Nikon D5200
Hej! Jag har lite funderingar om Nikons nya kamera. Någon av er som hunnit testa den? Vad tycker ni om den? Jag är lite kluven till om man ska köpa denna eller Nikon D7000. För och nackdelar? Jag fotograferar främst, vilda djur, hästhoppning m.m. och vill uppgradera mig från min Nikon D5000 som är några år på nacken och har antagligen nått sina bästa dagar.
Driver bloggen www.carolinesfotografier.blogg.se

D7000 är en mer robust kamera, och den har bättre sökare. När man väl har lärt sig den har den bättre ergonomi, genom att det är lättare att nå en del saker som man kanske vill ställa in. Den är helt enkelt i högre grad byggd för att jobba med. Inlärningströskeln kan vara lite högre, men den vinner helt klart med tiden. Skillnaden i sensorprestanda med de allra nyaste är ganska liten, och jag ser D7000 som ett bra val fortfarande.
Jag är inte överdrivet insatt i megapixlar och sådär, men D7000 har 16 och nya D5200 hur påverkar det bilderna? Är något av kamerahusen mer vädertåligt än det andra? Eller finns det något annat märke du skulle rekomendera? Är öppen för nya förslag. Har alltid med mig kameran och tar uppåt 500-1000bilder veckan ibland. Kan tänka mig lägga uppåt 10 000. Är riktigt tacksam för svar.

Fler megapixel betyder större bildfiler. Det är andra grejer man framför allt ska titta på om man är intresserad av sensorns prestanda. En av de viktigaste egenskaperna är det dynamiska omfånget.
Nu råkar högt dynamiskt omfång och rätt många pixlar sammanfalla hos de här senaste sensorerna från Sony, men alla kameror idag har egentligen fler pixlar än man behöver. Om man sedan kan utnyttja deras stora dynamiska omfång är en annan sak, men det skadar inte att ha ett stort dynamiskt omfång. För den som lär sig hantera det är det värt mycket.
Det hänger jag med på :) Objektiven jag har till min D5000 passar de till D7000? Har vanliga nikkor objektiv 18-105 och 70-300 de börjar också få lite år på nacken men tänkte uppgradera kamerahuset först.

D7000 kan använda alla objektiv som passar D5000, och den har dessutom en inbyggd motor i kamerahuset som kan driva AF på en del objektiv som saknar AF-motor och därför inte passar till D5000.
Nu har jag börjat vela igen… Jag har varit så nära att klicka hem en D7000 men då är jag så dum att jag börjar titta på en D600. Blir hoppet från en Nikon D5000 till en 600 för stort? Jag har fotograferat i stort sett hela mitt liv, frilansar för Svensk Jakt sedan ett år tillbaka trots utan proffs utrustning m.m. men tyvär kan jag inte påstå att jag har stenkoll på min kamera. Så då kanske det är bättre att köpa en D7000 innan man går över till lite mer proffs utrustning?

Om du har avsättning för bilder, så att du tjänar pengar på din fotografering, kan prisfrågan vara mindre relevant. Om du alls funderar över D600, så är steget till D800 inte väldigt stort, och om forograferandet är yrkesmässigt, så är det mer en fråga om på hur lång tid den betalar sig,
Om du går upp till småbildsformatet kommer ditt långa objektiv fortfarande att passa, men det behövs ett annat normalobjektiv. Det finns en del att välja på. Men man upplever räckvidden med 300 mm som en hel del "kortare" när man sätter det på en kamera med större format, så det kan också bli en fråga om fler uppgraderingar.
Om du inte går upp i format, så är D7000 kanske den som är smidigast att byta till, eftersom den använder samma objektiv som din gamla och resultatet blir i stort sett samma, med ett litet lyft för att sensorn är bättre. Hanteringsmässigt kan den upplevas lite krånglig i början, men man lär sig snart, och sökaren är rätt mycket bättre, dock inte så bra som på D600/800.
Sökaren är kanske den största skillnaden i hur man upplever kameran när man jobbar med den. Kamerorna med lite större format har mycket bättre sökare. En annan skillnad som kan upplevas som rätt stor rent bildmässigt är att det större formatet ger bättre möjlighet att isolera sitt motiv från bakgrunden genom mindre skärpedjup och bättre skärpa inom det skarpa området. Man använder längre brännvidd för samma bildutsnitt. Där du tidigare kanske använde omkring 100 mm behövs 150 mm för samma utsnitt.
Jag upplever det som väldigt stor skillnad att kunna jobba med en stor och ljusstark sökare, så om mitt val stod mellan en spegelreflex i format DX eller FX, skulle jag välja FX.