Utmaningen - Omgång 29
Julen närmar sig så denna gång kör vi på temat JUL. 
Reglerna är som förut:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast söndagen den 29.12, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts. Denna gång är vi striktare med tiderna och att reglerna ovan följs.
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Då det bara är tre bidrag får jag lägga in en julbild jag också, fast jag inte haft tid att ta några julbilder annat än på julafton. Men stänger i och med det här inlägget slussen och slår igång kommenteringen.
Deltagarna denna omgång:
hydman
skogstossan
SofiAdina
JazzBass
Dina kommentarer & poäng ska vara postade i tråden senast nästa söndag den 6.1. Se reglerna om kommentarer i första inlägget, 6p delas ut.
Gott nytt år förresten! 
Gott Nytt själv
Jag kastar mig ut direkt
Saffran- och romsnurror:
Bra bild. Bra komposition med bra skärpa och ljus. Tycker att tom det röda blir bra :-) Kanske är formarna inte riktigt röda. Men ser man kulorna i bakgrunden blir det bra.
tre poäng
Tomte…:
Gillar att Du satt honom något närmare kanten och inte mitt i. Bra ljus och balans. Däremot vet jag inte riktigt om ljusen i bakgrunden är bra eller inte. Om det är jul-ljus el liknande hade jag nog försökt att få mer djup för att på sätt få dem tydligare.
en poäng
JazzBass
Trevlig situationsbild med några av julens viktigaste attiraljer/figurer på samma bild. Gillar komp med att personerna hamnar vid sidorna och granen i mitten. Även bra med det förväntansfulla barnet precis utanför djupet. Drar till sig blicken.
två poäng
Mina kommentarer:
hydman
Gillar vinkeln och luften ovanför de tre vise männen, men det blir lite för mycket av det mörka uppe till vänster tycker jag. Tror kompet skulle bli bättre med det bortskuret. Annars en trevlig bild där vitbalansen är satt enligt stämningen och inte vad som skulle vara tekniskt korrekt. Intressant med tre olikhyade vise män. 1p
skogstossan
Välkomponerad och snygg matbild. Det jag saknar är ett lite större skärpedjup och fokus typ på bakkanten av de främsta bullarna för att få mer av dem alla i fokus. Det är nåt i ljuset också som känns lite platt, men ljussättning är ju inte det lättaste. Tror ett lite hårdare ljus som lyfter fram strukturen hos bullarna hade funkat bättre, men det är kanske lite svårt att få till. Vitbalansen är bra. 3p
SofiAdina
Trevlig välkomponerad bild som skulle funka bra som julkort. :-) Bra skärpa och fina bokehcirklar i bakgrunden. Kanske en aning platt ljus (gissar att du använt den interna blixten), men annars riktigt fin bild som sagt. 2p
Hydman
Gillar färgerna i din bild men hade gärna sett att du gått lite närmare de tre männen, nu blir kompositionen lite för spretigt för mig
1p
Skogstossen
Härligt julbak med mycket julkänsla. Tycker att oskärpan på de främsta "snurrorna" tar för mycket uppmärksamhet i bilden innan blicken söker sig vidare in i bilden. Gillar kompositionen i bilden.
2p
JazzBass
Härlig retrokänsla i din bild, gillar den lite galna låga vinkeln du fotat ur. Den spretiga granen och barnet med tomteluvan är klockren - I like!
3p
Gott nytt fotoår!
SofiAdina
Jag gillar verkligen den här bilden. Den har nämligen det mesta som jag för tillfället är insnöad på. :-) Det är bland annat den mörka bakgrunden, att tomten inte är är centrerad i bilden och den kraftiga bokhen i bakgrunden på juleljusen(?).
Inte för att jag hade tänkt på det om inte Jazzbass påpekat att ljuset är lite platt. Men jag är beredd att hålla med lite där.
3 poäng
Hydman
Jag gillar det varma ljuset och motivet i bilden. Däremot så är jag lite kluven till vinkeln eftersom jag tycker att man inte ser så mycket av motivet som jag skulle vilja se.
2 poäng
Jazzbass
En rolig bild med mycket intryck. Jag gillar den lilla pojken i bakgrunden som ser lite pillemarisk ut och visst verkar det som att han desperat vill ha tomtens uppmärksamhet? Men tomten är icke intresserad utan han vill nog mest hem för att fira jul med sin egen familj.
En händelserik bild! Jag tycker dock att bilden kunde haft lite mer bakgrundsoskärpa. Men då hade det å andra sidan inte varit samma bild. :)
1 poäng
bakministeriet.blogspot.com
Ok, så var det klart!
Här är resultatet:
hydman 4
skogstossan 8
SofiAdina 6
JazzBass 6
Så skogstossan tog klart hem segern denna gång. Grattis! 
Finns det förslag på tema till nästa omgång?
Tack så mycket!
Mitt förslag till nästa tema är "ätbart"? Jag tycker det är alldeles för lite matbilder på Foto i fokus och det skulle vara roligt att se hur andra tänker då dom fotar mat.
#10 - Vi hade faktiskt "mat" som tema en omgång men det kom inga bidrag då så vi valde ett annat. Men vi kanske kan prova på nytt, alla måste vi ju äta för att leva så det borde inte vara nåt omöjligt tema för nån. 
Fast ätbart ger ju ett bredare område än bara mat ;) Allt går ju igentligen att äta fast det inte räknas som mat :)
Grattis till vinsten skogstossan 
#13 Tackar!
#10. Jaså, det var konstigt att det inte kom några bidrag tycker jag. Trodde att folk tyckte det var lika roligt att fota ätbara grejer som jag tycker? :)