För hög iso!
Jag hade en photoshot med en kompis idag. Hade väldigt hög iso för att det var väldigt dåligt ljus. Men det såg inte ut att påvärka bilden när jag kollade i kameran. Men när jag fick in dom i datorn. Alla bilder är jätte brusiga.
Finns det något sätt att kunna redigera bort det? För är förövrigt väldigt nöjd med bilderna.. Är ju lite surt att behöva ta om alla bilder
Fotograferade du i RAW? I så fall, vilket bildbehandlingsprogram sitter du med?
Galoppen är att det blir lättare att brusreducera, bland annat. Ta en titt här t.ex.
Om jag ska vara helt ärlig, så vart jag inte ett dugg klokare XD Får nog ta en dag och läsa på lite så jag fattar.
#2 Vad har du för kamera? jag hade cs 5 men var tvungen att uppgradera till cs 6 då jag köpte 650D:n eftersom äldre versioner inte stödde den kameran.
Ju mindre format man ser bilderna i, desto renare ser de ut att vara från brus. Kameraskärmen är ju inte precis stor, och dessutom har troligtvis kameran lagt på någon brusreducering för högt iso på jpegbilden den visar (en råfil kan inte visas utan att först konverteras!), så den kan se renare ut än den egentligen är.
Adobes råkonverterar i ACR eller LR lägger vanligtvis inte på nån luminansbrusreducering som standard, så för att minska bruset får man lägga på en sån manuellt. Det som de lägger på som standard på alla bilder (om man inte ändrar på det) är dock en viss färgbrusreducering, som jag ser som långt viktigare än luminansbrusreduceringen när det gäller höga iso.
Luminansbrusreduceringen tar bort en hel del detaljer och ger lätt ett plastigt intryck, vilket jag tycker är ett värre problem än lite brus. Är bilderna för brusiga för sin smak kan man prova konvertera till svartvitt, då brukar bruset störa mindre. (Det tror jag också är orsaken till att det inte finns några högisofilmer i färg vad jag vet, känner bara till Kodak Portra 800), medan det finns svartvita iso 3200 filmer av både Kodak och Ilford).
Angående Photoshop CS är jag förundrad över hur många hobbyfotografer som använder det; det är ju ett svindyrt program. Gissar att 99% av alla hobbyanvändare använder olagliga piratversioner. Men hursomhelst; för att photoshops råkonverterare ska funka med de senaste kameramodellernas råfiler måste man uppdatera programvaran till en sån version som stöder ens egen kameramodell. Personligen rekommenderar jag dock att skita i piratversionerna och använda t.ex. Lightroom 4 som idag kostar endast kring 1500kr (mot ca 3000kr då jag köpte min licens för LR3), och regelbundet och helt lagligt uppdatera sig till senaste versionen, vilket är gratis så länge man inte byter huvudversion. Men en sån uppdatering kostar inte heller så mycket, jag betalade visst ca 700kr (ca 70euro) när jag gick från LR3.6 till LR4. Vill man komplettera med lite mer redigeringsmöjligheter kan man skaffa PSE som man får för under tusenlappen. Sen finns det ju faktiskt kompetenta gratisprogram som gör ungefär samma saker, t.ex. RawTherapee och Gimp. Personligen gillar jag dock adobes program så mycket mer att jag håller mig till dem. Även fast jag har PSE bildbehandlar jag uppskattningsvis inte ens en bild av tusen i det programmet, utan klarar mig med LR för >99,9% av mina bilder. Så man kommer väldigt långt med bara LR.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Finns säkert många piratversioner av PS men det finns ju också en studentversion att köpa som håller lite mer måttligt pris.
Angående brusreducering så finns plugin till PS t.ex topaz denoise som gör ett riktigt bra jobb, finns som gratis prova på och att köpa för ca 600kr
Värd för Pensionärer