Liten hemmastudio
Jag undrar vad som krävs om man vill ha en egen liten studio hemma. Jag är sugen på att ha nåt litet, bara för hemmabruk och för porträttfotografering.

Det minsta är förmodligen ett fönster som ljuskälla och en trevlig vägg bakom personen du fotar.
Nästa steg kan vara att skaffa en bakgrund. Billigast är att köpa en stor ( vit,gtå eller svart ) rullgardin från Ikea eller Jysk ( ca 300:- ) De räcker även för halvkroppsfoto.
Studioblixtar med stativ och ljusmodifierare finns billigt om man vill ha kontroll över ljuset. Ofta billigare än en vanlig kamerablixt. Har sett från 1700:- ( 2 blixtar, stativ oc paraplyer tex )
Ser at Cyberphoto har rea nu … 1500:-
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=371268
#1 Tack! Så jag ska köpa en rullgardin och studioblixtar och börja med det?
Såna paraplyer har jag sett när jag själv blivit fotad av fotografer. Vad bidrar dem till?

Det paraply eller softbox gör är att göra ljuskällan större, vilket ger mjukare skuggbild. Vi brukar kalla det att man får mjukare ljus. När man har blixten direkt utan paraply (eller softbox), blir skuggorna "hårda", dvs de blir mörkare och får skarpare kant. Reflexer blir också mer distinkta utan softbox eller paraply, exempelvis ögonreflexen blir mindre och skarpare. Paraplyet ger paraplyformad reflex i ögat, medan softboxen gör den rektangulär.
När man ska ta porträtt blir ljuset ofta bättre med paraply eller softbox. Det hårda ljuset utan är inte särskilt tilltalande.
Aha, okej! Då måste jag ju ha paraplyer också.
Om jag ska köpa en bakgrund (rullgardin föreslog #1), vilken sorts rullgardin ska det vara? Bara en vanlig "mörkläggningsrullgardin"? Vilken färg är att föredra?
Hur stor ska den vara?

Jag köpte min på Jysk, en grå, och den största de hade, ca 180x170 cm , men Ikea har något större, upp tilll 2 meter tror jag. Sen kan man ju måla på bakgrunden och man inte vill ha den helt slät. Jag har använt min som"golv" när jag sågat, målat, och fixat med mina konstiga projekt så den börjar bli sliten och fin. Jag använde den som bakgrund sen när jag tog 120 porträtt av Hökarängsbor och gjorde ett kollage av.
Här är ett av porträtten taget med rullgardinen, som ä målad och sliten. har använt. En billig studioblixt framifrån med paraply, en liten kamerablixt på bakgrunden och en till kamerablixt bakifrån.
Okej. Än så länge har jag ingen kamerablixt. Måste jag ha det också?

Neh det behöver du inte, det var bara ett exempel på den beluysningen bilden har. De är dessutom oftast dyrare än studioblixtar konstigt nog. De bästa från Canon och Nikon kostar ju uppåt 5000:- och de är ändå svagare än billiga studioblixtar.
Två blixtar är en bra början, och så kan man komplettera med en reflexskärm tex.
Man behöver nåt att trigga blixtarna med också. Ofta förjer det med en radiosändare som man sätter på kameran och en mottagare man sätter på en av blixtarna.
Om det inte förljer med kan man köpa en IR-sändare för 300:- ca som man sätter på kameran och som triggar blixtarna utan at man behöver nån mottagare. IR-sändare kör jag med och det fungerar bra så länge man håller sig inomhus.
Finns också billiga lösa radiosändare att köpa om man vill det.
#7 Ja, så är det, därför har jag inte köpt någon kamerablixt än.
Just det, blixten måste ju vara synkrom med när bilden tas också, och min kamera har inte IR. Men det kanske var den sortens sändare du menar? Om studioblixtarna utlöses över IR från kameran till blixtarna.
Tack för er hjälp. Såg nyss att det finns en Jysk med fem minuters gångavstånd hemifrån! Då blir det att köpa en gigantisk rullgardin imorgon då 
Vilken färg tycker ni att jag ska ta? Och vilken storlek?

En grå är väl mest användbar tror jag. Har man lite avstånd till den från modellen och utan ljus så blir den jättemörk och med mycket ljus på så blir den nästan vit ( på den jag har från Jysk så är baksidan ljus och reflektiv så vill man ha en ljusare variant kan man vända på den )
Ja, en IR-sändare är an epparat mas sätter i kamerans blixtsko. ( ser ut så här http://www.kaffebrus.com/ir-sandare-153.html ).
Då blir det en grå. Ska jag ta en sån där jättestor 170 x 180 cm? Låter ju jättelikt.

Det är inte jättelikt när nån står en meter framför dem i olika poser och man vill att rullgardinen ska täcka hela bakgrunden i bilden. Mina normala bakgrunder är 270 cm breda och delar av modellen hamnar ändå ganska lätt utanför bakgrunden.
Med längre brännvidd blir problemet mindre.
Det är sant det du säger. Jag tänker bara på det att rullgardinen är längre än vad jag är
Jag tar väl en sån så får jag prova. Om jag känner i framtiden att den är för liten så får jag väl köpa en ny, så dyr var den inte.

Jo man får pröva sig fram. För att visa att man tror den är större än vad den är, så bifogar jag ett foto när jag använder min rullgardin, i ett projekt där jag tog porträtt av 120 st Hökarängsbor och gjorde ett jättekollage av.
Här ser man min paraplyblixt och bakgrunden som är belyst av en liten kamerblixt på en stol =) ( jag hade fått låna en tom affärslokal att ha en temporär "studio" i.
Resltatet av det du ser på bilden blev så här … jan_700-copy.jpg