Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3400 ggr
MagicMuggle
0

är Nikon d3200 bra?

Hej! Som rubriken säger så undrar jag om den är bra ? jag är nybörjare och ska köpa en kamera då jag inte längre vill låna min mammas Canon eos 400D. Är Nikon d3200 liten i gämförelse med min mammas kamera? Tar den bilder med bra kvalitet och hur är den att filma med? undrar även om det är svårt att lära sig inställningar och sånnt på en nikon om man är van med canon?

det var typ allt ;) så jag hoppas på svar!

Ps min kompis har nikon d3100 och hon tycker den är super bra och jag tycker den tar fina bilder men det kanske är för att vi inte är så erfarna? ;)

MvH Emelie

JazzBass
0

Det finns typ nästan ingen annan digital systemkamera modell spegelreflex med aps-c-sensor (d.v.s. de allra flesta systemkamerorna) som ger lika hög bildkvalitet. Nyast och modernast, högst Upplösning, bäst på höga iso. Långsammare i användningen än de dyrare modellerna, men det stör sällan om man inte har speciella krav på snabbhet. Det kan vara lite mer omständligt att ändra på vissa inställningar, men det går ändå rätt bra genom att trycka två gånger på infoknappen och börja pila (tror det funkar så fortfarande på denna kamera som det gjorde på min första systemkamera, Nikon D60, som är tre generationer äldre än den här.

På en Nikon är det mesta helt bakvänt jämfört med Canon, men månne man inte vänjer sig. Själv har jag alltid kört med Nikon och är riktigt nöjd.

Bildkvaliteten hänger för övrigt mest på fotografens kunskaper att kunna exponera rätt för olika tillfällen, hur stadigt man håller kameran, och hur bra man är på bildbehandling (eller på att ställa in kameran med en sån bildstil som ger sån look man vill ha på sina bilder). Vissa tycker de får finare bilder med sin iPhone än en systemkamera, men det beror på att de bilderna är hårdare bildbehandlade från början och har en bra auto-vitbalansering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Amelida
0