Vilken kamera?
På senaste tiden har jag verkligen fått intresse för fotografi. Jag fotar med min pappas gamla systemkamera Canon från 2002 men känner att jag vill ha en egen och bättra kamera. Jag skulle väl fortfarande kalla mig för ”nybörjare” och vill ha en kamera som är bra och inte för basic men inte för avancerad heller. Märke spelar egentligen ingen roll men jag har fastnat lite för Nikons kameror.
Jag fotar främst min hund, hästarna på gården bredvid och olika natur och landskapsbilder. Jag älskar att fota landskapsbilder med stora och tydliga kontraster samt rediager (det kanske är lite orelevant). Prisklassen är inte så viktig men jag vill att kameran ska vara prisvärd. Jag vill gärna att kameran kommer att vara bra under en längre tid, om ni förstår vad jag menar.
Kamerorna jag funderat på är Nikon 5200 och Nikon 3200
Kan någon kanske ge mig tips på en kamera som skulle kunna passa mig?
Båda de du har funderat på motsvarar nog ungefär vad du vill ha. 5200 är väl lite att anse som ett storasyskon till - jag kan inte Nikonsortimentet utantill men jämför man de kameraspecarna bredvid varandra så ser man att de är lika men att 5200 är lite bättre på en del saker, tar lite fler bilder /s vid seriebildstagning, lite fler inställningar för hur den skall ta bilder och fler mätområden på ljusmätningen.
På Cyberphotos sida om kameran har de radat upp några anledningar de ser till att välja 5200 före 3200 - men i slutet är det ju en individuell fråga vad man vill ha och vad man behöver.
D5200 vs D3200 Här radar vi upp några skillnader som kan vara värt att gå upp till D5200. 1: Vikbar skärm 2: Snabbare serietagning 3: Multiexponering 4: HDR funktion 5: Intervallfotografering 6: Tillgång till högre ISO 7: Bättre och mer avancerad ljusmätare 8: Gafflingsfunktion (exponering, Vitbalans & Aktiv D-lightning) 9: Den inbyggda mikrofonen ger stereoljud 10: Fungerar med den nya radiosändaren/fjärrkontrollen WR-T10 11: Betydligt fler funktioner och inställningar i menyerna för både stillbild och rörlig bild
mvh Martin
Tack! det var lite det svaret jag sökte. (:
D5200 har såvitt jag förstått rätt också fått samma 39 punkters autofokusmodul som D7000 har, och är bättre och säkrare speciellt då man behöver följande autofokus för rörliga motiv. Men den som finns i D3200 med 11 punkter räcker säkert mycket långt den med till dina behov, hade en sån i min D90, som var föregångaren till D7000, och den räckte helt bra. De andra skillnaderna är nog mer avgörande.
Viktigare än kameran är objektivet du väljer till den. Ett enkelt 18-55 är mångsidigt men ännu mångsidigare är t.ex. ett 18-105, speciellt med tanke på vad du är ute efter att fota. Tror ett sånt skulle passa dig bra, alternativt ett 18-55 normalzoom och en 55-200 telezoom, och kanske i ett senare skede komplettera med ett 35/1,8 de gånger då det är dåligt med ljus.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus