Kamera, vilken?
Hejsan!
Jag har tänkt att köpa min första digital kamera. Har levt på stenåldern länge nu med en kamera på 20 år ..
Så jag skulle behöva lite tips om en bra kamera. Har läst på lite och det är en kompakt kamera jag vill ha. Med många pixlar.
Någon som kan hjälpa mig? Hitta ett bra märke, kamera?
Tack på förhand!
// Sara
Pappa köpte nyss en ny kamera till mig efter att ha ramlat av en häst och försört min gamla kamera XD, jag fick bestämma vilken och det blev en Olympus mju 780. Jag är fruktansvärt nöjd med den. Ta och kolla in den..
5x zoom, 7,1 megapixlar..

Kolla in den här länken. Där hittar du massor av råd….

Okej, tack! 
Med många pixlar? Ska du förstora myket? För annars behöver du inte så många pixlar! Jag köpte en kamera med 10 megapixlar (kommer inte ihåg vilket märke) som första kamera, senare fick jag en Olympus UZ med 2,1 megapixlar och den var grymt mycket bättre än den andra med 10 megapixlar!
Vad ska du fota förnågot? Vilket pris har du tänk dig?
//Felix
Håller lite med #4 här. Stirra dig inte blind på pixlarna. Megapixelhysterin är en sorglig historia. Mera pixlar på liten sensoryta är bara humbug, det blir mer brus och då krävs starkare brusreducering, vilket i slutändan resulterar i smetiga bilder med utsmetade detaljer. Så ifall du inte planerar att förstora upp stora tavlor eller affischer behöver du inte så många MP.

#4 Det var en kompis till mig som tipsade om att jag skulle ha en kamera med många pixlar.. =) Men då vet jag det, bättre med mindre pixlar.. =) Så hur många pixlar är bra att ha då? Är inte så insatt i det med digital kameror.. men läser på =)
Hmm.. ska fota allt möjligt.. bla min kanin, kompisar och andra fina motiv =)
#6 ja du det beror helt på, men så många som 6mp räcker till att förstora upp till A4 och ska du ha bilderna till privat bruk så skulle jag nog tippa på mellan 4 och 6mp…
Om du ska fota motiv som du kan komma ganska nära så behöver du inte så stora brännvidder häller… mellan 20mm och 50mm? Eller blir det för stort? Är inte så insatt i just det när jag nästa bara fotar med tele och super tele (200-600mm).
//Felix
Sara
Först en fråga:
Kommer du titta på dina bilder i max-storlek på datorn eller i förminskad storlek? Är det väldigt viktigt att bilderna håller hög kvalitet? (Om inte så borde det gå att köpa vilken kompakt som helst på marknaden)
Här kan du se en lista på kameror som fått betyget "highly recommended"
http://www.dpreview.com/reviews/default.asp?view=rating
Köp en av dem!
Vilken av dem? Lägg ner en stund på att kika på några och kolla priset på dem. Köp en där priset passar.

Tack för listan iken =) Ska kolla på den 
om du är intresserd så har jag en kodak easyshare z710 till salu.
http://www.pixmania.com/se/se/406015/art/kodak/easyshare-z710-zoom.html
Är du intresserad har jag en 5 mp Konica Minolta för 400kr av årsmodell 2005.

Nej, tack är inte intresserad, men tack en då. Jag och sambon har bokat en kamera redan =)
2 frågor; 1) Vilken kamera och 2)Varför har du begränsat tillgången till din profil?
Lycka till med kameran i vilket fall

#13 En panasonic blir det tror jag. Är det begränsat? Kan man inte se något? ska se om jag kan ta bort det.. =)
Nu kan jag iaf se _Sara_'s profil, men det kanske är något som är ändrat?
mvh Martin

#13 var inne å klickade på inställningarna igår..så nu ska det funka…=)