Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 664 ggr
AngelicamedC
0

Regnskydd till kameran

Halloj!

Nu har jag skaffat min första systemkamera :) Och igår var jag ute och provade de olika inställningarna och så, men de snöade ganska reäljt ibland och de fick mig och tänka på de här med fukt i kameran. Så jag googlade lite och hittade att man kunde göra ett skydd av en gamal regnrock, men äger tyvärr ingen. Men hittade de här på Tradera.

http://www.tradera.com/regnskydd-for-alla-dslr-slr-kamera-kamerablixt-auktion_140203_170269171

Är de här något att investera i eller ska jag lägga ut några extra hundralappar för något bättre som skyddar kameran bättre?

Om ni har andra förslag så kom gärna med dom. Gärna vad ni använder.

/ Angelica

ssofia
0

Då jag har en vädertätad kamera och flera vädertätade objektiv brukar jag inte tänka på det, men om jag behöver skydda kameran tar jag en plastpåse/fryspåse på minst 3L (annars är det för litet.. hihi) och trär över kameran. Gör hål för linsen och sätter fast det med mitt motljusskydd. Ibland gör jag hål för blixtskon också. Jag vet även att man kan göra tvärt om, sätter kameran i påsen och gummiband vid uvfiltret/linsen med hjälp av påsens öppning. Men jag tycker bättre om att kunna ha en hand i påsen och kunna styra över inställningar.

Det behöver inte vara svårare än så egentligen. Jag har även ett regnskydd jag köpte för ca 500:- men som jag sällan använder för det är så stort och klumpigt om jag inte har kameran på stativ förstås och inte behöver hålla i den.

[VSK]
0

Jag har inte något skydd alls, då min Pentax K-5 ligger i absoluta toppen när det gäller väderskydd för systemkameror.

Men annars verkar väl väderskyddet i länken ok antar jag.