Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 4669 ggr
Ove555
2012-12-08 12:17
0

Gråfilter?

Man kan ju använvända gråfilter för att få långa slutartider för fotografering i ljusa miljöer.

Det finns lite olika märken med varierande priser.

På den här sidan finns det från 79-399 kr. Är det någon skillnad på de här gråfilterna effektmässigt som motiverar prisskillnaden?

http://www.24.se/graderat-grafilter-till-kamera-nd8-77mm-p-14024-c-1068.aspx

Inkanyezi
2012-12-08 13:01
2

Prisskillnaden är ju en marknadsfråga och har också att göra med tillverkningskostnad, medan effekten är de rent tekniska aspekterna på filtren.

Det finns tre olika sorters filter där, som alla kallas gråfilter, men som gör väldigt olika saker och lämpar sig för olika ändamål.

• Gradientfilter, graderat gråfilter, kallas även tonat gråfilter, används när man tar landskapsmotiv och där man vill ha himlen mörkare än den skulle ha blivit utan filtret, medan den nedre delen av bilden exponeras normalt.
    -
  • Vanligt gråfilter, som används när man vill ha större bländaröppning för att få mer oskärpa i bakgrunden, eller när man vill ha lång slutartid för at få exempelvis strömmande vatten eller vågor att smältas ut så det blir som sammet. De mest användbara filtren är ND8 för att få större bländaröppning och ND64 för att få längre slutartid. Om man sätter på båda kan man få mycket lång slutartid.
    -
  • Variabelt ND, fader, är egentligen inte ett ND-filter, utan ett dubbelt polarisationsfilter, där två cirkulära polfilter är vända med den polariserade sidan mot varann, så att man genom att vrida den yttre delen kan få filtret mörkare. Filtret används främst för video, för att göra ut- och intoningar. Det kräver manuell inställning vid videotagning för att fungera. Den här sortens filter brukar ge kraftig färgförvrängning när det står i mörkaste läget, och även när det är inställt som ljusast är det inte färgrent. Det finns bättre kvalité, som ger renare färger, men de kostar mycket mer.

Till en del beror prisskillnaden på att det är dyrare att tillverka ett tonat filter än ett som filtrerar lika över hela ytan, och det dubbla polarisationsfiltret med ytterligare mekanik, kostar självklart mer att göra än enkla filter. Men det har också med volym att göra, då fler enkla filter säljs.

Sedan finns det också dyrare filter som har bättre antireflexbehandling. Många av de här billiga filtren saknar helt antireflexbehandling, vilket man måste ta hänsyn till när man fotograferar motiv med hög kontrast eller mot solen. Det variabla filtret är i regel aldrig antireflexbehandlat, eftersom man inte kan behandla polfilter.

Ove555
2012-12-08 16:55
0

#1 Tack för svaret! Tänkte jag ska provfotografera en fors som inte brukar frysa på vintern. Så då ska jag alltså välja ett vanligt gråfilter.

"ND8 för att få större bländaröppning och ND64 för att få längre slutartid. Och om man sätter på båda kan man få mycket lång slutartid"

Men vad har ND8 och ND60 för effekt på bilderna om man använder var och ett för sig när man t,ex fotograferar en fors en ljus dag?

Och hur blir bilderna om man använder båda, blir t,ex en fors ännu suddigare då, än om man använder ND8 och ND60 var för sig?

Och har gråfilter även någon bra effekt om man fotograferar med konstljus eller blixt?

JazzBass
2012-12-08 18:40
2

Talet efter "ND" säger (i vanliga fall) hur många gånger mindre ljus filtret släpper in per tidsenhet. Så ND8 betyder att man får 8 gånger längre slutartid om iso, bländare och ljusförhållandena är lika. Det är samma som tre EV-steg mindre ljus ((1/2)^3 = 1/8). ND 64 släpper in 6 EV mindre ljus.

