Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 956 ggr
papa-bear
0

vinter och kyla, hur gör ni?

tittade på specen på den kamera jag har, canon 1100d, och där står det att drifttemperaturen är mellan 0-40 grader.

då tänkte jag fråga er som har rutin på fotografering under den kalla tiden på året:

vilka lösningar har ni, och hur kallt kan det vara utan risk att förstöra grejerna, misstänker att specen säger 0-40 för garantins skull, hur kallt har ni haft det som kallast när ni fotograferat.

minns förra perioden jag hade, på den tiden då man fotograferade med celloluidremsa, att jag var ute i vinterlandskapet och fotade. tålde de kamerorna kylan på ett annat sätt?

[PeterWem]
0

Batteriet håller sämre i kyla och den största risken för kameran är kondens. Förpacka den i en plastpåse innan du tar in den i värme. Annars är kyla bara bra när det kommer till bildkvalité. Det blir mindre brus i bild.

Mizzon
0

Åh vad bra, har varit lite nojjig själv att gå ut och fota nu när det är kallt. Så nu ska jag bara få tag på en vinterjacka så ska jag ut!

JazzBass
0

Jag har aldrig haft några problem även utan plastpåse, med nån av mina kameror Nikon D60, D90 och nuvarande D700 i sträng kyla typ -25°C. Men det blir kondens på/i dem om man tar in dem i rumstemperatur, så vill man ta det säkra före det osäkra är plastpåsen ett bra tips.

Det är som nämnts främst batteriet som påverkas av kylan, så det lönar sig att ha ett extra batteri med som man förvarar i nån ficka nära kroppen, så man kan byta batteri om det som är i kameran skulle ta slut. Det kan även hända att batteriet som tömts av kylan räcker lite längre bara det blir lite varmare igen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[VSK]
0

Temperaturområdet tillverkaren rekommenderar är temperaturer kameran klarar till 100% funktionallitet.

Ketang
0

Det man ska tänka på när man kommer in är att inte lägga plastpåsen med kameran i på ex ett golv med värme i. Jag brukar lägga min i hallen på golvet nära dörren. Då värms inte kameran upp så fort.

Jag har aldrig haft problem med min och det är sällan jag orkat lägga ner den i en påse när jag kommer hem. Men sätter kameraväskan innanför dörren bara så blir inte kameran varm fort.