Utmaningen - Omgång 28
Denna gång kör vi på temat NATT. 
Reglerna är som förut:
- En bild per person
- Bilden ska vara tagen efter att det här inlägget postats
- Bilden ska inte ha någon beskrivning, men gärna en bra titel
- När tiden för uppladdning av bilder gått ut (se nedan), startar dragaren kommenteringen. Alla deltagare ger då en kommentar till alla andra deltagares bilder, och delar ut 10p till de bilder man tycker är bäst. Max 3p till en och samma bild, men i övrigt får man fördela poängen hur man vill. (Är det totala bildantalet 6 eller mindre är det dock 6p totalt som delas ut).
- Den som laddar upp en bild förbinder sig att också kommentera de andras bilder. Det är den viktigaste delen i Utmaningen. Om någon inte kommenterar räknas inte dennes poäng ihop i slutet.
Din bild ska vara uppladdad här i tråden senast söndagen den 25.11, eller om 10 bilder redan laddats upp i god tid före det; senast kl 8 morgonen efter att det antalet uppåtts.
Lycka till!
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Puff. Ut och fota natten! 
EmmaOlivia, var inte din bild tagen för några veckor sedan, sa du?
Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland
Synd att det inte kommit in fler bidrag, håller tummarna att det ramlar in några till!
Live long and prosper!
Hehe… jag kände att det vore pinsamt att försöka bidra med något i den konkurrensen
Och jag har inte haft tillfälle att ge mig ut i mörkret!! Synd, för jag gillar verkligen temat!
Kluring om Ryssland
Ok vi startar kommenteringen fast det inte blev så många deltagare den här gången. Alla kommenterar allas bilder alltså, och delar ut 6p. Deltagarna: Xenity Hydman EmmaOlivia16 JazzBass #5 - Då det blev så få deltagare får den vara med, men javisst, regeln om att bilden ska vara ny är ju för att man inte bara ska gå in i arkivet och leta fram en passande bild utan faktiskt gå ut och fotografera nåt nytt, och kanske lära sig nåt nytt på samma gång.
Ok, lägg upp den så snabbt som möjligt då så får du vara med.
Ok tack för det bidraget, vi kör igång kommenteringen genast nu!
Deltagarna:
Xenity
Hydman
EmmaOlivia16
JazzBass
lilla jag
Tid för kommentering fram till söndag kväll 2.12. Alla kommenterar allas bilder och delar ut 6p, se reglerna i första inlägget. (Hoppas jag hinner med det själv också, maken till stressig vecka har jag inte haft på länge…)
Får man lägga till ett bidrag? har varit väldigt afk ett tag och knäppte just en bild som jag nu såg passade bra i denna omgångens tema. Tänkte eftersom ingen börjat kommentera
Okej, lägg in bara då. 
Tack så mycket att jag fick vara med ändå <3
Börjar väll att kommentera :) Villäven tillägga att jag är amatör på att ge kritik, men ska försöka ge en rättvis bedömning :)
Xenity 1p
Bildens känns väldigt mystisk. Men tycker den är aningen mörk. Är många detaljer som försvinner som jag hittade när jag synade den noga, tex lejonet. Lite mer ljud på pelaren längst ner hade jag nog velat ha. Känns lite som ur en skräckfilm eller en verklig version av skönheten och odjuret :)
Hydman 1p
Fin bild. Men tycker den är lite konstigt skuren, jag hade nog tagit bilden på andra ledden, för nu tycker jag att den känns avkapad. Gillar röken jätte mycket, inviger på nått sätt en falsk mjukhet (vet inte hur jag ska utrycka mig) Och den kanske är lite för ljus och lite för gul. Men gillar hur men ser alla deteljer så bra :)
EmmaOlivia16 1p
Fin stämningsbild. man får verkligen känslan av storstaden (även om jag föredrar lugnet i skogen) Men det känns lite oskarp, får svårt att fästa blicken på något. Men det är nog svårt att då perfekt skärpa när det är så mycket rörelse. (jag hade nog tagit lite längre slutartid och använt stativ, fast det kanske du har gjort) Jag tycker även att ljuset är lagom, inte för mycket och inte för lite (för att vara sådär svensk) Men fast trappan är liiiite mörk kanske. Men blir nog svårt att ljus upp den snyggt ;)
JazzBass 2p
Oj, jag blir helt fast. Känns så magisk. Men jag hade nog velat ha träder liiite mer centrerat, just nu känns det som min blick dras ur fotot. Och även haft lite mer höjd på det. Träder känns även lite ur fokus medans det är för mycket fokus på stenarna. Men helt klart ett toppen foto :)
lilla jag 1p
Bilden känns lite knasigt beskuren. stör mig på att inte hela SF skylten är med (hörnet är bortklippt och undre delen döljs av taket. Men det är fin fokus och trädet bakom gör rätt mycket. Jag hade nog personligen backat ett par meter, för att få med skylten under som döljer SF skylten, och sen tagit den på andra ledden så även träden är med :)
Mizzon (Jag)
jag tar förgivet att man inte ska ge sitt eget bidrag betyg?
Mizzon - Jo självklart ska man inte ge betyg till sin egna bild. Men jag tror du tappade bort ett poäng, ska vara 6p totalt. 
