Råfiler och EOS professional
Idag fick jag en lite för tidig julklapp av min gulliga sambo. Jag fick en ny laptop som enligt honom ska klara av alla program som jag behöver för att jag ska kunna greja med råfiler. Det har installerats en massa program den senaste timmen, vill jag lova. Bland annat la jag in något som heter EOS professional och det programmet kunde visst öppna råfiler och även behandla bilderna. Nu kan jag inget om bildbehandling och råfiler. Lite har jag kanske snappat upp men rent praktiskt kan jag ingenting.
Behöver jag andra program eller räcker det med EOS professional? Jag har även lagt in Gimp och UFRaw.
bakministeriet.blogspot.com

Om du omvandlar råfilerna med EOS professional, behöver du inte använda UFRaw för det, men sedan kan du behandla dem vidare i Gimp om det är något som du vill göra, och som inte finns i EOS professional.
EOS-programmet läser in data från kameran, så om du har valt Vitbalans där, kommer bilden att i första hand visas så som du valde att ha vitbalansen. Men det kan ändras precis som man vill, och många struntar helt i att sätta Vitbalans när de tar RAW.
Grattis till nya datorn, hoppas att du kommer att trivas med den.
Tack så mycket! Vad bra att man kan ändra vitbalansen för jag tycker det är ganska svårt att ställa in den. Brukar ställa in den på "dagsljus" men blir alltid lika förvirrad då symbolen för det är en sol och det är ju inte alltid direkt sol bara för att det är dagsljus. Tror att det finns en inställning för "molnigt" också och det är ju likadant där dvs det är inte alltid molningt bara för att det inte är så ljust osv. Sedan brukar jag ju vara så igång att jag ibland glömmer att släcka lysröret över diskhon.
Å, andra sidan kommer jag antagligen inte fota mer i köket alls. Jag hittade nämligen ett rum i lägenheten som jag helt glömt bort. Det är det sk "pojkrummet" där min sambo har en massa konstiga pinaler och bråte. Fram till idag så har det sett ut lite som en sopstation. Men idag byggde jag om rummet till en liten studio. När jag tog bort gardinerna insåg jag nämligen att det är galet ljust rum. Så ljust att det nästan gör ont i ögonen. Hursomhelst så är det gott om plats i rummet att fota små bakverk. Så jag kanske inte behöver oroa mig så mycket för att förstöra vitbalansen med diskoslampan.
bakministeriet.blogspot.com