Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 3400 ggr
MagicMuggle
0

är Nikon d3200 bra?

Hej! Som rubriken säger så undrar jag om den är bra ? jag är nybörjare och ska köpa en kamera då jag inte längre vill låna min mammas Canon eos 400D. Är Nikon d3200 liten i gämförelse med min mammas kamera? Tar den bilder med bra kvalitet och hur är den att filma med? undrar även om det är svårt att lära sig inställningar och sånnt på en nikon om man är van med canon?

det var typ allt ;) så jag hoppas på svar!

Ps min kompis har nikon d3100 och hon tycker den är super bra och jag tycker den tar fina bilder men det kanske är för att vi inte är så erfarna? ;)

MvH Emelie

JazzBass
0

Det finns typ nästan ingen annan digital systemkamera modell spegelreflex med aps-c-sensor (d.v.s. de allra flesta systemkamerorna) som ger lika hög bildkvalitet. Nyast och modernast, högst Upplösning, bäst på höga iso. Långsammare i användningen än de dyrare modellerna, men det stör sällan om man inte har speciella krav på snabbhet. Det kan vara lite mer omständligt att ändra på vissa inställningar, men det går ändå rätt bra genom att trycka två gånger på infoknappen och börja pila (tror det funkar så fortfarande på denna kamera som det gjorde på min första systemkamera, Nikon D60, som är tre generationer äldre än den här.

På en Nikon är det mesta helt bakvänt jämfört med Canon, men månne man inte vänjer sig. Själv har jag alltid kört med Nikon och är riktigt nöjd.

Bildkvaliteten hänger för övrigt mest på fotografens kunskaper att kunna exponera rätt för olika tillfällen, hur stadigt man håller kameran, och hur bra man är på bildbehandling (eller på att ställa in kameran med en sån bildstil som ger sån look man vill ha på sina bilder). Vissa tycker de får finare bilder med sin iPhone än en systemkamera, men det beror på att de bilderna är hårdare bildbehandlade från början och har en bra auto-vitbalansering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Amelida
0

Kan inte säga så mycket om kameran men jag tror att jag såg att man kunde köpa en wifi adapter till den så du får in bilderna till din mobil direkt efter du tagit det.

MagicMuggle
0

#1 jag förstog inte super mycket av vad du skrev men de låter bra ;-D haha. Men jag undrar även om Nikon d5100 såg den första gången idag och vlev helt kär i den ;-) vet du något om den? #2 ja det har jag oxå sett men tack för att du skrev det :-)

ru4real
1

Kamerorna är bra, det är alla digitalkameror idag.

Frågan är om du är det? Dvs, det är du som tar bilden, inte kameran. Så frågan är inte helt enkel att besvara faktiskt.

Om du inte förstord svaret i #1, som var ett mycket bra svar, kanske du borde fundera på en annan typ av kamera? Om du alltid kommer att fotografera på grön ruta/automatläget så är det ju faktiskt slöseri m pengar att köpa en ganska dyr systemkamera. Det finns kompaktkameror som kommer att ta lika bra bilder med samma inställningar. det du inte kommer att få då är en kamera som startar lika snabbt.

Sweety
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag äger en nikon d3200 och jag är väldigt nöjd med den. Fick den i sommras så jag håller fortfarande på att att lära mig den. :) Den funkar väldigt bra för mig då jag för det mesta fotar kaninhoppning. Kaninhoppning är en snabb sport och jag tycker att bilderna får bra skärpa.

Här är en bild från i sommras. :)

- Medarbetare på Lockar ifokus.

https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!

MagicMuggle
0

#4 Jag ska ju lära mig och då behöver jag en bra kamera. ska även gå en fotokurs med min mamma. Och enligt hennes kompis som är utbildad så är jag välldigt duktig för att inte kunna så mycket ;)

#5 Jag tyckte bilden va jätte fin :D jag håller också på med kaninhoppning men har aldrig provat tävla då jag inte vet så mycket ;) men ta kort när jag hoppar hemma gör jag hjämt :)