålar kan studsa, även om det egentligen är ganska logiskt om annat ljus också kan studsa. Men det kanske inte kan studsa omkring hur mycket som helst antar jag, så att strålarna blir för svaga. Minns ju t ex hur det var tidigare att föra över filer mellan mobiler med IR, då var det ju ganska noga med hur enheterna var riktade. Men det är förmodligen lite skillnad på dom sakerna.. Jag får ser vad det blir, finns ju hyfsat billiga radiosändare också.