Mina kommentarer:
Xenity
Bra bild överlag, skulle ha velat se mer detaljer i de mörkare områdena, trappan blir lite för dominant. Fin skärpa. Kompositionen kunde kanske vara lite bättre, ser lite ut som bilden lutar en aning och jag hade gärna sett hela trappbasen. 1p
Hydman
Skarp, välkomponerad och bra bild, bara vitbalansen som kunde vara bättre tycker jag. 2p
EmmaOlivia16
Välkomponerad och bra bild, kunde må bra av lite perspektivkorrigering så att inte byggnaderna lutade inåt mot mitten. Mycket folk i rörelse! 1p
JazzBass
Min bild.
lilla jag
Undrar lite vad du vill säga med den här bilden? Bra skärpa och komposition, men motivet är inte så intressant för mig, skulle gärna sett mer av byggnaden under istället för bara skylten med lite träd bakom.
Mizzon
Bra bild, kanske också skulle må bra av lite perspektivkorrigering och lite kallare Vitbalans. Men jag gillar starkt kompositionen, och det är en fin känsla i bilden. 2p
Har glömt att kommentera
Xenity
Jag tycker den väcker ett intresse. Man vill veta var den går till och vem etc. kanske balanserat de mörka vs de ljusa partierna? 1 p
Hydman
Det är jag
EmmaOlivia16
Bra bild på en mänsklig myrstack. Möjligen att jag skulle försökt lyfta de mörkare bitarna. 1p
JazzBass
Bra bild och bra stämning. Många detaljer och snygg spel mellan månbelyst och skuggiga partier. Snyggt att himlen kommer fram så bra. 3p
lilla jag
Jag undrar lite över vilken film det är. Eftersom det bara är en av skyltarna så blir det enormt fokus på den och då behöver bilden något mer (sammanhang) för att ge ngt tillbaka
Mizzon
Påminner mig om min tid på internat. Härligt med myrstigarna som leder in i värmen och gemenskapen elelr nåt. Möjligen att jag skulle försökt balansera ner vissa av ljuspunkterna en aning. 1 p
Åh det har jag, den sista ska vara till lilla jag :)
#21 - Ok, jag editerar inlägget. 
Satte inte nån deadline för den här, men kommer det några fler kommentarer?
Ja min kommer snart, varit sängliggandes i körtelfeber i 2 veckor så man har inte varit så pigg.
Live long and prosper!
Xenity
Min bild.
Hydman
Jag gillar ljuset, kompositionen och att du lyckats göra en bra bild av det annars fula och trista kraftvärmeverket. Plus för röken och värmen i bilden som bidrar till att visa vad motivet ger. Snyggt helt enkelt. 2p
EmmaOlivia16
Helt ok "porträtt" på Sergels torg, kanske varit bättre att ta med lite mer av plattan och inte "kapat" fullt så många men nu har du med en mörk fin himmel med många nyanser i. Du har hittat en bra balansgång mellan de ljusa och mörka partierna i bilden men du kan få fram mer ur de mörka delarna om man fotar i RAW. 1p
JazzBass
Jisses vilket sken det måste varit för att få det så här ljust! Lite överexponerat för min smak, får inte den där kvälls eller nattkänslan som i övriga. Dock en fin komponering med trädens diagonal, stenarna molnen som blicken fastnar på. Hade gärna sett en lite mörkare bild med skuggor från stenarna. 1p
lilla jag
Gillar färgkontrasten mellan skyltens röda och bakgrundens blåa men det är inget som får en att dröja sig kvar med diverse funderingar runt sammanhanget i bilden. Plus att du fått en fin exponering på skylten, de kan vara lite trixiga ibland.
Mizzon
Kul bild, gillar perspektivet med en bra överblick, fint med gångarna som blir bra diagonaler i bilden, välkomponerat och det fina ljuset. Spännande med alla fotspår som gör att man undrar vilka som gått där och vart de varit på väg. 2p
Live long and prosper!
Det verkar som om intresset för de här utmaningarna har dalat en del på sistone, och det är lite jobbigt att behöva be gång på gång efter kommentarerna av dem som deltagit. Saknar ännu kommentarer av två deltagare men jag summerar enligt reglerna och här är alltså resultaten för dem som kommenterat:
Xenity 3p
hydman 5p
JazzBass 6p
Mizzon 5p
Tackar ödmjukast för poängen, kul att bilden gillades!
Ursprungligen var det en bredare bild, men månen och ett område runt den blev helt utfrätt så jag valde att beskära så här. Fullmånen och det rätt så klara vädret gjorde att bilden gick att få ganska ljus med ett nästan dagsljusliknande sken som jag tyckte blev rätt intressant. Bara att använda lång slutartid, stor bländare och/eller högre iso.
Ska vi fortsätta med utmaningarna eller ska vi ta en paus med dem?
Det var jättefina bilder den här gången, som sagt!
Roligt att du skrev precis nu, jag satt just och undrade om det kommer någon utmaning kring julhelgen 
Personligen skulle jag gärna vilja fortsätta! Jag var inte med den här gången för att jag inte lyckades ta mig ut med kameran på kvällen, åtminstone inte i någon vidare intressant miljö.
Kluring om Ryssland
Ok.
Kanske man skulle prova på nån lite längre utmaning över julen, kanske med temat "jul" helt enkelt?
Prova!
Jul, eller juligt.
Kluring om Ryssland
Jag tror det är viktigt att tider etc respekteras, annars blir det lite contango. Bilder skall vara uppe i tid precis som kommentarer, annars diskas man.
Jo jag håller med.
Kluring om Ryssland
#30-31 - Jo jag borde nog bli striktare med den saken.