Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1398 ggr
Moalinn
0

Nästa inköp

Jag funderar på vad mitt nästa inköp ska vara till kameran, det finns så mycket man vill ha men pengarna räcker knappt halvvägs.

Det jag vill ha, som jag känner är "viktigt" är
Kameraväska - den jag har nu rymmer kamera + objektiv och ett objektiv bredvid. Jag har tre objektiv.
Batterigrepp - tror att jag skulle älska kameran ännu lite mer.
Lampor till mitt ljustält - båda har gått sönder.

Sen funderar jag även på objektiv, jag har
Nikon 70-300 f/3.5-5.6
Nikon 18-105 f/3.5-5.6
Nikon 85 f/3.5

Tycker de är lite klena i sämre ljusförhållanden, så ett ljusstarkare hade inte skadat, men samtidigt. Vad ska jag med det till?
Det är isåfall när jag börjar fotografera hopptävlingar igen och liknande som jag behöver starkare ljuskänslighet men då vill jag ha zoom och då kostar det väl väldigt mycket?

Om detta hade varit ni
Vad hade ni köpt först?

Och ja, jag skulle använda ljustältet så mycket mer om jag hade fungerande lampor. Senast använde jag vanliga kökslampor, och då blev det ojämt ljus och det var inte jättesnyggt.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

leemland
0

Jag hade nog börjat med en väska. Det tycker jag är viktigast :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Inkanyezi
0

Mitt förslag är en färgkalibreringspuck om du inte har en sån. Det är egentligen en av de första grejerna man behöver.

Moalinn
0

nu kollade jag lite snabbt på google vad en färgkalibreringspuck är för något men det gjorde mig inte mycket klokare, lust att förklara vad det är för något?

Medarbetare på Djurfoto

ru4real
0

Jag skulle säga stativ. Ngt som du kommer att ha nytta av länge, som överlever dina kameror (om du köper ngt bra och stabilt).

En bra kameraryggsäck kanske? Enklare att bära om du skall ha med dig all utrustning på samma gång. Å andra sidan, med dina 2 zoomar täcker du in ganska mycket så mer grejjer i väskan kanske inte är aktuellt.

Men småsaker, en bra blåspensen, linsduk och sådant är alltid bra att ha i väskan.

Moalinn
0

Stativ, rengöringssaker och sånt har jag. Även ett extra batteri och tre minneskort.
Fast har ingen pensel, bara blåsbälg och putsduk. Kanske behöver skaffa mig en pensel?

Tänker lite som dig också att om jag ska någonstans så har jag inte alltid med mig alla tre objektiven, utan mest 85 och 18-105. Vill jag så får jag ner något av de mindre ovanpå eller på kanten i väskan, så det fungerar. Men om jag ska köpa in något nytt så får det inte plats, vet knappt om jag skulle få plats med batterigrepp.

det där lät väldigt bra, då jag inser att min pc och mac har helt olika uppfattningar om vilka färger det är på mina bilder och så vidare.

Kanske ska satsa på en sådan och sen även något lättare photoshop till min pc. Glad
Fast jag tror att jag kommer slita av mig håret om jag skulle köpa Elements, i och med att jag har CS5 på skoldatorn.

Medarbetare på Djurfoto

Schnauzertik
0

Värd för Pensionärer

Inkanyezi
0

Det finns lite olika prisklasser att välja på, från ungefär 900 kronor.

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/pri_kameratillbehor.php?ArticleIDGroup=470

Färgkalibreringsverktyg är egentligen det första man borde skaffa, innan man funderar över fler objektiv eller batterigrepp. Det finns inget annat av hårdvara som kan ge ett sånt lyft för bilderna.

Schnauzertik
0

#8 Visst finns det och man ska såklart välja efter behov.

Största fördelen för mig var att jag med min utrustning föutom att kalibrera skärmen också kan skapa skrivarprofiler och för olika papper.

Så nu stämmer färgerna jag ser på skärmen med den utskrift jag får på skrivaren. Det var sällan fallet när jag tidigare använde en spyder (som inte kunde skapa skrivarprofiler) utan där var det varierande avvikelser.

Om man aldrig, nu eller i framtiden, tänker skriva ut på egen skrivare så kan  man kanske välja ett billigare alternativ.

En möjlighet att billigare få tillgång till utrustning kan vara att gå via en fotoklubb eller att gå ihop några stycken om ett köp.

Värd för Pensionärer