Vilken Kamera?
Halloj!
Nu kommer ni få en fråga som ni säkert redan fått flera gånger, men känner att jag kan lika gärna fråga den ändå :)
Jag har sparat och sparat och nu har jag råd att köpa min första systemkamera!
Jag har kollat in två Canon och en Nikon. Jag vill gärna ha en kamera med vridbar skärm har jag kommit undifund med.
Kamerorna är:
Canon EOS 600D
Canon EOS 650D
Nikon D5100
Jag är lite mer inne på någon av Canon, eftersom dom verkar ha bättre slutartid och megapixlar. Bulb vet jag dock inte vad det är.
En vän till mig har D5100 och tycker den är jättebra, men vill höra lite från er. Om ni kanske har några egna erfarenheter, eller tankar.
Som sagt, det är min första och jag är i lärastadiet så jag har inte hittat min genre än :)
Tack på förhand :)
Angelica
Kolla igenom trådarna här på forumet, det är flera som ställa liknande fråga tidigare.
Dessutom, det finns andra kameror än just Nikon och Canon. T ex Sony, Pentax osv. Lås dig inte vid ett märke, utan fundera ordentligt på vilka funktioner du vill ha. Megapixlar är ointressant faktiskt. Du kommer säkerligen sällan el alldrig utnyttja dem iaf.
Vridbar skärm är ett bra kriterie, lista mera sådana.
Alla kameror har slutartider som säkerligen gör dig nöjd, ju kortare slutartid desto "snabbare" bilder / rörliga motiv kan du plåta, men över en 2000/s kommer du nog inte utnyttja heller, inte ofta iaf.
Bulb betyder att kameran har slutaren öppen under tiden du håller avtryckaren nere, bra för lååånga slutartider, men det krävs en trådutlösare för annars blir bilderna skakiga.
Och, alla dagens kameror är bra, det är upp till dig. Kameran tar bara bilden, det är du som bestämmer hur den skall bli. Kameran är bara ett verktyg, inte en lösning.