Djur [Död fågel m.m.]
Fotade du en död fågel..
Är det en kuggfråga?
#1 nej den tar en tupplur!
Jag gillar bilden, även fast fågeln må va död så ser den liksom så fridfull ut, gillar även ljuset i bilden. Fin bild!!
† Min portfolio: http://ebphotography.portfoliobox.me/ †
Jag tycker det känns sorgligt att se döda fåglar. Men det får man kanske inte skriva här?
Foto är en konstform, enligt mig. Konstens främsta uppgift är att väcka känslor! Här lyckas tydligen fotografen med det. Bilden är dessutom estetiskt tilltalande.
Bra jobbat!
Naket väcker också känslor, men det får man inte visa här. Men döda djur är tydligen tillåtet. Vilket som är värst att se kan nog diskuteras.
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet. Jag har inte dödat fågeln. Jag har heller inte brutit mot griftefriden genom att flytta den eller arrangera bilden på något sätt. Allt jag har gjort är att fota den där den låg på stranden i Mörbylånga. Jag tror att den haft ett helt OK fågelliv i största allmänhet. Åtminstone hoppas jag det. Att djur, precis som människor, dör är i högsta grad naturligt. Jag hoppas bara att det går så smärtfritt som möjligt.
Om nu motivet strider mot några principer så har jag missat det.
Jag förstår att bilden i och med motivet väcker känslor, även obehagliga sådana, så med respekt för dem som kanske inte gillar att se döda djur kan det vara bra att skriva in vad det är fråga om i rubriken när det är nåt som uppfattas lite mer känsligt. Jag kommer därför ändra på den när jag skrivit detta klart.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Tanken var dock att samla flera djurbilder i denna sträng. Därav titeln "djur".
Ok, ändrade rubriken så den passar bättre.
#10 tror inte det spelar någon roll, kommer ihåg en tråd där det stod klart och tydligt att det var bilder på ormar i den, men likt förbenat var det någon som lyckades bli vettskrämd pga sin ormfobi när personen i fråga kände sig(?) tvungen att gå in och kommentera att personen blev rädd när tråden öppnade.
:-) ha ha. Detta forum borde kunna tåla mer än husdjursfoto, skulle man kunna tycka. Men men, är rädd att så inte är fallet om tittar på andelen publicerade inlägg.
Något tillspetsat så skrivs det två kategorier av inlägg här;
A någon frågar vilken kamera eller annan utrustning man skall köpa
B någon publicerar ett foto på sitt husdjur (med den kamera man köpt efter att fått svar enligt mod A)
Möjligen finns det även en kategori C. Skulle i så fall vara de som köpt en kamera (efter att fått svar enligt mod A OCH publicerat inlägg enligt mod B) och som, till sin stora fasa och förvåning, inte får bilderna att se ut som i reklamen. Anledningen visar sig oftast bero på att personen i fråga inte riktigt har full koll på läge 'M', om man säger så.
Men jag har säkert fel.
En gång länkade jag till en bild här på en lättklädd kvinna som såg lite utmanande ut. Men det var någon som tyckte det var stötande så länken togs bort. Och så här i efterhand tycker jag inte det är fel att man tar hänsyn till folk. Men sen kan jag ju tycka att det är värre att se t,ex en död fågel än en lättklädd kvinna som ser lite utmanande ut.
Det är synd att jag missade den.
#13: Fast det är ju skillnad på något som man kan ha rent moraliska eller politiska problem med - Utvik och sexism (säger inte att just din bild var sexistisk nu) t.ex.
En död fågel är för mig precis lika naturligt som en sten eller något annat man hittar ute i naturen. Den är ju inte överdrivet äcklig med likmaskar eller något heller utan skulle lika gärna kunna ligga och "sova" om nu fåglar gjort det.
Tittar man på tv är det vanligt med lättklädda damer. Och ibland visar dom t,o,m naket. Och det är förmodligen många barnungar som tittar på sånt ibland, så där verkar i alla fall inte moralen vara hög.
När jag var liten brukade det stå ej lämpligt för barn i tidningen under vissa program. Och då var det ändå inte till närmelsevis så omoraliskt som nu.
Och sen tycker jag det är mycket bättre att lägga ut bilder på levande djur här. Det föredrar nog det stora flertalet.
Och lägger man in en bild på en död fågel tycker jag det är bra om vederbörande förklarar varför han elle hon gör det i första inlägget.

Snälla, dra inte den här tråden längre ifrån ämnet nu. Jag tror att du har missuppfattat varför länkarna till Roberts bilder och bilderna togs bort, Det är som KickanW påpekar att budskapet var sexistiskt, vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att damerna är relativt oklädda, även om de råkade vara det i de fallen. Bilderna togs bort därför att de ingick i en provokation, och någon blev arg och plockade bort nästan alla, i samband med att den som provocerade blev avstängd från forumet. En av dem finns kvar, eftersom det inte är lätt att hitta alla förekomster, men där kan man se precis hur provokationen såg ut. Man hittar den om man söker på upplättningsblixt.
Om du vill starta en diskussion om nakenbilder, gör då en egen tråd för det.
Nä, det vill jag inte, jag bara jämförde en sak med en annan. Men om du vill göra en höna av en fjäder så är det ju upp till dig. 
Och den där tråden du formodligen syftar på var inte avsedd som någon provukation från början. Och även jag blev provocerad. Sen satte du dig till doms och bara hux flux låste den.
Och jag tror inte det var den här tråden jag syftade på, när jag skrev att en länk till en bild som jag la in togs bort för någon tyckte det var stötande.
Men nu tycker jag vi inte vi ska gräva mer i detta. Alla är felbara.
Och det finns ett gammalt talesätt som lyder, att ju mer man rör i gammal skit ju mer luktar det.
Tycker den här sidodiskussionen nu bör avslutas.
Hydman - om du vill göra en ny bildtråd för att slippa den här diskussionen är det fritt fram att göra det.
Nä det kvittar, ta bort det hela

Jag funderar över var man ska klippa av diskussionen som följde, och jag lutar åt att ta bort alla inlägg från och med #13 skrivet av ove555.
Det var där den spårade ur ordentligt, och jag vill inte ta bort hela tråden.
Om jag plockar bort inläggen efter #12 och hoppas att tråden skulle kunna fortleva där utan att spåra ur, så kan vi ha den kvar och det kanske kommer upp fler bilder i den. Om den däremot spårar ur igen, så kommer jag att låsa den.
Jag låter det här ligga kvar någon timme innan jag går in och petar.
/Urban
Jag tycker det ska tas bort från inlägg #17. Att du vill ta bort det efter 13 tror jag beror på att du vill ge mej skulden för alltihop. Men gör du det, så blir du väll nöjd.
Jag tycker det vore bäst om du tar bort hela tråden. Och det tyckte ju trådskaparen även själv i inlägg #20.

Nej Ove, det handlar inte om att skuldbelägga någon, utan att man kanske kan ha en vettig tråd utifrån intentionerna med den. Den började med en död fågel, och den spårade så småningom ur. Om jag var ute efter att straffa, skulle jag så klart ta bort dina inlägg selektivt, men jag tänker mig att tråden skulle kunna leva vidare om den klipps av på ett vettigt sätt. Var man ska klippa är så klart en fråga om fingertoppskänsla.
Men med tanke på hur tråden i sin helhet har utvecklats, så går jag på Hydmans linje i #20. men jag raderar inte några inlägg, utan jag låser i stället hela tråden.