Leksaksbil
Jag har pysslat lite då och då med ett tema, där jag lägger in föremål som på något sätt har anknytning men som ändå är disparata, som exempelvis den lilla bilen som ryms i en tändsticksask placerad på en vanlig parkeringsplats bland andra fordon. Än så länge har jag inte fåt till det riktigt. Det är knepigt att få rätt skala och en vettig komposition, och samtidigt den overkliga känslan av att de riktiga bilarna också närmar sig leksaker eller att leksaken upplevs som större. Kanske det inte går, men jag pysslar på med temat. Någon gång kanske det klickar till och blir en bra bild.
Kul bildidé och resultatet här är ju riktigt bra! Kan tänka mig att man får vara noggrann med val av brännvidd och avstånd för att få det att bli rätt. Gissar att du använt din tiltadapter här. Jag undrar om de riktiga bilarna i bakgrunden skulle sett mindre ut om du använt ett kortare skärpedjup? Kanske du har nån sån bild också för jämförelsens skull?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jättekul idé!
Gillar bilden också! Kan tro att det är trixigt att få ihop perspektiven så att man inte ser vad som är leksak eller riktig…
Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buck ♥· Medarbetare på Healing

#2 Ja, det är ju perspektivet bland annat som gör att man ganska tydligt ser att den närmaste är en leksaksbil, eftersom man ser den uppifrån fast den är mycket nära och perspektivet är lågt. Kameran sitter ju bara ungefär femton centimeter upp från marken, och man ser den lilla bilen uppifrån, medan man faktiskt ser igenom under de andra bilarna. Eftersom parkeringen är nästan plan, så betyder ju det att kameran har varit lägre än undersidan av bilarna där borta, och den är otvetydigt placerad högre än den närmaste bilen.
Jag är väldigt tveksam till att det går att få det här att funka så att man får en illusion av att bilarna är ungefär lika stora, vilket kanske var min tanke när jag funderade över att ställa upp det så här från början. Men det finns några bildidéer kring samma tema som jag funderar över att utveckla. Jag kommer till exempel ihåg en bild av en larv som kryper över spåret med ett tåg i bakgrunden, där loket inte återges riktigt skarpt, men larven är tydlig på bilden. Den var tagen med Hasselblad SWC om jag minns rätt, och jag har en vag aning om att det kanske var Lennart Nilsson som hade tagit den.
Det går att göra det med tilt, så att både larv och tåg blir skarpa, men att ordna en sån fotografering kräver lite mer förberedelser. Jag kan ju inte gärna göra det på ett trafikerat spår med tåg i trafik. Sånt gillar man inte när man kör tåg, även om jag inte behöver ligga med huvudet på spåret, utan det räcker med att kameran står där. När man tar en sån bild är ju storleksförhållandena ändå uppenbara, bland annat genom att man via perspektivet kan följa spåret och ser att förgrunden är mycket nära.
Vilken kul bildidé!
Vad sägs om att rita pyttesmå parkeringsrutor med krita, runt leksaksbilden? Då ser det ju ut som att den också är i sitt rätta sammanhang
Fast man får kanske vara noga med att tvätta bort stecken sedan, så att man inte råkar ut för Polisen 
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jag lägger in den här leksaksbilen igen. Jag har provat att tilta horisontellt med 50 mm objektiv, för att få skärpa utefter hela bilen men oskärpa i bakgrunden. Det funkar sådär - det blir inte skarpt över hela bredden på fronten, men när man tittar på den så här nära vete sjutton om man egentligen vill ha den skarp. Den har blivit lite tuggad av en hund.