I praktiken tycker jag inte ND8 räcker så värst långt. Jag har ett 6 stegs filter (som kameran i dagsljus ännu klarar av att autofokusera igenom!) som är ganska lagom, men det kunde få vara ännu mörkare för att komma åt flera sekunder långa exponeringstider mitt på dagen. Är lämplig exponering utan filter t.ex. iso 100, f/11 och 1/250s mitt på dagen, så ger ett 6 stegs ND64 möjlighet till en slutartid på 1/4 sekund med de övriga exponeringsparametrarna oförändrade. (1/125 - 1/60 - 1/30 - 1/15 - 1/8 - 1/4).

Ett tre stegs filter är inte lika nödvändigt tycker jag, speciellt om kameran har grundiso 100 och/eller stöder 1/8000s slutartid. På min förra kamera D90 som hade 1/4000s slutartid som kortast och grundiso 200 så gick det inte att fota i strålande dagsljus med riktigt stora bländare typ f/2 eller större, utan jag behövde gråfilter. Det behöver jag inte längre då min D700 kameran klarar 1/8000s.

Svagare gråfilter typ ND8 kan vara bra att ha också om man fotar med blixt utomhus (eller med starka studioblixtar och stora bländare) och måste begränsa inflödet av ljus på nåt vis för att undvika överexponering.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Inkanyezi
2012-12-08 18:58
0

Den enda användning jag på rak arm kommer på för gråfilter med blixt är om man behöver det för att få tillräckligt lång slutartid för blixtsynk. Det kan vara att man tar i solljus och vill komma ner till 1/160 sekund för att kunna använda blixt för att lätta upp skuggsidan.

Filtrens siffra anger hur många gånger slutartiden måste förlängas för samma exponering som utan filtret. Med ett ND8 har man tre stegs förlängning och med 64 blir det sex steg. Om man sätter ihop dem blir det nio steg, 512 gånger.

Det är lite enklare att tänka i hela steg, eftersom det handlar om lika många steg på bländaren om man inte förlänger tiden, utan i stället öppnar bländaren.

Användning av ND8 för bokeh
Om man i solljus tar med ISO 100 och en slutartid av 1/200 sekund f/11 utan filter, så kan man med filtret ND8 öka bländaren tre steg till 4. Tar man också lite snabbare slutartid, 1/800 sekund kan man använda f/2 för att få mycket bakgrundsoskärpa. Utan filtret kommer man inte till f/2 ens med kortaste slutartiden utan att bilden blir överexponerad.

Användning av ND64 för lång slutartid
Om man vill ta strömmande vatten eller vågor och få lång slutartid behöver man mer täthet på filtret för att komma till flera sekunders tid. Då använder man som minst ND64, men man kan också kombinera det med ND8 för att få ND 512. Om det är solsken och man tar med ISO 100 så blir det 1/100 f/16 utan något filter. Med filtret på kommer man till ungefär ½ sekund, vilket kan räcka för en fors, men kanske det behövs mer ändå. Med Nd64+ND8 kommer man till 4 sekunder, vilket kan räcka också för att stilla vågor på sjön. Om solen är lite slöjad, eller vattenfallet är inne i skogen kan man få lite längre tider ändå, i mulet väder upp till omkring en halv minut. I solsken kommer man till en halv minut med 2 st ND64 med ISO 100 f/16.

Inomhus, till exempel om man vill ta en interiör i en kyrka, men inte vill få med människorna som går omkring därinne, kan man också använda ND-filter och exponeringstid på flera minuter. Om det kommer in någon som är vitklädd kan man hålla för mössan framför objektivet när den ljusklädda är i bildfältet. På så sätt kan man eliminera allt folk som rör sig därinne och få en bild som om kyrkan var folktom. Om man vill komma till så långa exponeringstider utomhus i dagsljus behövs ännu mer ND, men det är ett sätt att ta allmänna platser där mycket folk rör sig utan att få med personerna som går omkring. Det finns ännu tätare ND-filter som kan användas för att göra det, och de kan också användas för att ta bilder av solen.

Så här ändras slutartiden när man har gråfilter:

tid
utan       ND8           ND64            ND64x8            ND64x64
filter    8x=3 steg   64x=6 steg    512x=9 steg    4096x=12 steg
1/125     1/15            1/2                     4'                      30'