hjälp?
Jag har en Canon EOS 450D som jag haft i ca. 1 månad nu.
Jag förstår fortfarande inte så mycket med inställningar osv. Jag gillar att fota ute, djur och hästar. Är det något jag kan tänka på för när jag tar kort när dom rider så blir dom ofta suddiga?..
Detta kanske kan hjälpa dig? Långt ifrån färdig, men nu är jag tillbaks i Japan och har tid att fortsätta skriva.
Du kan även experimentera här: http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2
Manuell inställning och ställa in skärpan själv :) Brukar oftast vara det bästa :D
Annars brukar det finnas en "sportknapp" :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Det bästa är att ställa in allt manuellt själv. Jag har också en EOS 450D och jag fattade inte heller mycket i början. Om du vill fota saker som rör sig så måste du ha en hög tid. Om du vill ha ljusa bilder så kan du ställa in bländaren på ett lågt nummer. Du får experimentera själv och testa olika tider och bländare. :)
Kram
//Ellen
Det bästa tipset är att du läser instruktionsboken till kameran, så att du hittar vilka knappar som gör vad och hur du ställer in olika saker. Sen kan jag rekommendera att du googlar efter gratis fotokurser på nätet, det finns en hel uppsjö av sådana och där kan du hitta mycket bra kurser, information och tips. Lycka till!
\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!
Rekommenderar verkligen inte att ställa skärpan själv, alltså fokusera manuellt. Däremot är det ett bra tips att se till var man autofokuserar genom att välja fokuspunkt själv, samt följande autofokus (heter "AI servo" på Canon om jag minns rätt).
Sen måste man ha tillräckligt kort slutartid om man inte fotar med blixt. Ju snabbare nåt rör sig, desto kortare slutartid behövs. För snabba sporter behövs nästan undantagslöst 1/500s slutartid eller helst ännu kortare, vilket ofta kräver att man både höjer iso en del och öppnar upp bländaren så mycket som möjligt för att inte bilderna ska bli för mörka. I vilka omgivningar fotograferar du? Utomhus i dagsljus och vackert väder brukar det inte vara några problem med att kunna använda korta slutartider, men när det ens är lite mörkt får man snabbt problem med de flesta kamerorna; man kan inte höja iso tillräckligt (eller så blir det för grynigt om man gör det) eller så räcker inte objektivets ljusstyrka (maxbländare) till. Läs på om exponering (finns bra artiklar på det här forumet som behandlar just det jag nämner ovan) och testa dig fram, och om du märker att utrustningen inte verkar räcka till kan det vara ett bra drag att skaffa ett ljusstarkare objektiv.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
ska du fota ridande ekipage är det ingen bra idé att ställa in skärpan själv (MF) så ha automatisk skärpa (AF) och så du kan välja fokuspunkt själv :)
tack alla! Ska testa någondag med era tips och kolla vilket som fungerar bäst :)