Den stora jultårtan
Här kommer bild på tårtan jag gjorde till julafton. Med tanke på förutsättningarna är jag nöjd. Det var nämligen väldigt trångt och därför kunde jag inte backa speciellt mycket. Bordet som tårtan stod på var också bara ett pyttelitet nattduksbord och därför blev det inget vidare bra avstånd mellan tårta och rekvisita. Att jag på det satte tårtan på det högsta tårtfat jag har gjorde inte hela saken mycket bättre heller. Plus att fatet kanske har lite fel färg.
Annars är jag faktskt ganska nöjd. Den röda färgen fick jag till riktigt bra faktiskt. Innan jag började dona med min vitreferens (whibal) och vitbalansen i råfilen slog det röda lite åt cerise men det ordnade till sig riktigt bra till slut ändå.
En sak som är lite konstig är att jag inte behövde exponera mot minus alls. Jag tror snarare att jag plussade lite (Tror jag iaf? Är inte säker). Men att jag ändå höll koll på att den röda kanalen i histogrammet inte skulle upp och peta på den högra sidans vägg.
bakministeriet.blogspot.com
Oj så fint!
Lite synd att du kapat det fina fatet där nere, men annars gillar jag bilden.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
#2: Tack!
Jag fotade tårtan på min mors inglasade balkong. På vintern används balkongen som kylrum och förråd för grejer som hon för tillfället inte orkar se. Så det var verkligen inget vidare med plats. Därför blev det lite konstigt avhugget vid foten av fatet.
En sak som var bra med den inglasade balkongen var iaf att min mor har hängt upp vita och tunna gardiner runt hela balkongen för att mjuka upp det skarpa dagsljuset. Det kommer jag definitivt fortsätta med hemma då jag fotar mina bakverk. Jag tycker nämligen att dagsljuset är lite väl skarpt ibland.
bakministeriet.blogspot.com