Tankar kring kameraval
Det har blivit dags för mig att uppgradera min kamerautrustning - efter fem år med min Nikon D40x. Har haft ett väldigt starkt fotointresse, som emellertid svalnat av och har gått de senaste två åren och mestadels fotat vardagsbilder med liten kompaktkamera eller min iPhone.
MEN, nu suger det lite i fototarmen igen. Under 2013 kommer jag göra diverse resor och dylikt som jag definitivt vill ha fina bilder från, och min D40x känner jag inte riktigt har den kapacitet jag vill ha. Strävar efter något nytt, smidigt och lättanvänt. Vill inte ha en superhypad kompaktkamera, LiveView (heter det så?) eller liknande - utan en digital systemkamera.
Nu har mina ögon fallit på en Nikon D3200. Har kommit över en ny, för ett bra pris. Vad jag förstått har den samma fattning som min D40x, och därav kan jag använda mitt macroobjektiv även till den. Utöver detta har jag även funnit ett bra 55-200 objektiv för ett bra pris, och då känner jag att min kamerautrustning är relativt komplett (övriga tillbehör har jag redan).
Så - vad tycker ni? Skulle ni, mer kamera- och fotovana, kunna rekommendera en D3200? Jag ska bland annat resa ett par veckor i Afrika, med safari, besök i byar och så vidare. Ska även resa som utbytesstudent till Frankrike och det är något jag vill kunna föreviga i bilder. Med andra ord ska kameran kunna passa till olika miljöer och typer av fotograferingar. I och med att jag inte fotat så mycket det senaste, vill jag inte slå till på någon avancerad kamera, när jag är ganska ringrostig.
Är öppen för förslag och synpunkter. Min budget är inte direkt fet, men inte allt för begränsad. Hör gärna även erfarenheter!
Prova att sök på d3200, det finns flera trådar kring den. När det gäller tålighet är det ju en "amatör"-kamera, så vädertätning i den är inte den bästa.
Här har du iaf en mycket bra recension av kameran, mer djupgående tror är svårt att hitta; http://www.kamerabild.se/tester/systemkameror/test-av-nikon-d3200-1.508455.html
Men, stirra dig inte blind på de stora tillverkarna, det finns t ex Pentax och en massa andra som kanske kan vara intressanta. Har du ingen utrustning sen tidigare så är det ett alternativ. (Edit: ser att du har utrustning sen tidigare).

Har du redan nu Nikon, så är det nog bäst att stanna där. Dock så funderar jag på om du inte även ska kolla på D5100, som har vridbar skärm, och lite andra finesser, till ungefär samma pris.
Tack för svar!
#1: Tack för länken - ska kolla på den. Har även varit inne och kikat på bl.a Pentax, men känner att jag kanske gör bäst i att stanna vid Nikon. Angående vädertätning kan jag nästan räkna ut att den inte erhåller det bästa, men å andra sidan ligger inte min prioritet i en dyrare variant. Inte i nuläget, i alla fall. Det kan nog bli mer aktuellt i framtiden när jag åter kommit in i fotograferandet och känner mig mer säker på det jag gör.
#2: Kikade på en D5000 för drygt ett år sedan, och var på väg att köpa den redan då. Det hade jag dock glömt bort nu, så ska absolut titta upp D5100. Förmodar att den kanske är snäppet "vassare"? Tack för tips!
D3200 tror jag skulle vara ett riktigt bra val. Den är rejält modernare än din D40x. D5100 är också en riktigt bra modell som säkert är fås till riktigt bra pris nu också då D5200 precis släppts. Nackdelen med D3200 är att den ger mycket stora bildfiler då den är på hela 24 megapixlar, så den kräver överlag mer av datorn för bildbearbetning och lagring än D5100.
Vädertätning har ingen av dessa, men lite smått duggregn klarar de ändå. Iaf gjorde min gamla D60 det, som är nästan samma kamera som D40x.
Satsa gärna på ett 55-200, helst ett Nikon då och med VR, bildstabilisator. Det är ett mycket bra teleobjektiv som är ganska litet och behändigt.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag klickade hem en D3200 igår då jag kom över ett bra pris med tillhörande mobiladapter. Priset gjorde det möjligt att införskaffa ett Nikonobjektiv - 55-200 som jag suktat - och jag förmodar att det är smidigare än det macroobjektiv jag hade redan innan. Kollade på D5100, men kände att D3200 föll mig mer i smaken. Efter den information jag fått till mig är det en liten och kraftfull kamera, vilket passar mig utmärkt. D40x:n har, precis som du sa, klarat olika väderlekar galant. Det är en härlig kamera, men ska bli skönt att få något som är modernare och lite vassare. Kanske återkommer med bilder här på sajten, fram över. Efter att ha varit i Afrika förmodar jag att det finns lite att visa upp. ;) Tack för era svar!